Institute of Media Studies

B.A. Media Studies (major)

Studies regulations 2016

Over six semesters, the B.A. course "Media Studies" prepares students for a wide range of media-based professions (PR, advertising, journalism) in traditional and digital media or for an M.A. course. Consisting of a core course and elective course, it combines well-founded training in media studies with practical courses.

The B.A. main subject "Media Studies" consists of the core course (60 ECTS) and the elective (39 ECTS).

The basics of media studies and practice are taught in the core course. The focus is on the theories and methods of media studies. Students are also given initial insights into media-specific research and production.

The emphasis of the elective course is on content. From the second year of the course, students can choose between two electives.

In Profile I, "The conception of digital media", students concentrate on techniques and developments in digital media. The course offers in this profile focus strongly on media information technology.

In Profile II, "Practical areas in media communication", students focus on current trends and lines of development in journalism, advertising, PR and entertainment. Print and online media are equally important as radio, film and TV.

Students can start their B.A. major course in "Media Studies" at the beginning of the winter semester. The standard period of study, including preparation of the Bachelor's thesis and all examinations, is six semesters. One minor course will also be studied. Three months' work experience will be undertaken during the vacation.

Brief overview of modules

Bereich I: Grundlagen der Medienwissenschaft

Basismodule

Modul

Modultitel

Leistungspunkte

Studienjahr

G1

Einführung in die Medienwissenschaft

12 LP

1. Studienjahr

G2

Einführung in die Methoden der Medienforschung

9 LP

1. Studienjahr

G3

Medienwandel und Medienkonvergenz

6 LP

2. Studienjahr

Profilmodule

 

Profil I: Konzeption digitaler Medien

 

Modul

Modultitel

Leistungspunkte

Studienjahr

G4-I

Programmierung digitaler Medien

6 LP

2. Studienjahr

 

Profil II: Praxisfelder der Medienkommunikation

 

Modul

Modultitel

Leistungspunkte

Studienjahr

G4-II

Medienforschung und Medienpraxis

6 LP

2. Studienjahr

 

Bereich II: Forschung und Analyse

Basismodule

Modul

Modultitel

Leistungspunkte

Studienjahr

F1

Medientheorien und Medienanalyse

12 LP

1. Studienjahr

Profilmodule

 

Profil I: Konzeption digitaler Medien

 

Modul

Modultitel

Leistungspunkte

Studienjahr

F2-I

Grundlagen des Internets

9 LP

2. Studienjahr

 

Profil II: Praxisfelder der Medienkommunikation

 

Modul

Modultitel

Leistungspunkte

Studienjahr

F2-II

Forschungsseminare

9 LP

2. Studienjahr

 

Bereich III: Lehrredaktion

Basismodule

Modul

Modultitel

Leistungspunkte

Studienjahr

L1

Lehrredaktionen

15 LP

1. und 2. Studienjahr

Profilmodule

 

Profil I: Konzeption digitaler Medien

 

Modul

Modultitel

Leistungspunkte

Studienjahr

L2-I

Abschlussprojekt

6 LP

3. Studienjahr

 

Profil II: Praxisfelder der Medienkommunikation

 

Modul

Modultitel

Leistungspunkte

Studienjahr

L2-II

Abschlussprojekt

6 LP

3. Studienjahr

 

Bereich IV: Praxis und Technik

Basismodule

Modul

Modultitel

Leistungspunkte

Studienjahr

P1

Projektstudium

6 LP

3. Studienjahr

Profilmodule

Zu erbringende Leistungspunkte in den Profilmodulen I und II: 6 + 8 LP

P2

Praktikum

6 LP

3. Studienjahr

P3

Bachelorarbeit

12 LP

3. Studienjahr