Institute of Sports Science

Prof. Dr. Julia Hapke


Main research

  • Professionalism and professionalisation in PE teacher education
  • Evaluation and implementation of 'Multi-perspectivity' in PE
  • Competencies, cognitive activation and learning tasks in PE
  • Health education in PE in the context of digital transformation

Current research projects


Short vita

Since 2023
W2 - Professor

Institute of Sports Science, University of Koblenz

2017 - 2023
Assistant Professor for pedagogics and teaching methodology in physical education

University of Tübingen

20011-2017
Research assistant, Institut für Sportwissenschaft und Sport

University of Erlangen-Nürnberg

2011-2016
PhD

Friedrich-Alexander-University of Erlangen-Nürnberg

2010-2011
Research assistant

Friedrich-Schiller-University of Jena

2004-2010
University studies in Physical Education, German Language and Literature, Educational Sciences

Johannes Gutenberg-University of Mainz


Selected publications

Journal articles

Books

Book chapters

  • Hapke, J. & Engelhardt, S. (2022). Kompetenzorientierung in der Sportlehrer*innenbildung. In R. Sygusch, J. Hapke, S. Liebl & C. Töpfer (Hrsg.), Kompetenzorientierung im Sport. Grundlagen, Modellentwurf und Anwendungsbeispiele (S. 255-272). Hofmann.

  • Hapke, J., Engelhardt, S. & Kreuels, L. (2022). Überzeugungen von Sportlehramtsstudierenden hinsichtlich Mehrperspektivität. In E. Balz & P. Neumann (Hrsg.), Mehrperspektivischer Sportunterricht – Evaluation und Innovation (S. 270-284). Hofmann.

  • Sygusch, R., Hapke, J., Liebl, S. & Töpfer, C. (2021). Kognitive Aktivierung – zentraler Baustein der EKSpo-Aufgabenkultur zur Kompetenzorientierung im Sportunterricht. In J. Wibowo, C. Krieger, E. Gerlach & F. Bükers (Hrsg.), Aktivierung im Sportunterricht (2. und erweiterte Auflage, S. 154-183). Hamburg: Universität Hamburg.
  • Hapke, J. Ptack, K. & Töpfer, C. (2020). Bestandsaufnahme zum Thema Gesundheit in Sportunterricht und Sportlehrerbildung - method(olog)ische Überlegungen. In R. Sygusch, H. P. Brandl-Bredenbeck, S. Tittlbach, K. Ptack & C. Töpfer (Hrsg.), Gesundheit im Sportunterricht und Sportlehrerbildung. Bestandsaufnahme, Intervention und Evaluation im Projekt "Health.edu" (S.77.102). Wiesbaden: Springer VS. doi: 10.1007/978-3-658-27141-1_5
  • Hapke, J. & Waigel, S. (2019). „Sporttreiben mit Köpfchen“ – Kognitive Aktivierung im Sportunterricht. In A. Gawatz & K. Stürmer (Hrsg.), Kognitive Aktivierung im Unterricht. Befunde der Bildungsforschung und fachspezifische Zugänge (S. 148-161). Braunschweig: Westermann.

Presentations

  • Hapke, J. (2020, Dezember). Zur Professionalisierung in der Sportlehrerbildung. Von Mehrperspektivität zu Meta-Reflexivität. Hauptvortrag bei der Jahrestagung der DGfE-Kommission Sportpädagogik, Muttenz/Basel.
  • Hapke, J. (2019, November & Dezember). Kognitive Aktivierung im Sportunterricht. Impulsvortrag bei den Multiplikatorentagungen Sport des Zentrums für Schulqualität und Leherbildung (ZSL) Baden-Württemberg, Steinbach und Ruit.
  • Hapke, J. (2018, Juni). Normative und empirische Betrachtungen des Sportunterrichts in der Schule – Implikationen für die Sportlehrer*innenbildung. Vortrag in der Studium Generale Vorlesungsreihe der Tübingen School of Education (TüSE) in Tübingen (Video).
  • Hapke, J. (2017, September). Zum empirischen Evaluationsbedarf von Mehrperspektivität. Vortrag bei der Fachtagung „Evaluation mehrperspektivischen Sportunterrichts (EmS) – Vorbereitung und Konstituierung eines Forschungsverbundes“ in Soest.

Functions and memberships

  • Member of the School-Board of the Tübingen School of Education (TüSE)
  • Supervisor of the degree program PETE
  • Initiator and program-manager for the mentoring program of the dvs-commission 'Young Researchers in Sports Science'
  • Member of the speakers committee of the dvs-commission 'Young Researchers in Sports Science' (2013-2019)
  • Review activities (e.g. Journal Leipziger sportwissenschaftliche Beiträge, dvs-Hochschultag)