Institute of Sports Science

Fynn Bergmann

Contact
Institute of Sports Science
Wilhelmstraße 124,
1st Floor, Room 102
07071 29-72666
fynn.bergmannspam prevention@uni-tuebingen.de
Consultation Times (PDF)


Main research

  • Scientific support of the German Football Association's talent development program
  • Coaching behavior and training methodology to promote sport-specific skills and competencies
  • Talent development and talent diagnostics in sports

Short vita

2021
UEFA A-License

Since 2020
Research Assistant and PhD Researcher in the department of “Sport Psychology and Research Methods“ at the Institute of Sports Science

University of Tübingen

2019
Master of Education in the subjects Sports Science, German Linguistics & Educational Science

University of Bielefeld

2017
Certificate “Goalkeeping Coach for Performance Football” of the German Football Association

2017
Bachelor of Arts in the subjects Sports Science, German Linguistics & Educational Science

University of Bielefeld

2016-2019
Research Assistant at the Department of Sport Science and member of the “BiProfessional” project team

University of Bielefeld


Selected publications

Journal articles

  • Bergmann, F., Gray, R., Wachsmuth, S., & Höner, O. (in revision). Perceptual-motor and perceptual-cognitive skill acquisition in soccer: A systematic review on the influence of practice design and coaching behavior. Submitted to Frontiers in Psychology.
  • Bergmann, F., Braksiek, M., & Meier, C. (2021). The influence of different game formats on technical actions and playing time parameters – A study with U7 and U9 soccer players in a competitive context. International Journal of Sports Science and Coaching. https://doi.org/10.1177/17479541211051654
  • Bergmann, F., Danner, J., Schultz, F., Pollmann, D., & Höner, O. (2021). Talentdiagnostik von Fußballtorhütern. Entwicklung und Evaluation eines sensomotorischen Koordinationstests. Leistungssport, 51(1), 50-55.
  • Bergmann, F., Danner, J., Schultz, F., Pollmann, D. & Höner, O. (2021). Testmanual. Sensomotorischer Koordinationstest zur Talentdiagnostik von Fußballtorhütern in der frühen Adoleszenz (U11-U15). Zugriff online unter: https://leistungssport.net/fileadmin/user_upload/lsp21_01_Bergmann_ua_Zusatzinfos_neu.pdf
  • Bergmann, F., Meier, C., & Braksiek, M. (2021). Involvement and performance of U9 soccer players in 7v7 and 5v5 matches during competition. German Journal of Exercise and Sport Research. https://doi.org/10.1007/s12662-021-00752-4
  • Leyhr, D., Bergmann, F., Schreiner, R., Mann, D. L., Dugandzic, D., & Höner, O. (2021). Relative age-related biases in objective and subjective assessments of performance in talented youth soccer players. Frontiers in Sports and Active Living, 3(94). https://doi.org/10.3389/fspor.2021.664231

Study protocols

  • Bergmann, F., Gray, R., Wachsmuth, S., & Höner, O. (2020) The influence of practice design and coaching behavior on skill acquisition in soccer. A systematic review protocol (PRISMA-P). https://doi.org/10.17605/OSF.IO/85TJG

Book chapters

  • Gröben, B., Ukley, N., Kastrup, V., Kara-Fallah, G., Faßbeck, G., Bergmann, F. & Lindemann, U. (2020). E-Learning-Angebote zur Unterstützung Forschenden Lernens im Sportstudium. In B. Fischer & A. Paul (Hrsg.), Lehren und Lernen mit und in digitalen Medien im Sport. Grundlagen. Konzepte und Praxisbeispiele zur Sportlehrerbildung. Bildung & Sport. Band 18. (S. 183-206). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org./10.1007/978-3-65-25524-4_10
  • Ukley, N. & Bergmann, F. (2020). Forschendes Lernen zwischen Professionalisierungsanspruch und Transferpotenzial. Empirische Befunde der Bielefelder Begleitforschung zum Praxissemester im Fach Sport. In M. Basten, C. Mertens, A. Schöning & E. Wolf (Hrsg.), Zur Erforschung Forschenden Lernens. Implikationen für die Lehrer*innenbildung. Wissenschaft & Praxis (S. 149-156). Münster: Waxmann.
  • Ukley, N., Fast, N., Bergmann, F., Faßbeck, G., Gröben, B., Kastrup, V. & Wegener, M. (2019). Doppelte Professionalisierung von Sportlehrkräften – ein theoretischer Anspruch im Praxis(semester)test. In M. Hartmann, R. Laging & C. Scheinert (Hrsg.), Professionalisierung in der Sportlehrerbildung. Konzepte und Forschungen im Rahmen der Qualitätsoffensive Lehrerbildung. Bewegungspädagogik. Band 13 (S. 176 -189). Hohengehren: Schneider.

Articles without peer-review

  • Bergmann, F. & Höner, O. (2021). Für einen Überblick siehe …“ – Ein Plädoyer für systematische Reviews und Metaanalysen in der Sportwissenschaft. Ze-Phir, 28(1), 4-11.
  • Bergmann, F. (2019). Futsal – ein Thema für den Schulsport! Ansatzpunkte zur Vermittlung des Zusammenspiels in der Sekundarstufe I. Sportpraxis, 59(9/10), 50-53.
  • Brandwein, A. & Bergmann, F. (2019). Große Spielformen auf kleinem Raum. Fußballtraining, 53(1/2), 8-17.

Presentations and Abstracts

  • Bergmann, F., Gray, R., Wachsmuth, S., & Höner, O. (accepted) A systematic review on the influence of practice design and coaching on skill acquisition in soccer. 13th ICCE Global Coach Conference from 17-21 October 2021 in Lisbon.
  • Bergmann, F., Kober, L., Wachsmuth, S., Gray, R. & Höner, O. (2021). Ein systematischer Review zum Einfluss der Vermittlungsmethodik auf den Erwerb fußballspezifischer Fertigkeiten. In O. Höner, S. Wachsmuth, M. L. Reinhard, & F. Schultz (Hrsg.), Talententwicklung und Coaching im Sport. 53. Jahrestagung der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie (S. 191-192). Tübingen: Universität Tübingen.
  • Bergmann, F., Busch, C., Winter, S., Braksiek, M. & Meier, C. (2021). Ein Vergleich der Spielbeteiligung und -leistung von U9 Fußballspielern in 7 vs. 7 und 5 vs. 5 Spielformen unter Wettbewerbsbedingungen. In O. Höner, S. Wachsmuth, M. L. Reinhard, & F. Schultz (Hrsg.), Talententwicklung und Coaching im Sport. 53. Jahrestagung der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie (S. 213). Tübingen: Universität Tübingen.
  • Bergmann, F., Meier, C., Braksiek, M. (2019). Futsal im erziehenden Sportunterricht – Evaluation eines Unterrichtsvorhabens in der Sekundarstufe I. In F. Borkenhagen, C. Heim, K. Pöppel, M. Schierz & J. Sohnsmeyer (Hrsg.), Bewegung und Sport im Horizont von Jugend- und schulpädagogischer Forschung. 32. Jahrestagung der dvs-Sektion Sportpädagogik vom 30.05. bis 01.06.2019 in Heidelberg (S. 87). Hamburg: Feldhaus.

Functions and memberships

  • Member of the board of spokespersons „Junior Researchers“ of the German Society of Sports Science (dvs)
  • Networker „Junior Researchers“ at the Institute of Sport Science, Eberhard Karls University Tübingen
  • Reviewing: German Journal of Exercise and Sport Research
  • Conference organization: Junior conference of the German Society of Sport Psychology from 09. to 11. September 2021 in Tübingen
  • Memberships: Bund Deutscher Fußball-Lehrer (association of German football coaches with UEFA A-License or Pro-License), German Society of Sport Science (dvs), Association for the promotion of junior researchers in sports science e.V.