Prof Dr Guido Zurstiege
Guido Zurstiege, born in 1968, is Professor for Media Studies (focus on empirical media research).
Universität Tübingen
Media Studies
Wilhelmstr. 50
Room 264
D-72074 Tübingen
+49 (0) 7071 29-78435
Fax: 0049 (0) 7071 29-5403
guido.zurstiege @uni-tuebingen.de
Office hours
Prof. Zurstiege is on research leave in the winter semester 2022/23.
Therefore, there will be no office hours this semester.
Please direct any inquiries to the secretary's office:
sekretariat.zurstiege @mewi.uni-tuebingen.de
Secretary
Birgit Feller
Room 265
Wilhelmstr. 50
+49 (0) 7071 29-72359
Fax: +49 (0) 7071 29-5403
sekretariat.zurstiege @mewi.uni-tuebingen.de
Profile
Guido Zurstiege's research work focuses on advertising and corporate communication, media culture, media and communication theory, and reception and impact research.
CV Prof. Dr. Guido Zurstiege
Chair of Empirical Media Research
Institute for Media Studies
University of Tübingen
UrL: https:uni-tuebingen.de/de/10143
Guido Zurstiege studied communication science, English literature and language and economics at the University of Münster. In his research, Guido Zurstiege is currently concerned with advertising, health communication and forms of media renunciation (disconnection studies).
Recent publications
Buder, J., Rabl, L., Feiks, M., Badermann, M., & Zurstiege, G. (2020). Does negatively toned language on social media lead to attitude polarization? Computers in Human Behavior. https://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2020.106663
Mack, I., Reiband, N., Etges, C., Eichhorn, S., Schaeffeler, N., Zurstiege, G., . . . Zipfel, S. (2020). The Kids Obesity Prevention Program: Cluster Randomized Controlled Trial to Evaluate a Serious Game for the Prevention and Treatment of Childhood Obesity. Journal of mMedical Internet research, 22(4). doi:10.2196/15725
Leehr, E., Giel, K. E., Schaeffeler, N., Mack, I., Thiel, A., Zurstiege, G., & Zipfel, S. (2018). Where Do You Look? Visual Attention to Human Bodies across the Weight Spectrum in Individuals with Normal Weight or with Obesity. Obes Facts, 11, 277–286. doi:10.1159/000489787
Zurstiege, Guido (2019). Taktiken der Entnetzung. Die Sehnsucht nach Stille im digitalen Zeitalter. Berlin: Suhrkamp.
Other media studies activities
- Consultant for various specialist publications ("Publizistik", "M&K – Medien und Kommunikationswissenschaft")
- Founder of the Research Group Werbung with other researchers from Austria, Switzerland and Germany
- Scientific activities at a European level as part of the European Communication Research and Education Association (ECREA) and at the International Conference on Research in Advertising (ICORIA)
- Speaker for the Fachgruppe Werbekommunikation in der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK)
- Vice-chair of the Temporary Working Group on Advertising Research in the European Communication Research and Education Association (ECREA)
- Member of the Editorial Board of the International Journal of Strategic Communication www.tandfonline.com/action/journalInformation
Main publications
- Zurstiege, G. (2015). Medien und Werbung. Wiesbaden: VS-Verlag. http://link.springer.com/book/10.1007%2F978-3-658-01313-4
- Zurstiege, G. (2015). Sittenbild der Konsumgesellschaft. Ethik der Werbung in Zeiten der freiwilligen Aufgabe unserer Grundrechte. Communicatio Socialis, 48(3), 250-264. Diese PDF-Datei herunterladen
- Zurstiege, G. (2015). Werbung – Gesellschaft – Kultur. In G. Siegert, W. Wirth, P. Weber, & J. Lischka (Eds.), Handbuch Werbeforschung (pp. 77-97). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. http://www.springer.com/de/book/9783531174266?wt_mc=Alerts.NBA.Nov-15_DAL_21116244#
- Zurstiege, G. (2015). Siegfried J. Schmidt. In: Michael Meyen/Thomas Wiedemann (Hrsg.): Biografisches Lexikon der Kommunikationswissenschaft. Köln: Herbert von Halem 2015. http://blexkom.halemverlag.de/siegfried-j-schmidt/
- Zurstiege, G. (2015). Werden Parteien Medienhäuser? Digitale Strategien und analoger Erfolg in der Wahlkampfkommunikation. In M. Jäckel & U. Jun (Eds.), Wandel und Kontinuität der politischen Kommunikation (pp. 83-99). Opladen, Berlin, Toronto: Verlag Barbara Budrich. http://www.budrich-verlag.de/pages/frameset/reload.php?ID=995&_requested_page=%2Fpages%2Fdetails.php
- Meitz, T.G.K. & Zurstiege, G. (2015). Strategy in Advertising. In D. Holtzhausen & A. Zerfaß (Eds.), Handbook of Strategic Communication (pp. 370-382). London: Routledge. https://katalog.ub.uni-tuebingen.de/opac/RDSRecord/RDSDetails?id=426420187
- Zurstiege, G. (2007). Werbeforschung. Konstanz: UVK/UTB.
- Schmidt, S. J., & Zurstiege, G. (2007). Kommunikationswissenschaft: Systematik und Ziele. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt-Taschenbuch-Verlag.
- Hellmann, K.-U., & Zurstiege, G. (Hrsg.). (2007). Räume des Konsums. Über den Funktionswandel von Räumlichkeit im Zeitalter des Konsumismus. Wiesbaden: VS-Verlag.
- Zurstiege, G. (2005). Zwischen Kritik und Faszination. Was wir beobachten, wenn wir die Werbung beobachten, wie sie die Gesellschaft beobachtet. Köln: Herbert von Halem.
- Jacke, C., & Zurstiege, G. (Hrsg.). (2003). Hinlenkung durch Ablenkung. Medienkultur und die Attraktivität des Verborgenen. Münster/Hamburg: LIT.
- Schmidt, S. J., Westerbarkey, J., & Zurstiege, G. (Hrsg.). (2003). a/effektive Kommunikation: Unterhaltung und Werbung (2. Aufl.). Münster/Hamburg: LIT.
- Zurstiege, G., & Schmidt, S. J. (Hrsg.). (2001). Werbung, Mode und Design. Opladen/Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.
- Schmidt, S. J., & Zurstiege, G. (2000). Orientierung Kommunikationswissenschaft. Was sie kann, was sie will. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt.
- Zurstiege, G. (Hrsg.). (2000). Festschrift für die Wirklichkeit. Opladen/Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.
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