Sibylle Meissner, tenured secondary teacher (StR'in)
Curriculum Vitae
since 09/2016 | TüSE Management |
2/2016–8/2016 | Research Fellow and Management TüSE (Supporting the directorate in research and coordination) |
8/2013–1/2016 | Research Fellow within the project „Comprehensive Schools in Baden-Württemberg: Research and Evaluation (WissGem)“, University of Tübingen, conducting PhD research |
Since 2012 | Teacher of Pedagogy and Pedagogical Psychology within Teacher Training Programs at the Governmental Institute for Didactics and Teacher Education (SSDL) Rottweil |
2/2012-7/2013 | Research Fellow within the project „Expertise for Comprehensive Schools in Baden-Württemberg“, University of Tübingen |
2010-2013 | Studies in Education Science (Supplementary Subject), University of Tübingen |
since 9/2007 | Secondary Teacher at the Droste-Hülshoff-Gymnasium in Rottweil (tenured in 2009) |
2005–2007 | Teacher Training at the Governmental Institute fof Didactics and Teacher Education (Higher Secondary), Rottweil |
2002–2003 | Language assistant for the Pedagogical Exchange Service (PAD) in England |
1998–2005 | Teaching Degree Studies: German and English, University of Constance |
Sibylle Meissner, tenured teacher (StR'in), works in the executive TüSE Management. The Management Team organizes and coordinates projects and structures of the TüSE.
Fields of Work within the TüSE
- Promotion of young researchers (especially TüNaPro)
- Newsletter
- Conference Organization
- Yearbook
Further Fields of Work and Research Interests
- Research on teaching and instruction
- Research on teaching quality
- Research on profession and professionalism
- Research on educational and school structures
Publications
Edited works:
Bohl, T./Meissner, S. (Hrsg.) (2013): Expertise Gemeinschaftsschule. Forschungsergebnisse und Handlungsempfehlungen für Baden-Württemberg. Weinheim und Basel: Beltz
Weitere wissenschaftliche Beiträge
a) Beiträge in Zeitschriften
Wacker, A./Bohl, T./Batzel-Kremer, A./Bennemann, E./Hahn, E./Meissner, S./Merk, S./Pietsch, M./Schäfer, L. (2016): Unterrichtsqualität und Lehrerkooperation an Gemeinschaftsschulen. Ergebnisse der wissenschaftlichen Begleitung in Baden-Württemberg. In: PÄDAGOGIK (68. Jahrgang) Heft 10 (S. 36 - 40). Weinheim und Basel: Beltz
Meissner, S. (2013): Individuelle Hausaufgaben im Aufsatzunterricht. Leistungen rückmelden - Texte bearbeiten - Erfolge neu bewerten. In: PÄDAGOGIK (65. Jahrgang) Heft 3 (S. 14 - 15). Weinheim und Basel: Beltz
b) Beiträge in Sammelbänden
Meissner, S./Merk, S./Pietsch, M./Bohl, T. (2016): Unterrichtsqualität an Gemeinschaftsschulen. Ergebnisse quantitativer und qualitativer Untersuchungen zur Qualität unterrichtlicher Prozesse. In.: Bohl, T./Wacker, A. (Hrsg.), Die Einführung der Gemeinschaftsschule in Baden-Württemberg. Abschlussbericht der wissenschaftlichen Begleitforschung (WissGem). Tübingen: Eberhard Karls Universität, S. 193 – 212.
Bohl, T./Wacker, A./Schönknecht, G./Reinhoffer, B./Merk, S./Rohlfs C./Derscheid, S. & Meissner, S. (2016): Begleitforschung an zehn Gemeinschaftsschulen: Zum Design des Teilprojekts 1. In: Bohl, T./Wacker, A. (Hrsg.), Die Einführung der Gemeinschaftsschule in Baden-Württemberg. Abschlussbericht der wissenschaftlichen Begleitforschung (WissGem). Tübingen: Eberhard Karls Universität, S. 137 – 152.
Burmeister, P./Bohl, T./Meissner, S. (2016): Individualisierung im Englischunterricht. Forschungsstand, Wahrnehmung fremdsprachendidaktischer Spezifika und konzeptioneller Veränderungen durch Lehrkräfte. In: Bohl, T./Wacker, A. (Hrsg.), Die Einführung der Gemeinschaftsschule in Baden-Württemberg. Abschlussbericht der wissenschaftlichen Begleitforschung (WissGem). Tübingen: Eberhard Karls Universität, S. 247 – 254.
Bohl, T./Meissner, S. (2014): Die Gemeinschaftsschule zwischen Visionen und Realität. Situation, Forschungsbefunde, Perspektiven am Beispiel Baden-Württemberg. In: Standop, J./ Greiling, A. (Hrsg.): Visionen einer guten Schule. Entwürfe für eine zukunftsweisende Entwicklung. Festschrift für Eiko Jürgens. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, S. 100-111
Bohl, T./Meissner, S. (2013): Einleitung. In: Bohl, T./Meissner, S. (Hrsg.): Expertise Gemeinschaftsschule. Forschungsergebnisse und Handlungsempfehlungen für Baden-Württemberg. (S. 9 – 15). Weinheim und Basel: Beltz
Bohl, T./Meissner, S. (2013): Zusammenfassung. In: Bohl, T./Meissner, S. (Hrsg.): Expertise Gemeinschaftsschule. Forschungsergebnisse und Handlungsempfehlungen für Baden-Württemberg (S. 319 – 332). Weinheim und Basel: Beltz
Bohl, T./Meissner, S. (2012): Gemeinschaftsschule. Expertenwissen für gemeinsames Lernen (S. 25). In: bildung & wissenschaft (Heft 9): Regionale Schulentwicklungsplanung. Wohnortnah – tragfähig – gerecht.
Weitere Schriften
Meissner, S./Heller, F./Bohl, T. (2015): Schulbericht für die Gemeinschaftsschule an der Geschwister-Scholl-Schule Tübingen im Rahmen der Wissenschaftlichen Begleitforschung an Gemeinschaftsschulen in Baden-Württemberg. Tübingen. (Schuleigenes Dokument zum internen Gebrauch).
Kern, Sibylle (2007): Reden lernen. Kommunikationstraining im Deutschunterricht.
Kern, Sibylle (2005): Melancholiekonzeption in Sten Nadolnys Romanen „Netzkarte“ und „Die Entdeckung der Langsamkeit“