Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology

Nora Fröhlich

Nora Fröhlich is a doctoral candidate in Empirical Educational Research at the Hector Research Institute and an officer for standards development and science transfer at the Institute for Educational Analysis Baden-Württemberg (IBBW).

Her research focuses on implementation research, teacher professionalization (teacher professional development), and transfer. Through her work at the IBBW, her research is conducted in the context of data-driven quality development, in which the interlinking of science, practice, and administration is particularly important. In her dissertation, Nora Fröhlich uses three exemplary studies to examine the levels (macro, meso, micro) at which scientific studies can provide educational data to support data-driven quality development.

She is also part of LEAD where she values the interdisciplinary and international network of researchers. She is convinced that she will benefit from the structured doctoral program and feedback on her research.

Publications

Journal article with peer-review

  • Birnbaum, L., Dehmel, A., Fröhlich, N., Norwig, K., Rutsch, J., Rangel, U., & Fauth, B. (in Druck). Open-Science-Praktiken an Landesinstituten und Qualitätseinrichtungen der Länder – Chancen und Herausforderungen an der Schnittstelle zwischen Wissenschaft und Praxis. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft.
  • Fröhlich, N., Dehmel, A., Jambor-Fahlen, S., Yilmaz Wörfel, S., Souvignier, E., Dumont, H. & Fauth, B. (in Vorbereitung). Implementation and Effectiveness of evidence based reading and writing trainings.
  • Fröhlich, N., Dehmel, A., Fischer, C. & Fauth, B. (eingereicht). Does the format matter? Examining the quality of online and face-to-face Teacher Professional Development in a statewide evaluation.  
  • Schnitzler, K., Fröhlich, N., Decristan, J., Fauth, B. & Dumont, H. (in Druck). Adaptiver Unterricht? Übereinstimmung und Unterschiede in den Schüler:innenwahrnehmungen von Unterrichtsqualität?. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft.
  • Capparozza, M., Fröhlich, N., Dehmel, A. & Fauth, B., (2023). Gestaltung und Evaluation von webbasierten Lehrkräftefortbildungen: Ein Systematic Review. In K. Scheiter & I. Gogolin (Hrsg.), Bildung für eine digitale Zukunft (Bd. 15, S. 363–397). Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-37895-0_15

Practice-oriented contributions

  • Fröhlich, N., Dehmel., A., & Fauth, B. (2025). Lese- und Schreibförderung an Haupt- und Werkrealschulen - Abschlussbericht zum Pilotprojekt Textprofis. (Reihe Wissenschaft + Praxis, Band 2). Download
  • Fröhlich, N. (2020). Lehrkräftemangel – was nun? LEAD.schule. https://lead.schule/blog/lehrkraeftemangel-was-nun/

Chapters in edited volumes

  • Ruth-Herbein, E., Fröhlich, N., Dehmel, A. & Fauth, B. (2022). Interventionen zur Schul- und Unterrichtsentwicklung in Baden-Württemberg: Ansätze zur Verbesserung von Transferprozessen. In N. McElvany, C. Lepper, M. Becker, H. Gaspard & F. Lauermann (Hrsg.). Schulische Intervention: Wie kann Wissenschaft-Praxis-Transfer gelingen? (S. 63-80). Waxmann Verlag.
  • Capparozza, M., Fröhlich, N., Dehmel, A. & Fauth, B. (2021). Wie können webbasierte Formate dazu beitragen, die Zusammenarbeit in Lehrkräftefortbildungen zu stärken? Empirische Ergebnisse aus einem Systematic Review. In C. Maurer, K. Rincke, L. Holzäpfel und F. Lipowsky (Hrsg.): Wie viel Wissenschaft braucht die Lehrerfortbildung – Arbeitsbündnisse im analogen und virtuellen Raum (S. 88–91). Regensburg: Universität Regensburg. http://dx.doi.org/10.25656/01:23404

Conference contributions

  • Fröhlich, N., Birnbaum, L., Dehmel, A., Jambor-Fahlen, S., Yilmaz Wörfel, S., Souvignier, E., Dumont, H., & Fauth, B. (2025, 28.01.). Implementation und Wirksamkeit einer wissenschaftsbasierten Lese- und Schreibförderung [Einzelbeitrag]. 12. GEBF Tagung, Mannheim.
  • Fröhlich, N., Dehmel, A., Fischer, C. & Fauth, B. (2024, 14.08.). Does the Format Matter? On the Quality of Online and Face-to-Face Teacher Professional Development. EARLI SIG 11 & 13, Oxford University.
  • Schnitzler, K., Fröhlich, N., Decristan, J., Fauth, B. & Dumont, H. (2024, 18.03.). Adaptiver Unterricht aus Sicht von Schüler:innen: Unterrichtswahrnehmungen in Abhängigkeit individueller Lernvoraussetzungen. In Decristan J. und Fauth B. (Chairs), Schüler:innenurteile zum Unterricht im Kontext heterogener Lerngruppen [Symposium] 11. GEBF Tagung, Potsdam.
  • Fröhlich, N., Dehmel, A., Yilmaz Wörfel, S., Jambor-Fahlen, S. & Fauth, B. (2024, 19.03.). Lesestrategien bei leseschwachen Schülerinnen und Schülern wirksam fördern - Einblicke in eine Fördermaßnahme an Haupt- und Werkrealschulen [Einzelbeitrag]. 11. GEBF Tagung, Potsdam.
  • Fröhlich, N., Dehmel, A., Heller-Debus, F., Biber, T. & Fauth, B. (2023, 13.09.). Kommt es auf das Format an? Untersuchung von Lehrkräfteratings zu Online- und Präsenzlehrkräftefortbildungen aus einer flächendeckenden Evaluation. In Richter, E. (Chair), Von der Theorie zur Praxis: Qualität in der Lehrkräftefortbildung messen und Erkenntnisse nutzen [Symposium]. AEPF Sektionstagung, Potsdam.
  • Fröhlich, N., Capparozza, M., Dehmel, A. & Fauth, B. (2023, 14.09.). Online-Lehrkräftefortbildungen evaluieren und gestalten: Ergebnisse eines Systematic Reviews. In Runge, I. (Chair), Lehrkräftefortbildungen im Kontext der Digitalisierung [Symposium]. AEPF Sektionstagung, Potsdam.
  • Yilmaz Wörfel, S., Fröhlich, N., Jambor-Fahlen, S., Fauth, B., Dehmel, A. & Becker-Mrotzek, M. (2023, 25.08.). The promotion of writing strategies and the evaluation of the implementation process [Posterpräsentation]. 20. EARLI Conference, Thessaloniki.
  • Yilmaz Wörfel, S., Fröhlich, N. & Jambor-Fahlen, S. (2023, 19.07.). Self-regulated writing strategy training in secondary track schools. AILA World Congress, Lyon.
  • Fröhlich, N., Teuscher, L., Dehmel, A. & Fauth, B. (2023, 01.03.). Kommt es auf das Format an? - Eine empirische Untersuchung von Online- und Präsenzlehrkräftefortbildungen aus einer flächendeckenden Evaluation [Einzelbeitrag]. 10. GEBF Tagung, Essen.
  • Yilmaz Wörfel, S., Jambor-Fahlen, S., Fröhlich, N., Dehmel, A., Fauth, B. & Becker-Mrotzek, M. (2023, 01.03). Förderung selbstregulierten Schreibens in Haupt- und Werkrealschulen. In Jambor-Fahlen, S. (Chair), Trainingsprogramme zur sprachlichen Förderung im Unterricht: Möglichkeiten und Grenzen [Symposium]. 10. GEBF Tagung, Essen.
  • Fröhlich, N., Dehmel, A., Fauth, B., Jambor-Fahlen, S. & Souvignier, E. (2022, 22.09.). Herausforderungen und Erfolgsfaktoren bei der Leseförderung leseschwacher Schülerinnen und Schülern – Ein Werkstattbericht. In S. N. T. Vogel, J. Stang-Rabrig & N. McElvany (Chairs), Institutionelle und individuelle Faktoren für den Schulerfolg in multikulturellen Klassenzimmern [Symposium]. AEPF Tagung, Stuttgart.
  • Fröhlich, N., Yilmaz-Wörfel, S., Jambor-Fahlen, S., & Knips, C. (2022, 19.09.). „Die Textprofis“ – Konzept und Umsetzung eines Schreibstrategietrainings. 24. Symposion Deutschdidaktik, Wien.
  • Yilmaz-Woerfel, S., Jambor-Fahlen, S., Fröhlich, N., Knips, C. (2022, 21.06.). Concept and implementation of an evidence-based writing strategy training. SIG Writing, Umeå University
  • Capparozza, C., Fröhlich, N., Dehmel, A., Fauth, B. (2022, 10.03.). Gestaltung und Evaluation webbasierter Lehrkräftefortbildungen: Ein Systematic Review [Posterpräsentation]. 9. GEBF Tagung, Bamberg/online.
  • Dumont, H., Decristan, J., Fauth, B., Fröhlich, N., Jaekel, A.-K., Ohl, S., & Shterbani, E. (2022, 10.03.). Die empirische Erfassung von adaptivem Unterricht – Herausforderungen und Lösungsansätze. In R. Göllner, H. Dumont & A.-K. Jaekel (Chairs), Differentielle Unterrichtseffekte und adaptiver Unterricht [Symposium]. 9. GEBF Tagung, Bamberg/online.
  • Fröhlich N., Dehmel, A., Jambor-Fahlen, S., Souvignier, E., & Fauth, B. (2022, 09.03.). Implementation und Evaluation einer wissenschaftsbasierten Lese und Schreibförderung [Einzelbeitrag]. 9. GEBF Tagung, Bamberg/online.
  • Fröhlich, N., Dehmel, A.,  Souvignier, E. &  Fauth, B. (2021, 02.10). Computergestützte Lernverlaufsdiagnostik als Tool für Unterrichtsentwicklung und für die Evaluation. ZSL Digitalkongress (online).
  • Fröhlich, N., Jambor-Fahlen, S.,  Dehmel, A. & Fauth, B. (2021, 02.10.). Mediengestützte Förderung von Schreib- und Lesekompetenzen: Evaluation des Pilotprojekts Textprofis. ZSL Digitalkongress (online).
  • Ruth-Herbein, E., Fröhlich, N., Dehmel, A. & Fauth, B. (2021, 30.09.). Interventionen zur Schul- und Unterrichtsentwicklung in Baden-Württemberg. 5. IFS-Bildungsdialog, Dortmund (online).
  • Fröhlich, N., Capparozza, M., Dehmel, A. & Fauth, B. (2021, 22.09.). Online Lehrkräftefortbildungen evaluieren und gestalten: Ergebnisse eines Systematic Reviews. digiGEBF Thementagung: Digitalisierung im Bildungsbereich (online).
  • Fröhlich, N., Dehmel, A., Jambor-Fahlen, S., Souvignier, E. &  Fauth, B. (2021, 09.09.). Implementation and evaluation of a reading and writing program for secondary students. European Conference on Educational Research (ECER), Genf (online).
  • Capparozza, M., Fröhlich, N., Dehmel, A. & Fauth, B. (2021, 16.03.). Wie können webbasierte Formate dazu beitragen, die Zusammenarbeit in Lehrkräftefortbildungen zu stärken? Empirische Ergebnisse aus einem Systematic Review. Tagung „Wie viel Wissenschaft braucht Lehrerfortbildung? Arbeitsbündnisse im analogen und virtuellen Raum“ (online). https://doi.org/10.13140/RG.2.2.15089.81761
  • Capparozza, M., Fröhlich, N., Dehmel, A. & Fauth, B. (2020, 10.12.). Gestaltung von webbasierten Lehrerfortbildungen: Ein Systematic Review. ZfE-Forum, Hamburg (online).

Workshops

  • Fröhlich, N., Dehmel, A., Heller-Debus, F. & Biber, T. (2024, 23.11.). Evaluationsergebnisse für die individuelle Weiterentwicklung von Fortbildungen nutzen. Tagung "Das WIE im Blick - Professionalisierung beim Design von Aus- und Fortbildungsveranstaltungen im Austausch von aktueller Forschung und praktischer Umsetzung", Freiburg.
  • Fröhlich, N., Philipp, J., Norwig, K. & Petsch, C., (2021). Implementation von pädagogischen Innovationen in die Bildungspraxis – Nutzen und Nutzung von Daten. 30. EMSE-Tagung (Online Konferenz, 09.12.21).
  • Fröhlich, N. (2021, 20.07.). Webbasierte Fortbildungen gestalten: wissenschaftliche Erkenntnisse als Anstöße für die Praxis? IBBW - Wissenschaft im Dialog (online).

Curriculum Vitae

since 12/2022
Associated member

at the LEAD Graduate School & Research Network at University of Tübingen

since 11/2022
Doctoral student in the field of empirical educational research

at the Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology at University of Tübingen

since 10/2020
Officer for the development of standards and science transfer

at the Institute for Educational Analysis Baden-Württemberg (IBBW)

2018-2020
Master of Science in Empirical educational research and educational psychology

at the Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology at University of Tübingen

2019-2020
Research assistant

at the Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology at University of Tübingen

2016
Semester abroad

at University of Leiden, Netherlands

2013-2017
Bachelor of Science in Psychology

at University of Vienna, Austria