Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology

Dr. Tosca Daltoè

Tosca Daltoè is a research scientist at the Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology and the Institute for Educational Analysis Baden-Württemberg (IBBW). Her research focuses on how observers perceive and assess teaching quality in classroom videos. This research contributes to understanding how classroom videos can be used profitably in teacher education and teaching-quality research.

 

Contact

University of Tübingen
Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology
Europastraße 6
72072 Tübingen
Room 409

+49 7071/29-76529

tosca.daltoespam prevention@uni-tuebingen.de

Publications

Journal Articles

  • Daltoè, T., Ruth-Herbein, E., Brucker, B., Jaekel, A.-K., Trautwein, U., Fauth, B., Gerjets, P., & Göllner, R. (2024). Immersive insights: Unveiling the impact of 360-degree videos on preservice teachers’ classroom observation experiences and teaching-quality ratings. Computers & Education, 213, 104976. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104976

 

Practical Contributions

  • Maier, J. L., Philipp, J., Panetta, T., Ruth-Herbein, E. & Fauth, B. (2022). Unterrichtsfeedbackbogen Tiefenstrukturen. Pilotierung des Instrumentariums und des Qualifizierungskurses: Ergebnisse der wissenschaftlichen Begleitung. Stuttgart: Institut für Bildungsanalysen Baden-Württemberg (IBBW).
  • Maier, J. L., Panetta, T., Philipp, J., Ruth-Herbein, E. & Fauth, B. (2021). Unterrichtsfeedbackbogen Tiefenstrukturen. Präpilotierung und Validierung: Erste Ergebnisse der wissenschaftlichen Begleitung. Stuttgart: Institut für Bildungsanalysen Baden-Württemberg (IBBW).
  • Panetta, T. (2019). Transfer bedeutet nicht, der Praxis wissenschaftliche Erkenntnisse aufzudrücken. LEAD.schule. https://lead.schule/blog/transfer-bedeutet-nicht-der-praxis-wissenschaftliche-erkenntnisse-aufzudruecken/

Conference contributions

  • Daltoè, T., Appel, T., Stark, P., Brucker, B., Dreher, A., Fauth, B., Friesen, M., Gerjets, P., Hansen, L., Trautwein, U. & Göllner, R. (2025, 28. August). How is Observers' Gaze Related to Their Ratings of Teaching Quality in Classroom Observations? [Vortrag]. 21st Biennial EARLI Conference, Graz, Österreich.
  • Daltoè, T. , Selling, A. & Klette, K. (2025, 27. April). Different Frameworks, Same Goal? A Systematic Comparison of Two Observation Manuals to Measure Teaching Quality. [Vortrag]. AERA Annual Meeting 2025, Denver, USA.
    Blank, J. L., Weißhaupt, V., Daltoè, T., Ruth-Herbein, E. & Fauth, B. (2025, 29. Januar). Einfluss eines Ratertrainings auf die Reliabilität und Validität von Unterrichtsqualitätsratings [Vortrag]. 12. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Mannheim, Deutschland.
  • Daltoè, T., Appel, T., Stark, P., Brucker, B., Dreher, A., Fauth, B., Friesen, M., Gerjets, P., Hansen, L., Trautwein, U. & Göllner, R. (2025, 27. Januar). Die Qualität im Blick – Zusammenhänge von Blickverhalten und Einschätzungen der Unterrichtsqualität in verschiedenen Videoumgebungen [Vortrag]. 12. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Mannheim, Deutschland.
  • Daltoè, T., Appel, T., Göllner, R., Trautwein, U. & Fauth, B. (2024, 24. August). Beyond the Score - Using Mixed Methods to Understand Assessments of Teaching Quality [Vortrag]. EARLI SIG 18 Conference 2024, Nikosia, Zypern.
  • Daltoè, T., Selling, A. & Klette, K. (2024, 12. Juni). Same Same but Different - Comparing two Observation Frameworks' Approaches to Measure Teaching Quality [Vortrag]. QUINT Conference 2024, Oslo. Norwegen.
  • Daltoè, T., Ruth-Herbein, E., Brucker, B., Jaekel, A. K., Trautwein, U., Fauth, B., Gerjets, P. & Göllner, R. (2024, 12. April). Immersive insights: Unveiling the impact of 360-degree videos on preservice teachers’ experiences during classroom observation [Vortrag]. AERA Annual Meeting 2024, Philadelphia, USA.
  • Daltoè, T., Irion, M., Hansen, L., Blank, J. L., Fauth, B., Trautwein, U. & Göllner, R. (2024, 20. März). Unterrichtsbeobachtung in traditionellen und immersiven Videoumgebungen und deren Einfluss auf offene Begründungen für Unterrichtsqualitätsratings [Vortrag]. 11. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Potsdam, Deutschland.
  • Fauth, B., Blank, J. L., Daltoè, T. & Decristan, J. (2024, 19. März). Videobasierte Erfassung von Nutzungsprozessen [Vortrag]. 11. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Potsdam, Deutschland.
  • Daltoè, T., Maier, J. L., Ruth-Herbein, E., Jaekel, A.-K., Göllner, R., Trautwein, U. & Fauth, B. (2023, 23. August). Classroom observation ratings of teaching quality – an investigation of a teacher training [Vortrag]. 20th Biennial EARLI Conference, Thessaloniki, Griechenland.
  • Daltoè, T., Ruth-Herbein, E., Jaekel, A.-K., Fauth, B., Trautwein, U. & Göllner, R. (2023, 30. Mai). Right in the middle instead of just watching – comparing classroom observation in 360-degree and traditional classroom videos [Vortrag]. QUINT Conference, Espoo, Finnland.
  • Philipp, J., Daltoè, T., Maier, J. L., Ruth-Herbein, E., & Fauth, B. (2023, 02. März). Geskriptete Unterrichtsvideos: Wahrnehmung von Authentizität und Unterrichtsqualität des inszenierten Unterrichts bei der Videoproduktion aus Sicht der Beteiligten. [Vortrag]. 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen, Deutschland.
  • Daltoè, T., Ruth-Herbein, E., Jaekel, A.-K., Fauth, B., Trautwein, U. & Göllner, R. (2023, 28. Februar). Mittendrin statt nur dabei – Wie unterscheiden sich das Unterrichtserleben und die Unterrichtsqualitätsratings von Lehramtsstudierenden am PC und in einer Virtual-Reality-Umgebung? [Vortrag]. 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen, Deutschland.
  • Panetta, T., Göllner, R., Ruth-Herbein, E., Maier, J. L., Jaekel, A.-K., Trautwein, U. & Fauth, B. (2022, 08. Juni). Achieving high-quality observation ratings of teaching quality – investigation of a newly developed classroom observation instrument. [Vortrag]. QUINT Conference, Hveragerði, Island.
  • Maier, J. L.*, Panetta, T.*, Ruth-Herbein, E., & Fauth, B. (2022, 09. März). Unterrichtsfeedbackbogen Tiefenstrukturen: Ergebnisse zur Implementation und psychometrischen Güte des Instrumentariums. [Vortrag]. 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Online.
  • Maier, J. L.*, Philipp, J.*, Panetta, T., Ruth-Herbein, E. & Fauth, B. (2021, 09. Dezember). Unterrichtsentwicklung durch den Unterrichtsfeedbackbogen Tiefenstrukturen – Instrument zur formativen Einschätzung der Unterrichtsqualität [Vortrag]. 30. EMSE-Tagung, Online.
  • Panetta, T., Maier, J. L., Philipp, J., Ruth-Herbein, E. & Fauth, B. (2021, 09. Dezember). Validierung des Unterrichtsfeedbackbogen Tiefenstrukturen. [Vortrag]. 30. EMSE-Tagung, Online.

Organized Symposia

  • Keskin, Ö. & Daltoè, T. (2025, 27. Januar) Mehr als ein Augenblick – Wie Eye-Tracking die Unterrichtsforschung bereichert. Symposium auf der 12. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Mannheim, Deutschland.
  • Bönte, J. & Daltoè, T. (2023, 02. März) Potenziale geskripteter Unterrichtsvideos für die Lehrkräftebildung. Symposium auf der 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen, Deutschland.
  • Daltoè, T. & Göllner, R. (2023, 28. Februar) Unterrichtserleben in Virtual Reality als Chance für die Lehrkräftebildung. Symposium auf der 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen, Deutschland.

Curriculum Vitae

02/2025
Doctorate in Psychology (summa cum laude)

University of Tübingen

Since 10/2021
Research Scientist

Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology, University of Tübingen / Institute for Educational Analysis Baden-Württemberg (IBBW)

Since 09/2021
Associated Membership

LEAD Graduate School & Research Network, University of Tübingen

01/2024 - 03/2024
Visiting Researcher

Department of Teacher Education and School Research, University of Oslo, Norway

10/2018 – 09/2021
Master of Science (Education Science and Psychology)

University of Tübingen

09/2020 – 06/2021
Student Research Assistant

Institute for Educational Analysis Baden-Württemberg (IBBW)

10/2019 – 10/2020
Student Research Assistant

Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology, University of Tübingen

09/2019
Internship

Institute for Educational Analysis Baden-Württemberg (IBBW)

12/2018 - 06/2019
Internship

Genius, STEM-education initiative of Daimler AG

01/2017 – 09/2018
Student Research Assistant

Quality Management of Teaching, Medical Faculty, University of Heidelberg

10/2015 – 09/2018
Bachelor of Science (Psychology)

University of Heidelberg