Prof Dr Guido Zurstiege
Guido Zurstiege, born in 1968, is Professor for Media Studies (focus on empirical media research).
Universität Tübingen
Media Studies
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guido.zurstiege @uni-tuebingen.de
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Secretary
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Profile
Guido Zurstiege's research work focuses on advertising and corporate communication, media culture, media and communication theory, and reception and impact research.
Curriculum Vitae
Guido Zurstiege studied communication science, English studies and economic policy in Münster. He has published numerous monographs, collected works and essays (Rowohlt Verlag, UTB, VS Verlag für Sozialwissenschaften, Herbert von Halem Verlag) on subjects including media and communication science, consumption sociology and media cultural studies.
Following his dissertation (1997) on the representation of men in advertising, Guido Zurstiege was made Assistant Professor at the Institute of Communication Science, University of Münster. After completing his post-doctoral studies (2004), Guido Zurstiege lectured at various universities in Germany, Austria and Switzerland.
In his current research, Guido Zurstiege addresses the professional decision-making sequences in the process of the planning, production and distribution of advertising, and the self-image, professional roles and value orientation of advertising professionals.
Other media studies activities
- Consultant for various specialist publications ("Publizistik", "M&K – Medien und Kommunikationswissenschaft")
- Founder of the Research Group Werbung with other researchers from Austria, Switzerland and Germany
- Scientific activities at a European level as part of the European Communication Research and Education Association (ECREA) and at the International Conference on Research in Advertising (ICORIA)
- Speaker for the Fachgruppe Werbekommunikation in der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK)
- Vice-chair of the Temporary Working Group on Advertising Research in the European Communication Research and Education Association (ECREA)
- Member of the Editorial Board of the International Journal of Strategic Communication www.tandfonline.com/action/journalInformation
Main publications
- Zurstiege, G. (2015). Medien und Werbung. Wiesbaden: VS-Verlag. http://link.springer.com/book/10.1007%2F978-3-658-01313-4
- Zurstiege, G. (2015). Sittenbild der Konsumgesellschaft. Ethik der Werbung in Zeiten der freiwilligen Aufgabe unserer Grundrechte. Communicatio Socialis, 48(3), 250-264. Diese PDF-Datei herunterladen
- Zurstiege, G. (2015). Werbung – Gesellschaft – Kultur. In G. Siegert, W. Wirth, P. Weber, & J. Lischka (Eds.), Handbuch Werbeforschung (pp. 77-97). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. http://www.springer.com/de/book/9783531174266?wt_mc=Alerts.NBA.Nov-15_DAL_21116244#
- Zurstiege, G. (2015). Siegfried J. Schmidt. In: Michael Meyen/Thomas Wiedemann (Hrsg.): Biografisches Lexikon der Kommunikationswissenschaft. Köln: Herbert von Halem 2015. http://blexkom.halemverlag.de/siegfried-j-schmidt/
- Zurstiege, G. (2015). Werden Parteien Medienhäuser? Digitale Strategien und analoger Erfolg in der Wahlkampfkommunikation. In M. Jäckel & U. Jun (Eds.), Wandel und Kontinuität der politischen Kommunikation (pp. 83-99). Opladen, Berlin, Toronto: Verlag Barbara Budrich. http://www.budrich-verlag.de/pages/frameset/reload.php?ID=995&_requested_page=%2Fpages%2Fdetails.php
- Meitz, T.G.K. & Zurstiege, G. (2015). Strategy in Advertising. In D. Holtzhausen & A. Zerfaß (Eds.), Handbook of Strategic Communication (pp. 370-382). London: Routledge. https://katalog.ub.uni-tuebingen.de/opac/RDSRecord/RDSDetails?id=426420187
- Zurstiege, G. (2007). Werbeforschung. Konstanz: UVK/UTB.
- Schmidt, S. J., & Zurstiege, G. (2007). Kommunikationswissenschaft: Systematik und Ziele. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt-Taschenbuch-Verlag.
- Hellmann, K.-U., & Zurstiege, G. (Hrsg.). (2007). Räume des Konsums. Über den Funktionswandel von Räumlichkeit im Zeitalter des Konsumismus. Wiesbaden: VS-Verlag.
- Zurstiege, G. (2005). Zwischen Kritik und Faszination. Was wir beobachten, wenn wir die Werbung beobachten, wie sie die Gesellschaft beobachtet. Köln: Herbert von Halem.
- Jacke, C., & Zurstiege, G. (Hrsg.). (2003). Hinlenkung durch Ablenkung. Medienkultur und die Attraktivität des Verborgenen. Münster/Hamburg: LIT.
- Schmidt, S. J., Westerbarkey, J., & Zurstiege, G. (Hrsg.). (2003). a/effektive Kommunikation: Unterhaltung und Werbung (2. Aufl.). Münster/Hamburg: LIT.
- Zurstiege, G., & Schmidt, S. J. (Hrsg.). (2001). Werbung, Mode und Design. Opladen/Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.
- Schmidt, S. J., & Zurstiege, G. (2000). Orientierung Kommunikationswissenschaft. Was sie kann, was sie will. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt.
- Zurstiege, G. (Hrsg.). (2000). Festschrift für die Wirklichkeit. Opladen/Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.
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