Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology

Katharina Totter

Katharina Totter is a research scientist at the Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology. Since January of 2023 she is also a member of LEAD. 

 

Publications

Jornal Articles

  • Totter, K., Wagner, W., Bertram, C., & Trautwein, U. (accepted). Effects of Working with Multiple Eyewitnesses in History Lessons on Competencies, Knowledge, and Motivation: A Cluster Randomized Controlled Field Trial. Journal of Educational Psychology.
  • Totter, K., Wagner, W., & Bertram, C. (2024). Standardized assessment of historical thinking competencies in an intervention study using perspectives on German history. Historical Thinking, Culture, and Education, 1(1), 50–99. https://doi.org/10.12685/htce.1382 

Conference papers

  • Totter, K., Wagner, W., Bertram, C., Zachrich, L., & Trautwein, U (2025, 29. Januar). Schüler*innenwahrnehmung von Zeitzeug*innen der “Generation 1975” in einer Interventionsstudie (RCT) im Geschichtsunterricht [Symposiumsbeitrag]. 12. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Mannheim.
  • Totter, K., Wagner, W., Bertram, C., Trautwein, U. (2024, 20. März). Zeitzeug*innenberichte im Geschichtsunterricht zur Förderung von historischen Kompetenzen, Wissen und Motivation: Eine cluster-randomisierte kontrollierte Interventionsstudie [Einzelbeitrag]. 11. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Potsdam.
  • Totter, K., Wagner, W., Bertram, C., Trautwein, U. (2023, 7. September). Historisches Lernen mit deutsch-deutschen Erinnerungen an die Transformationszeit. Kompetenzmessung im Rahmen einer Interventionsstudie im Geschichtsunterricht [Einzelbeitrag]. Geschichtsdidaktik Empirisch (GDE), Basel.
  • Totter, K., Wagner, W. (2023, 4. Mai). Analoge versus digitale Zeitzeug*innen – unterschiedliche Wirksamkeit im Unterricht? [Einzelbeitrag]. Fachtagung „Lernen mit der Generation 1975“, Konstanz.
  • Totter, K., Bertram, C. (2022, 7. Oktober). Den Lernfortschritt von Schüler:innen in einer Intervention mit analogen und digitalen Zeitzeug:innenberichten erfassen – Einblicke in Design und Methodik einer randomisiert-kontrollierten Interventionsstudie [Einzelbeitrag]. Workshop „Digitales historisches Lernen?! – Empirische Perspektiven auf die digitale Geschichtskultur“, Wuppertal.
  • Totter, K., Bertram, C. (2022, 19. Juli). Historisch denken (lernen) über die Transformationszeit nach 1990 [Einzelbeitrag]. Binationales Forschungskolloquium der Binational School of Education (BiSE), Konstanz.
  • Totter, K., Bertram, C. (2022). Den Lernfortschritt von Schüler:innen in einer Intervention mit analogen und digitalen Zeitzeug:innenberichten erfassen – Einblicke in Design und Methodik einer randomisiert-kontrollierten Interventionsstudie. Vortrag im Workshop „Digitales historisches Lernen?! – Empirische Perspektiven auf die digitale Geschichtskultur“, 6.-7. Oktober, Wuppertal.
  • Totter, K., Bertram, C. (2022). Historisch denken (lernen) über die Transformationszeit nach 1990. Vortrag im Binationales Forschungskolloquium der Binational School of Education (BiSE), 19. Juli, Konstanz (online).
  • Totter, K., Bertram, C. (2021). Kompetenzerwerb mit Zeitzeugen im Geschichtsunterricht: Aus der deutsch-deutschen Teilungsgeschichte lernen. Vortrag zur Veranstaltungsreihe „Historisch-politische Bildung“, 08. November, Göttingen (online).

 

Curriculum Vitae

Since Jan 2023
Member of LEAD

University of Tübingen

Since 2022
Research assistant and doctoral student

at Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology, University of Tübingen

2021-2022
Scientific coordination DFG teaching study

University of Konstanz / University of Tübingen

2019-2021
Research assistant

at Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology, University of Tübingen

2019-2021
Master of Science, Empirical educational research and educational psychology

University of Tübingen

2018-2019
Project Evaluation Officer

Munich University of Applied Sciences

2014-2018
Bachelor of Arts, Pedagogy / Education Science

Ludwig-Maximilians-University Munich