Prof. Dr. Julia Hapke
Main research
- Professionalism and professionalisation in PE teacher education
- Evaluation and implementation of 'Multi-perspectivity' in PE
- Competencies, cognitive activation and learning tasks in PE
- Health education in PE in the context of digital transformation
Current research projects
Short vita
Since 2023
W2 - Professor
Institute of Sports Science, University of Koblenz
2017 - 2023
Assistant Professor for pedagogics and teaching methodology in physical education
University of Tübingen
20011-2017
Research assistant, Institut für Sportwissenschaft und Sport
University of Erlangen-Nürnberg
2011-2016
PhD
Friedrich-Alexander-University of Erlangen-Nürnberg
2010-2011
Research assistant
Friedrich-Schiller-University of Jena
2004-2010
University studies in Physical Education, German Language and Literature, Educational Sciences
Johannes Gutenberg-University of Mainz
Selected publications
Journal articles
- Töpfer, C., Hapke, J., Liebl, S. & Sygusch, R. (2022). Kompetenzorientierung im Sport: eine Taxonomie für den Sportunterricht. German Journal of Exercise and Sport Research. doi: 10.1007/s12662-022-00831-0
- Hapke, J., Töpfer, C. & Lohmann, J. (2021). Challenging German physical education teacher educators’ health-related beliefs through a cooperative planning process. Health Promotion International, 36 (S2), ii26-ii39. doi: 10.1093/heapro/daab163
Video - Hapke, J. & Cramer, C. (2020). Professionalität und Professionalisierung in der Sportlehrerbildung. Potenzial des Ansatzes der Meta-Reflexivität. Zeitschrift für sportpädagogische Forschung, 8 (2), 39-58.
- Hapke, J. (2018). Pädagogische Perspektiven im Handeln von Sportlehrenden – eine zentrale fachdidaktische Idee zwischen Anspruch und Wirklichkeit. Zeitschrift für sportpädagogische Forschung, 6 (1), 29-48.
Books
-
Sygusch, R., Hapke, J., Liebl, S. & Töpfer, C. (Hrsg.) (2022). Kompetenzorientierung im Sport. Grundlagen, Modellentwurf und Anwendungsbeispiele. Hofmann.
- Hapke, J. (2017). Erziehender Sportunterricht zwischen Anspruch und Wirklichkeit – eine differenzanalytische Untersuchung zur Umsetzung pädagogischer Perspektiven. Erlangen: Dissertation.
Book chapters
-
Hapke, J. & Engelhardt, S. (2022). Kompetenzorientierung in der Sportlehrer*innenbildung. In R. Sygusch, J. Hapke, S. Liebl & C. Töpfer (Hrsg.), Kompetenzorientierung im Sport. Grundlagen, Modellentwurf und Anwendungsbeispiele (S. 255-272). Hofmann.
-
Hapke, J., Engelhardt, S. & Kreuels, L. (2022). Überzeugungen von Sportlehramtsstudierenden hinsichtlich Mehrperspektivität. In E. Balz & P. Neumann (Hrsg.), Mehrperspektivischer Sportunterricht – Evaluation und Innovation (S. 270-284). Hofmann.
- Sygusch, R., Hapke, J., Liebl, S. & Töpfer, C. (2021). Kognitive Aktivierung – zentraler Baustein der EKSpo-Aufgabenkultur zur Kompetenzorientierung im Sportunterricht. In J. Wibowo, C. Krieger, E. Gerlach & F. Bükers (Hrsg.), Aktivierung im Sportunterricht (2. und erweiterte Auflage, S. 154-183). Hamburg: Universität Hamburg.
- Hapke, J. Ptack, K. & Töpfer, C. (2020). Bestandsaufnahme zum Thema Gesundheit in Sportunterricht und Sportlehrerbildung - method(olog)ische Überlegungen. In R. Sygusch, H. P. Brandl-Bredenbeck, S. Tittlbach, K. Ptack & C. Töpfer (Hrsg.), Gesundheit im Sportunterricht und Sportlehrerbildung. Bestandsaufnahme, Intervention und Evaluation im Projekt "Health.edu" (S.77.102). Wiesbaden: Springer VS. doi: 10.1007/978-3-658-27141-1_5
-
Hapke, J. & Waigel, S. (2019). „Sporttreiben mit Köpfchen“ – Kognitive Aktivierung im Sportunterricht. In A. Gawatz & K. Stürmer (Hrsg.), Kognitive Aktivierung im Unterricht. Befunde der Bildungsforschung und fachspezifische Zugänge (S. 148-161). Braunschweig: Westermann.
Presentations
- Hapke, J. (2020, Dezember). Zur Professionalisierung in der Sportlehrerbildung. Von Mehrperspektivität zu Meta-Reflexivität. Hauptvortrag bei der Jahrestagung der DGfE-Kommission Sportpädagogik, Muttenz/Basel.
- Hapke, J. (2019, November & Dezember). Kognitive Aktivierung im Sportunterricht. Impulsvortrag bei den Multiplikatorentagungen Sport des Zentrums für Schulqualität und Leherbildung (ZSL) Baden-Württemberg, Steinbach und Ruit.
- Hapke, J. (2018, Juni). Normative und empirische Betrachtungen des Sportunterrichts in der Schule – Implikationen für die Sportlehrer*innenbildung. Vortrag in der Studium Generale Vorlesungsreihe der Tübingen School of Education (TüSE) in Tübingen (Video).
- Hapke, J. (2017, September). Zum empirischen Evaluationsbedarf von Mehrperspektivität. Vortrag bei der Fachtagung „Evaluation mehrperspektivischen Sportunterrichts (EmS) – Vorbereitung und Konstituierung eines Forschungsverbundes“ in Soest.
Functions and memberships
- Member of the School-Board of the Tübingen School of Education (TüSE)
- Supervisor of the degree program PETE
- Initiator and program-manager for the mentoring program of the dvs-commission 'Young Researchers in Sports Science'
- Member of the speakers committee of the dvs-commission 'Young Researchers in Sports Science' (2013-2019)
- Review activities (e.g. Journal Leipziger sportwissenschaftliche Beiträge, dvs-Hochschultag)