Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology

Armin Fabian

Armin Fabian has been a research associate (post-doc) at the Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology since February 2024. He works in the ALIFE project, which develops and evaluates adaptive, innovative online training programmes for teachers. His research focuses on the use of digital media in subject teaching with a particular focus on technology-related, mathematics-didactic professional knowledge of teachers.

 

Publications

  • Sibley, L., Lachner, A., Plicht, C., Fabian, A., Backfisch, I., Scheiter, K., & Bohl, T. (2024). Feasibility of adaptive teaching with technology: Which implementation conditions matter? Computers & Education219, 105108. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2024.105108
  • Fabian, A., Backfisch, I., Kirchner, K., & Lachner, A. (2024). A systematic review and meta-analysis on TPACK-based interventions from a perspective of knowledge integration. Computers and Education Open7, 100200. https://doi.org/10.1016/j.caeo.2024.100200
  • Sibley, L., Fabian, A., Plicht, C., Wettke, C., Backfisch, I., Bohl, T. & Lachner, A. (2023). Gestaltung adaptiver Lernumgebungen mit Hilfe digitaler Medien. Lehren & Lernen (3), 29-33.
  • Lachner, A., Fabian, A., Franke, U., Preiß, J., Jacob, L., Führer, C., Küchler, U., Paravicini, W., Randler, C., & Thomas, P. (2021). Fostering pre-service teachers’ technological pedagogical content knowledge (TPACK): A quasi-experimental field study. Computers & Education, 174, 104304. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104304
  • Fabian, A. & Lachner, A. & Paravicini, W. (2021). Wie fördert man digitalisierungsbezogenes, fachdidaktisches Wissen angehender Mathematiklehrkräfte? Vorstellung einer empirisch untersuchten Kurzintervention. Beiträge zum Mathematikunterricht, 195-198, WTM
  • Fabian, A., Hapke, J., Röderer, D., Waigel, S. & Lachner, A. (2021). Ein Lernvideo als Beispiel für gelungene Medienintegration im Sportunterricht im Rahmen eines Moduls zur Förderung digitalisierungsbezogenen Professionswissens. Werkstattbericht zum Themenheft “Digitalisierung in der Sportlehrer*innenbildung“ der Zeitschrift für Studium und Lehre in der Sportwissenschaft, 4(1), 50-53.
  • Franke, U., Fabian, A., Preiß, J. & Lachner, A. (2020). TPACK 4.0 – interdisziplinäre, praxisorientierte und forschungsbasierte Förderung von fachspezifischem mediendidaktischem Wissen bei angehenden Lehrpersonen. In K. Kaspar, M. Becker-Mrotzek, S. Hofhues, J. König & D. Schmeinck (Hrsg.), Bildung, Schule, Digitalisierung (S. 178-184). Waxmann.
  • Fabian, A., & Plicht, C. (2020). Dynamische Geometrieprogramme am Beispiel von GeoGebra zur Bereitstellung multipler, dynamischer Repräsentationen in der Mathematik nutzen. In Digitalisierung in der Lehrerbildung Tübingen (TüDiLB) (Hrsg.), Evidenzbasierte Hinweise zum Einsatz digitaler Medien im Lehr-Lernkontext.

Curriculum Vitae

since 02/2024
Post-doctoral researcher

at the Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology at University of Tübingen

2020 - 2024
PhD in mathematics didactics

at University of Tübingen

2021 - 2023
Research assistant

in the project DiA:GO – Digitale Medien im adaptiven Unterricht der gymnasialen Oberstufe (Digital media in adaptive lessons in the upper secondary school)

2020 - 2023
Research assistant

at Zentrum für Digitalisierung in der Lehrerbildung (TüDiLB)

2019 - 2020
Research Assistant

in the projekt TPACK 4.0 – interdisziplinäre, praxisorientierte und forschungsbasierte Förderung mediendidaktischer Kompetenzen von Lehrkräften (interdisciplinary, practice-orientated and research-based promotion of teachers' media didactic skills)

2011 - 2018
Study: Grammar school teaching degree for maths and English

at University of Tübingen

2014 - 2015
Semester abroad

at University of Manchester (Great Britain)