Institute of Education

Désirée Wägerle, M.A.

Office:
Münzgasse 22-28
Room 307

 +49-(0)7071 29 74116
desiree.waegerlespam prevention@uni-tuebingen.de


Main research and research interest


Social inequality and transitions

  • Inequality structures in the postdoc phase as a transitional phase
  • Inequalities in early childhood
  • Inequalities at the transition from school to work
  • Inequalities at the transition from SGB VIII to SGB II

Theories of Social Work

  • Research methods
  • Mixed Methods
  • Qualitative Evaluation Research
  • Qualitative Content Analysis
  • Qualitative Metaphor Analysis
  • Documentary Method
  • Event-History-Analysi

Short CV

Since 04/2023
Academic staff member

at the Department of Social Pedagogy, Institute of Education, University of Tübingen

Since 10/2022
Doctoral Candidate

at the Methods Center University of Tübingen

Lecturer

Baden-Wuerttemberg Cooperative State University Stuttgart

10/2020-09/2022
Master of Arts in Research and development in social pedagogy / social work

University of Tübingen

01/2019-03/2019
ERASMUS-Stay

Gothenburg (SWE)

10/2017-09/2020
Bachelor of Arts Social Work

Baden-Wuerttemberg Cooperative State University Stuttgart


Publications, presentations, teaching

Publications

  • Bauer, Petra/Blick, Teresa/Gakos, Sofia/Gödel, Celina/Nietsch, Sarah/Wägerle, Désirée Wägerle (2022): Familien als Adressat*innen in den Frühen Hilfen. Zusammenfassender Bericht zum Lehrforschungsprojekt im Masterstudiengang „Forschung und Entwicklung in der Sozialpädagogik/Sozialen Arbeit“.

Presentations

  • Wägerle, Désirée (2023): Fair Chance? Inequalities in the postdoc phase using a doing transitions approach: A discussion starter./ Chacun son tour? Inégalités dans la phase postdoctorale dans l'approche doing transitions: Pour lancer la discussion. Vortrag im Rahmen der deutsch-französischen Tagung: Einblicke und Reflexionen zu den Konzepten „Bifurcations“ & „Doing Transitions“/ Regards et Réflexions sur les concepts de „Bifurcations“ & „Doing Transitions“
  • Landhäußer, Sandra; Neumann, Sascha; Wägerle, Désirée (2023): Die Qual der Wahl. Zur selektiven Repräsentation von Theorien der Sozialen Arbeit in der Lehrbuchliteratur. Vortrag im Rahmen der Theorie-AG 2023 der DGfE - Kommission Sozialpädagogik, Bielefeld.
  • Wägerle, Désirée (2023): Familien als Adressat*innen in den Frühen Hilfen. Erkenntnisse aus einer sozialpädagogischen Forschungsperspektive auf Angebote im Spannungsfeld zwischen kompensatorischer und komplementärer Unterstützung. Vortrag im Rahmen der Tagung „Perspektiven in Bewegung" – Aktuelle Entwicklungen und Diskurse im Kontext der Adressat*innen-, Nutzer*innen- und (Nicht-)Nutzungsforschung
  • Wägerle, Désirée (2023): Methodological Relationing in the Context of Mixed-Methods Studies. Lecture in the context of the working group on methodological-methodological exchange of the Empirie-AG 2023 of the German Educational Research Association (DGfE) research network Social Pedagogy, Bielefeld.
  • Wägerle, Désirée (2023): Post-doc, quo vadis? An examination of social inequalities in the postdoc phase. Poster presentation at international conference „Doing Transitions in the Life Course“, 11th Mai 2023, Frankfurt am Main.
  • Gakos, Sofia/Wägerle, Désirée (2022): Vorstellung der Forschungsergebnisse des Lehrforschungsprojektes „Familien als Adressat*innen in den Frühen Hilfen“ unter der Leitung von Prof. Petra Bauer. Vortrag vor dem Jugendhilfe- und Bildungsausschuss im Landkreis Böblingen.
  • Nietsch, Sarah/Wägerle, Désirée (2022): Vorstellung der Forschungsergebnisse des Lehrforschungsprojektes „Familien als Adressat*innen in den Frühen Hilfen“ unter der Leitung von Prof. Petra Bauer sowie Ergebnispräsentation der Untersuchung zur Verbesserung der Zusammenarbeit zwischen den niedergelassenen Gynäkolog*innen und den Netzwerkkoordinierenden im Netzwerk Frühe Hilfen. Vortrag beim Zentralen Runden Tisch Frühe Hilfen Böblingen.

Teaching

  • Bachelor-Seminar „Propädeutik – Einführung in Studium und Wissenschaft“ (Duale Hochschule Baden-Württemberg in Stuttgart, WiSe 2022/2023)
  • Bachelor-Seminar „Propädeutik – Techniken wissenschaftlichen Arbeitens“ (Duale Hochschule Baden-Württemberg in Stuttgart, WiSe 2022/2023)

Memberships

  • Deutsche Gesellschaft für Soziale Arbeit e. V. (DGSA)
  • Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft e.V. (DGfE) (assoziiert), Sektion Sozialpädagogik und Pädagogik der frühen Kindheit sowie Sektion Empirische Bildungsforschung