Tübingen School of Education (TüSE)

Dr. Eike Wille

Eike Wille is member of TüSE head office and the work area of professional reference.

 

Contact

Tübingen School of Education
Wilhelmstraße 31
72074 Tübingen
Raum 304b

 +49 7071 29- 75528
eike.willespam prevention@uni-tuebingen.de

seit 01/2023
Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der TüSE, Arbeitsbereich Professionsbezug

2019 - 2022
Elternzeit

03/2019 - 08/2019
Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Kompetenzzentrum Lehre an der Hochschule für Wirtschaft und Umwelt Nürtingen-Geislingen

Arbeitsbereiche Fachspezifische Lehr- und Lernkonzepte, Vernetzung

03/2014 – 02/2019
Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Hector-Institut für Empirische Bildungsforschung an der Eberhard Karls Universität Tübingen

Arbeitsbereiche Motivation und Interesse, Studienfachwahl und Studienabbruch, Studienbotschafter

2017
Promotion zur Dr.rer.soc. im Fach Erziehungswissenschaft der Eberhard Karls Universität Tübingen

Dissertation „Gender Differences in Mathematically-Intensive STEM Fields: Factors of Influence and Multiple Perspectives“

2014
M.A. Kinder- und Jugendmedien an der Universität Erfurt

2011 - 2014
Masterstudium „Kinder- und Jugendmedien“ an der Universität Erfurt

2011
Aufbaustudiengang „Beratung“ an der Pädagogischen Hochschule Weingarten

2010
1. Staatsexamen für das Lehramt an Realschulen an der Pädagogischen Hochschule Weingarten

2006 - 2010
Studium des Lehramts für Realschulen an der Pädagogischen Hochschule Weingarten und der Universität Stockholm (Schweden)

mit den Fächern Geographie, Mathematik, Chemie

Work area in TüSE

  • member of head office TüSE
  • work area professional reference, transfer and networking

 

Publications

Monograph

Wille, E. (2017). Gender differences in mathematically-intensive STEM fields. Factors of influence and multiple perspectives. [Universität Tübingen, Dissertation, Online-Resource].

Articles

Fingerhut, C. & Wille, E. (2021). MINT-Studienbotschafter: Studienorientierung hands-on. Lehren & Lernen, 10, 12-19.

Gaspard, H., Parrisius, C., Piesch, H., Kleinhansl, M., Wille, E., Nagengast, B., Trautwein, U., & Hulleman, C. S. (2021). The potential of relevance interventions for scaling up: A cluster-randomized trial testing the effectiveness of a relevance intervention in math classrooms. Journal of Educational Psychology, 113(8), 1507-1528. https://doi.org/10.1037/edu0000663

Piesch, H.*, Gaspard, H.*, Parrisius, C., Wille, E., & Nagengast, B. (2020). How can a relevance intervention in math support students’ career choices? Journal of Applied Developmental Psychology, 70, Article 101185. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2020.101185  * zeigt gleichwertigen Beitrag an

Schiefer, J., Stark., L., Gaspard, H., Wille, E., Trautwein, U., & Golle, J. (2020). Scaling up an extracurricular science intervention for elementary school students: It works, and girls benefit more from it than boys. Journal of Educational Psychology, 113(4), 784-807. https://doi.org/10.1037/edu0000630

Wille, E*, Stoll, G.*, Gfrörer, T., Cambria, J., Nagengast, B., & Trautwein, U. (2020). It takes two: expectancy-value constructs and vocational interests jointly predict STEM major choices. Journal of Contemporary Educational Psychology, 61, 101858. https://doi:10.1016/j.cedpsych.2020.101858 * zeigt gleichwertigen Beitrag an

Gaspard, H., Wille, E., Wormington, S. V., & Hulleman, C. S. (2019). How are upper secondary school students’ expectancy-value profiles associated with achievement and university STEM major? A cross-domain comparison. Contemporary Educational Psychology, 58, 149-162. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2019.02.005

Wille, E., Gaspard, H., Trautwein, U., Oschatz, K., Scheiter, K., & Nagengast, B. (2018) Gender stereotypes in a children's television program: Effects on girls’ and boys’ stereotype endorsement, math performance, motivational dispositions, and attitudes. Frontiers in Psychology. 9:2435. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02435

Wille, E., Kant, J., Keck, L., Fingerhut, C. & Oschatz, K. (2018). Das Klima retten?! Ein spielerischer Ansatz zum Klimawandel und was wir dagegen tun können. MNU, 4, 242-246.

Hübner, N.*, Wille, E.*, Cambria, J., Oschatz, K., Nagengast, B., & Trautwein, U. (2017). Maximizing gender equality in STEM by minimizing course choice options? Effects of obligatory coursework in math on gender differences in STEM. Journal of Educational Psychology, 109(7), 993-1009. http://dx.doi.org/10.1037/edu0000183 * zeigt gleichwertigen Beitrag an

Other Publications

Wille, E. (23.05.2019). Mädchen finden Mathe doof! Blogbeitrag auf LEAD.Schule. https://lead.schule/blog/maedchen-finden-mathe-doof/

Wille, E. & Hübner, N. (27.03.2017). Weckt mehr Mathe-Unterricht das Interesse von Mädchen an MINT-Fächern? Blogbeitrag auf LEAD.Schule. https://lead.schule/blog/weckt-mehr-mathe-unterricht-das-interesse-von-maedchen-an-mint-faechern/