Tübingen School of Education (TüSE)

Critical Thinking and Beyond: Normative Questions in Teacher Education Today

Problem Statement/Objective of the Special Interest Group (SIG)

The continuation of liberal and progressive societal forms and their recognition can no longer be taken for granted. This is one of the reasons why discussions about the plurality, validity, justification and acceptance of values and norms are necessary. We want to bring to the fore evaluative, normative and ultimately ethical issues in teacher education that are often neglected in academic discourse. In this way, the SIG aims to explore the question of how philosophical-ethical reflection can be developed and justified in the context of plural values and norms and their recognition. The group will facilitate debates with different actors in teacher education, make hidden issues and conflicts transparent, and engage in constructive exchange with colleagues in teacher education, including at an international level. We are planning an international conference in Tübingen with the title "Critical Thinking in Higher Education Curricula" (February 2021).

Speaker

Dr. Uta Müller, International Center for Ethics in the Sciences and Humanities (IZEW)

Participants

Representatives of the subject didactics and subject sciences

  • Jun.-Prof. Dr. Dominik Balg (Didactics of Philosophy, University of Mainz)
  • Prof. Dr. Uwe Küchler (Didactics of English)
  • Dr. Wolfgang Polleichtner (Latin Didactics)
  • PD Dr. Gabi Schlag (Institute of Political Science)
  • Prof. Dr. Philipp Thomas (Didactics of Philosophy/Ethics, University of Education Weingarten)

Representatives of the educational sciences and other subjects

  • Dr. Christiane Bertram (Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology)
  • Dr. Uta Müller (International Center for Ethics in the Sciences and Humanities)
  • PD Dr. Dr. Martin Harant (Education Science, School Pedagogy)
  • Prof. Dr. Thomas Potthast (Ethics, Theory and History of the Life Sciences)
  • Dr. Simon Meisch (International Center for Ethics in the Sciences and Humanities)
  • Dr. Evelyn Seidl (Education Science, School Pedagogy)

Workshops

  • 2025: Fachgespräch zu Rechtsextremismus, Demokratie und Lehramtsbildung. In Kooperation mit der Landeszentrale für politische Bildung Baden-Württemberg, im Haus auf der Alb, Bad Urach.
  • 2024: Fachgespräch Herausforderung Kontroversität in Schule und Hochschule. In Kooperation mit der Landeszentrale für politische Bildung Baden-Württemberg, im Haus auf der Alb, Bad Urach.
  • 2022: Workshop Quellen des Sinns: Fragen von Religiosität, Religiosität, Spiritualität und Ethik in Bildung und Unterricht. Universität Tübingen, Institut für Erziehungswissenschaft, Universität Tübingen.
  • 2021: Workshop Kritisches Denken und darüber hinaus: Normative Fragen inder Lehrer:innenbildung. Universität Tübingen, Internationales Zentrum für Ethik in den Wissenschaften (IZEW), Universität Tübingen.

Publications

  • Streiten – aber richtig! Zum Umgang mit Kontroversen in Schule und Unterricht. Hrsg. von Simon Meisch und Uta Müller. Budrich-Verlag: Leverkusen, im Erscheinen (2025).
  • Quellen des Sinns. Fragen von Spiritualität, Religiosität und Ethik in Bildung und Unterricht. Hrsg. von Uta Müller, Dominik Balg, Martin Harant und Simon Meisch. Band 5 der Schriftenreihe 3 der Tübingen School of Education. Tübingen: TüLIB, 2024.
  • Kritisches Denken und darüber hinaus. Normative Fragen in Bildung und Unterricht. Hrsg. von Uta Müller, Martin Harant und Simon Meisch. Band 4 der Schriftenreihe 2 der Tübingen School of Education. Tübingen: TüLIB, 2023.