Bildungswege sind weltweit stark durch den sozioökonomischen Hintergrund und den Bildungsgrad der Eltern beeinflusst. Wie nicht zuletzt die PISA-Studien seit einigen Jahren deutlich vor Augen führen, ist dieser Einfluss jedoch in kaum einem anderen OECD-Staat so ausschlaggebend für den schulischen Erfolg und die Berufswahl wie hierzulande. Es gelingt dem deutschen Schulsystem nach wie vor nur unzureichend, soziale Unterschiede abzubauen und allen Schülerinnen und Schülern ähnliche Bildungschancen zu ermöglichen. Infolge von strukturellen Benachteiligungen entscheidet nicht allein die individuelle Leistung darüber, wem schlussendlich welche beruflichen Bereiche offenstehen. Dies wirkt sich u.a. auch auf den Lehrerberuf aus: Insbesondere an den Sekundarschulen spiegeln die Lehrerzimmer die gesellschaftliche Vielfalt bislang nur bedingt wider. Dabei kommt gerade dieser Profession im Rahmen ihrer pädagogischen Arbeit mit Kindern und Jugendlichen eine ausgesprochen wichtige gesellschaftliche Funktion zu.
Das Projekt zielt darauf, diejenigen Schülerinnen und Schüler zum Lehramtsstudium anzuregen, denen bislang – aus vielfältigen Gründen – die Aspiration oder der Mut dazu fehlt. Interessierte Lehramtsstudierende stellen ihr Studium an verschiedenen Sekundarschulen praxisnah und authentisch vor, zeigen verschiedene Wege ins Studium auf, gehen auf Fragen der Schülerinnen und Schüler ein und machen auf Unterstützungsmöglichkeiten wie Stipendien, Mentoren- und Beratungsprogramme, Studieneingangsphase, praxisorientierte und internationale Angebote aufmerksam. Die Heterogenität im Klassenzimmer soll perspektivisch auch im Lehrerzimmer berücksichtigt werden. Die Studierenden werden dabei von der Tübingen School of Education auf das Engagement vorbereitet und begleitet.
Seit dem Herbst-/Wintersemester 2017/18 setzen die Lehramtsstudierenden ihr im Rahmen des BWS erworbenes Wissen praktisch um und engagieren sich an interessierten Sekundarschulen in Tübingen und Umgebung. Dabei werden die Praxisbesuche gemeinsam vorbereitet und reflektiert und somit das professionelle Lehrhandeln der zukünftigen Lehrkräfte gefördert.
Die Studierenden erhalten für die Teilnahme am Projekt eine Teilnahmebescheinigung der Tübingen School of Education. Es besteht außerdem die Möglichkeit, das Zertifikat Gesellschaftliches Engagement zu erwerben.
In der Begleitforschung werden zum einen regelmäßig Evaluationen mit den teilnehmenden Studierenden und den beteiligten Schulleiterinnen und Schulleitern sowie Schülerinnen und Schülern durchgeführt. Zum anderen ist das Projekt in die Begleitforschung des MWK-geförderten Projektes "Wissenschaftliche Bildung und gesellschaftliche Verantwortung" (Programmlinie WILLE) eingebunden.
Ansprechpartnerin für das Projekt Lehrerzimmer 2.0
Jana Domdey
jana.domdeyspam prevention@uni-tuebingen.de
Ehemalige Projektmitarbeiterinnen
Christina Baust
Evamaria Werner
Lehrerzimmer 2.0 ist ein Teilprojekt von Service Learning und wird vom Ministerium für Wissenschaft, Forschung und Kunst Baden-Württemberg (MWK) gefördert.
Our website uses cookies. Some of them are mandatory, while others allow us to improve your user experience on our website. The settings you have made can be edited at any time.
or
Essential
in2cookiemodal-selection
Required to save the user selection of the cookie settings.
3 months
be_lastLoginProvider
Required for the TYPO3 backend login to determine the time of the last login.
3 months
be_typo_user
This cookie tells the website whether a visitor is logged into the TYPO3 backend and has the rights to manage it.
Browser session
ROUTEID
These cookies are set to always direct the user to the same server.
Browser session
fe_typo_user
Enables frontend login.
Browser session
Videos
iframeswitch
Used to show all third-party contents.
3 months
yt-player-bandaid-host
Is used to display YouTube videos.
Persistent
yt-player-bandwidth
Is used to determine the optimal video quality based on the visitor's device and network settings.
Persistent
yt-remote-connected-devices
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Persistent
yt-remote-device-id
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Persistent
yt-player-headers-readable
Collects data about visitors' interaction with the site's video content - This data is used to make the site's video content more relevant to the visitor.
Persistent
yt-player-volume
Is used to save volume preferences for YouTube videos.
Persistent
yt-player-quality
Is used to save the quality settings for YouTube videos.
Persistent
yt-remote-session-name
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Browser session
yt-remote-session-app
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Browser session
yt-remote-fast-check-period
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Browser session
yt-remote-cast-installed
Saves the user settings when retrieving a YouTube video integrated on other web pages
Browser session
yt-remote-cast-available
Saves user settings when retrieving integrated YouTube videos.
Browser session
ANID
Used for targeting purposes to profile the interests of website visitors in order to display relevant and personalized Google advertising.
2 years
SNID
Google Maps - Google uses these cookies to store user preferences and information when you view pages with Google Maps.
1 month
SSID
Used to store information about how you use the site and what advertisements you saw before visiting this site, and to customize advertising on Google resources by remembering your recent searches, your previous interactions with an advertiser's ads or search results, and your visits to an advertiser's site.
6 months
1P_JAR
This cookie is used to support Google's advertising services.
1 month
SAPISID
Used for targeting purposes to profile the interests of website visitors in order to display relevant and personalized Google advertising.
2 years
APISID
Used for targeting purposes to profile the interests of website visitors in order to display relevant and personalized Google advertising.
6 months
HSID
Includes encrypted entries of your Google account and last login time to protect against attacks and data theft from form entries.
2 years
SID
Used for security purposes to store digitally signed and encrypted records of a user's Google Account ID and last login time, enabling Google to authenticate users, prevent fraudulent use of login credentials, and protect user data from unauthorized parties. This may also be used for targeting purposes to display relevant and personalized advertising content.
6 months
SIDCC
This cookie stores information about user settings and information for Google Maps.
3 months
NID
The NID cookie contains a unique ID that Google uses to store your preferences and other information.
6 months
CONSENT
This cookie tracks how you use a website to show you advertisements that may be of interest to you.
18 years
__Secure-3PAPISID
This cookie is used to support Google's advertising services.
2 years
__Secure-3PSID
This cookie is used to support Google's advertising services.
6 months
__Secure-3PSIDCC
This cookie is used to support Google's advertising services.
6 months