Institute of Sports Science

Dr. Verena Burk

Contact
Institute of Sports Science
Wächterstraße 67,
1st Floor, Room 103
  07071 29-78425
verena.burkspam prevention@uni-tuebingen.de
Consultation Times (PDF)


Main research

  • Mass Media and Sport (e.g. television, media production, mass media and sport in other countries)
  • Social Media and Sport (e.g. use of social media, by athletes and sport clubs, crisis communication, user responses to social media communication)
  • Organisation of (elite) sport – national and international (e.g. in Germany, Russia, China, Great Britain and Northern Ireland, dual career in international comparison)

Short vita

Since 2009
Senior Lecturer („Akademische Oberrätin“)

University of Tübingen

2004-2009
Postdoctoral Fellowship („Akademische Rätin“)

University of Tübingen

2002
Doctoral Degree

University of Tübingen

1999-2004
Research Assistant

Institute of Sports Science, University of Tübingen

1998-1999
Research Assistant

Institute of Sports Science, TU Darmstadt

1996-1998
Doctoral Scholarship
1995
Master’s degree Sports Science, German Linguistics and Literature

TH Darmstadt


Selected publications

Journal articles

  • Fahrner, M., & Burk, V. (2023). Relevance of university dual career support services – student-athletes’ perspectives. Managing Sport and Leisure. doi/10.1080/23750472.2023.2191614
  • Condello, G., Capranica, L., Doupona, M., Varga, K. & Burk, V. (2019). Dual-career through the elite university student-athletes’ lenses: The international FISU-EAS survey. PLoS ONE, 14 (10): e0223278. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0223278
  • Burk, V. & Grimmer, C. G. (2016). „I apologize to Giorgio Chiellini and the entire football family.” – Zur Rolle Sozialer Medien in der Krisenkommunikation – dargestellt an Beispielen im Kontext der Fußball-WM 2014 in Brasilien. Sport und Gesellschaft, 13 (1), 5-39.
  • Burk, V., Grimmer, C. G. & Pawlowski, T. (2015). Same, same – but different! On consumers’ use of corporate PR media in sports. Journal of Sport Management, doi: 10.1123/JSM.2015-0180 mehr
  • Burk, V., Grimmer, C. G. & Pawlowski, T. (2014). Stadionzeitung meets Facebook. Marketing Review St. Gallen, 31 (2), 32-39.
  • Burk, V. (2013). „Jede große Reise beginnt mit einem kleinen Schritt“ (Konfuzius). Die Entwicklung des Spitzensports in China. Leistungssport, 43 (4), 4-9.

Books

  • Burk, V. & Fahrner, M. (Hrsg.). (2020). Sportwissenschaft. Themenfelder, Theorien und Methoden (2. Auflage). München: UVK.
  • Burk, V. & Nübel, R. (2016). Werte leben. Protagonisten des Spitzensports im Gespräch mit Studierenden. Schorndorf: Hofmann.
  • Burk, V. & Fahrner, M. (2013). Einführung in die Sportwissenschaft. Konstanz, München: UVK.
  • Digel, H., Burk, V. & Fahrner, M. (2006). Die Organisation des Hochleistungssports – ein internationaler Vergleich. Schorndorf: Hofmann.
  • Burk, V. (2003). Sport im Fernsehen. Öffentlich-rechtliche und private Programme im Vergleich. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.

Book chapters

  • Burk, V., Ehnold, P., Petry, K., & Steinbach, D. (2024). Germany. In J. Grix, P.M. Brannagan, & B. Houlihan (Ed.), Comparative Elite Sport Development. Systems, Structures and Public Policy (pp. 150-166). London: Routledge.
  • Burk, V. (2024). Instagram-Video. Ein beliebtes Feature in der Sportkommunikation?! In S. Rehbach (Hrsg.), Sport in audiovisuellen Medien – Entwicklungen, Strategien, Inszenierungsformen (S. 185-204). Wiesbaden: Springer.
  • Burk, V. & Fahrner, M. (2020). Managing sports communication in the age of digital media. In A. Goslin, D. A. Kluka, R. Lopéz de D’Amico & K. Danylchuk (Hrsg.), Managing Sport Across Borders (pp. 64-82). London: Routledge.
  • Burk, V. & Grimmer, C. G. (2018). Sportkommunikation bei Instagram, Snapchat, YouTube und Blogs. In T. Horky, H.-J. Stiehler & T. Schierl (Hrsg.), Die Digitalisierung des Sports (S. 42-67). Köln: Herbert von Halem Verlag.
  • Burk, V. & Grimmer, C. G. (2017). Die Fußball-WM 2014 im Fokus der Sozialen Medien – Information, Partizipation, Interaktion. In H. Ihle, M. Meyen, J. Mittag & J.-U. Nieland (Hrsg.), Globales Mega-Event und nationaler Konfliktherd. Die Fußball-WM in Medien und Politik (S. 83-105). Wiesbaden: Springer.
  • Burk, V. & Petry, K. (2016). Germany. In E. Kristiansen, M.M. Parent & B. Houlihan (Ed.), Elite Youth Sport Policy and Management. A comparative analysis (S. 47-63). London; New York: Routledge.
  • Burk, V. (2015). Zur Verantwortung der Massenmedien und des Sportjournalismus im Spitzensport. In J. Born & T. Gloning (Hrsg.), Sport, Sprache, Kommunikation, Medien. Interdisziplinäre Perspektiven (S. 81-91). Gießener Elektronische Bibliothek. Abrufbar unter: http://geb.uni-giessen.de/geb/volltexte/2015/11823/
  • Burk, V. (2009). Sport im Fernsehen. In T. Horky, T. Schauerte, J. Schwier & DFJV (Hrsg.), Sportjournalismus (S. 185-204). Konstanz: UVK.
  • Petry, K., Steinbach, D. & Burk, V. (2008). Germany. In B. Houlihan & M. Green (Ed.), Comparative elite sport development (S. 115-146). Amsterdam u.a.: Elsevier; Oxford: Butterworth-Heineman.

Functions and memberships

  • Responsible for the Institute’s Bachelor program "Sports Science with focus on Media and Communication"
  • Coordinator of the international partnership programs with Sports Science Institutes of foreign universities (e.g. Erasmus program)
  • Responsible for elite sport athletes at University of Tübingen
  • Member of the Committee on Study and Teaching (“Kommission Studium und Lehre”) at the Institute of Sports Science, University of Tübingen
  • Member of the Faculty Working Group on international issues (“Fakultäts-AG Internationales”)
  • Vice president of the International University Sport Federation (FISU)
  • Chair of FISU Education Committee