Dr. Verena Burk
Contact
Institute of Sports Science
Wächterstraße 67,
1st Floor, Room 103
07071 29-78425
verena.burk @uni-tuebingen.de
Consultation Times (PDF)
Main research
- Mass Media and Sport (e.g. television, media production, mass media and sport in other countries)
- Social Media and Sport (e.g. use of social media, by athletes and sport clubs, crisis communication, user responses to social media communication)
- Organisation of (elite) sport – national and international (e.g. in Germany, Russia, China, Great Britain and Northern Ireland, dual career in international comparison)
Short vita
Since 2009
Senior Lecturer („Akademische Oberrätin“)
University of Tübingen
2004-2009
Postdoctoral Fellowship („Akademische Rätin“)
University of Tübingen
2002
Doctoral Degree
University of Tübingen
1999-2004
Research Assistant
Institute of Sports Science, University of Tübingen
1998-1999
Research Assistant
Institute of Sports Science, TU Darmstadt
1996-1998
Doctoral Scholarship
1995
Master’s degree Sports Science, German Linguistics and Literature
TH Darmstadt
Selected publications
Journal articles
- Fahrner, M., & Burk, V. (2023). Relevance of university dual career support services – student-athletes’ perspectives. Managing Sport and Leisure. doi/10.1080/23750472.2023.2191614
- Condello, G., Capranica, L., Doupona, M., Varga, K. & Burk, V. (2019). Dual-career through the elite university student-athletes’ lenses: The international FISU-EAS survey. PLoS ONE, 14 (10): e0223278. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0223278
- Burk, V. & Grimmer, C. G. (2016). „I apologize to Giorgio Chiellini and the entire football family.” – Zur Rolle Sozialer Medien in der Krisenkommunikation – dargestellt an Beispielen im Kontext der Fußball-WM 2014 in Brasilien. Sport und Gesellschaft, 13 (1), 5-39.
- Burk, V., Grimmer, C. G. & Pawlowski, T. (2015). Same, same – but different! On consumers’ use of corporate PR media in sports. Journal of Sport Management, doi: 10.1123/JSM.2015-0180 mehr
- Burk, V., Grimmer, C. G. & Pawlowski, T. (2014). Stadionzeitung meets Facebook. Marketing Review St. Gallen, 31 (2), 32-39.
- Burk, V. (2013). „Jede große Reise beginnt mit einem kleinen Schritt“ (Konfuzius). Die Entwicklung des Spitzensports in China. Leistungssport, 43 (4), 4-9.
Books
- Burk, V. & Fahrner, M. (Hrsg.). (2020). Sportwissenschaft. Themenfelder, Theorien und Methoden (2. Auflage). München: UVK.
- Burk, V. & Nübel, R. (2016). Werte leben. Protagonisten des Spitzensports im Gespräch mit Studierenden. Schorndorf: Hofmann.
- Burk, V. & Fahrner, M. (2013). Einführung in die Sportwissenschaft. Konstanz, München: UVK.
- Digel, H., Burk, V. & Fahrner, M. (2006). Die Organisation des Hochleistungssports – ein internationaler Vergleich. Schorndorf: Hofmann.
- Burk, V. (2003). Sport im Fernsehen. Öffentlich-rechtliche und private Programme im Vergleich. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Book chapters
- Burk, V. & Fahrner, M. (2020). Managing sports communication in the age of digital media. In A. Goslin, D. A. Kluka, R. Lopéz de D’Amico & K. Danylchuk (Hrsg.), Managing Sport Across Borders (pp. 64-82). London: Routledge.
- Burk, V. & Grimmer, C. G. (2018). Sportkommunikation bei Instagram, Snapchat, YouTube und Blogs. In T. Horky, H.-J. Stiehler & T. Schierl (Hrsg.), Die Digitalisierung des Sports (S. 42-67). Köln: Herbert von Halem Verlag.
- Burk, V. & Grimmer, C. G. (2017). Die Fußball-WM 2014 im Fokus der Sozialen Medien – Information, Partizipation, Interaktion. In H. Ihle, M. Meyen, J. Mittag & J.-U. Nieland (Hrsg.), Globales Mega-Event und nationaler Konfliktherd. Die Fußball-WM in Medien und Politik (S. 83-105). Wiesbaden: Springer.
- Burk, V. & Petry, K. (2016). Germany. In E. Kristiansen, M.M. Parent & B. Houlihan (Ed.), Elite Youth Sport Policy and Management. A comparative analysis (S. 47-63). London; New York: Routledge.
- Burk, V. (2015). Zur Verantwortung der Massenmedien und des Sportjournalismus im Spitzensport. In J. Born & T. Gloning (Hrsg.), Sport, Sprache, Kommunikation, Medien. Interdisziplinäre Perspektiven (S. 81-91). Gießener Elektronische Bibliothek. Abrufbar unter: http://geb.uni-giessen.de/geb/volltexte/2015/11823/
- Burk, V. (2009). Sport im Fernsehen. In T. Horky, T. Schauerte, J. Schwier & DFJV (Hrsg.), Sportjournalismus (S. 185-204). Konstanz: UVK.
- Petry, K., Steinbach, D. & Burk, V. (2008). Germany. In B. Houlihan & M. Green (Ed.), Comparative elite sport development (S. 115-146). Amsterdam u.a.: Elsevier; Oxford: Butterworth-Heineman.
Functions and memberships
- Responsible for the Institute’s Bachelor program "Sports Science with focus on Media and Communication"
- Coordinator of the international partnership programs with Sports Science Institutes of foreign universities (e.g. Erasmus program)
- Responsible for elite sport athletes at University of Tübingen
- Member of the Committee on Study and Teaching (“Kommission Studium und Lehre”) at the Institute of Sports Science, University of Tübingen
- Member of the Faculty Working Group on international issues (“Fakultäts-AG Internationales”)
- Member of the Executive Committee and the Steering Committee of the International University Sport Federation (FISU)
- Chair of FISU Education Committee