Institute of Education

Dr. Felix Schreiber

Publications

Journal Articles

Schreiber, F., Lenord, C., Keller, S., Himmelsbach, M., Hofmann, F., & Fütterer, T. (in preparation). Portfolio in teacher education: A comparison of portfolio concepts.

Hofmann, F., Fütterer, T., Himmelsbach, M., Schreiber, F., Lenord, C., & Keller, S. (in preparation). Portfolio concepts in teacher education: A dimension-based comparison.

Schreiber, F., & Cramer, C. (2023). What are educational sciences? Systematics of diverse perspectives in the scholarly literature. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 26(1), 185–210. https://doi.org/10.1007/s11618-023-01140-4

Cramer, C., Groß Ophoff, J., & Schreiber, F. (2023). Professionalism in the teaching profession: Incoherence between professional theory and teachers' beliefs. Zeitschrift für Pädagogik, 69(1), 67–87. https://doi.org/10.3262/ZP2301067

Schreiber, F., & Cramer, C. (2022). Towards a conceptual systematic review: proposing a methodological framework. Educational Review, 1–22. https://doi.org/10.1080/00131911.2022.2116561

Schreiber, F., Cramer, C., & Randak, M. (2022). Tasks and locations of subject didactics in scholarly literature: A systematic approach to the use of the concept. Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung, 40(1), 97–110. https://doi.org/10.25656/01:24548

Schreiber, F., & Ring, M. (2022). Business didactics: Tasks and locations. A systematic approach to the use of the concept in three business didactic journals. GWP – Gesellschaft. Wirtschaft. Politik, 71(1), 97–106. https://doi.org/10.3224/gwp.v71i1.11

Cramer, C., & Schreiber, F. (2018). Subject Didactics and Educational Sciences: Relationships and Their Implications for Teacher Education from the Viewpoint of Educational Sciences. Research in Subject-matter Teaching and Learning, 1(2), 150–164. https://doi.org/10.23770/rt1818

 

Book Chapters

Cramer, C., Schreiber, F., & Röhl, S. (in preparation). Systematic Research in Educational Sciences: A Methodological Overview. In D. Wyse, V. Baumfield, N. Mockler & M. Reardon (Eds.), The BERA-SAGE International Handbook of Research-Informed Education Policy and Practice. London: Sage.

Schreiber, F., & Cramer, C. (in preparation). Professionsbezug Arbeitsbereich – Portfolio Lehrerinnen- und Lehrerbildung at the University of Tübingen. Tübingen School of Education. Expansion. Accents. Horizons.

Hofbauer, S., Schildknecht, L., Schreiber, F., & Vogel, K. (in preparation). Delimitation - Exclusion - Determination of Relations: Or, What Holds the Inside Together. Introduction to the Volume. In S. Hofbauer, F. Schreiber & K. Vogel (Eds.), Aktuelle Projekte der Wissenschaftsforschung in der Erziehungswissenschaft. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

Schreiber, F. (2022). The contribution of systemic thinking to professionalization in teacher education. In U. Binder & J. Oelkers (Eds.), Funktionen und Leistungen der Allgemeinen Pädagogik in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Internationale Positionierungen im Kontext der Wahrheit/Nützlichkeit-Frage (pp. 179–184). Münster: Waxmann.

Schreiber, F., & Cramer, C. (2022). Conceptual Systematic Review: Proposal for a New Method in Science Research. In S. Hofbauer, F. Schreiber & K. Vogel (Eds.), Aktuelle Projekte der Wissenschaftsforschung in der Erziehungswissenschaft (pp. 150–164). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

Harant, M., & Schreiber, F. (2021). Overcoming Ethos-ethics in Teacher Education? Ethos-ethics as the Unfulfilled Project of Modern Pedagogy. In F. Oser, K. Heinrichs, J. Bauer & T. Lovat (Eds.), The International Handbook of Teacher Ethos: Strengthening Teachers, Supporting Learners (pp. 37–50). Cham: Springer International Publishing.

Schreiber, F., van Oorschot, J., & van Oorschot, J. (2020). Material Competence in Heydorn. The History of the Hand that Strikes the Stone. In F. Dobmeier, L. Möls, T. Hessing, H. Esser, D. Bräunling, N. Stojek & G. Krüger (Eds.), Dynamiken des Pädagogischen. Perspektiven auf Studium, Theorie und Praxis (pp. 127–138). Opladen: Verlag Barbara Budrich.

Schreiber, F., & Harant, M. (2019). Between Ethos and Ethics: Pedagogical Practice as a Professional Challenge in the Teaching Profession. In C. Cramer & F. Oser (Eds.), Ethos: Interdisciplinary Perspectives on the Teaching Profession (pp. 127–141). Münster: Waxmann.

 

Editorship

Hofbauer, S., Schreiber, F., & Vogel, K. (Eds.) (in preparation). Delimitation - Exclusion - Determination of Relations: Current Projects in Science Research in Educational Sciences. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

 

Book Reviews

Schreiber, F. (2022). Review of: Martin Rothgangel, Ulf Abraham, Horst Bayrhuber, Volker Frederking, Werner Jank, Helmut J. Vollmer (Eds.): Lernen im Fach und über das Fach hinaus. Bestandsaufnahmen und Forschungsperspektiven aus 17 Fachdidaktiken im Vergleich. Allgemeine Fachdidaktik, Band 2, 2. Aufl.: Münster, New York: Waxmann 2021, 598 S., € 46,90. Zeitschrift für Pädagogik und Theologie, 74(1), 110–113. https://doi.org/10.1515/zpt-2022-0013

Schreiber, F. (2020). Review of: Rothgangel, Martin / Abraham, Ulf / Bayrhuber, Horst / Frederking, Volker / Jank, Werner / Vollmer, Helmut J. (Eds.): Lernen im Fach und über das Fach hinaus. Bestandsaufnahmen und Forschungsperspektiven aus 17 Fachdidaktiken im Vergleich, Allgemeine Fachdidaktik, Band 2. Münster, New York: Waxmann 2020. Erziehungswissenschaftliche Revue, 19(3). https://www.klinkhardt.de/ewr/978383094122.html