Dr. Nina Beck
Curriculum Vitae
Since 09/2016 | Executive Management TüSE |
10/2015-8/2016 | Research Fellow and Executive Management of the TüSE, supporting the Directorate |
09/2015 | PhD (Dr. rer. soc.) from the Faculty of Economics and Social Sciences, University of Tübingen, Thesis: Longitudinal Study on Information Practices of Students in the Context of Digitalization |
4/2014 | Nominated for the University of Tübingen’s Teaching Award |
10/2009-04/2016 | Research fellow of the Department of General Education at the Institute of Education (University of Tübingen) |
09/2009 | Diploma in Education Science, Diploma Thesis ‚Portfolio as an Opportunity to reflect on Individual Learning Processes’ (Portfolioarbeit als Möglichkeit der Reflexion individueller Lern- und Bildungsprozesse im Studium) |
04/2002-09/2009 | Studies in Education Science, Philosophy, Sociology and Psychology at the University of Tübingen |
Dr. Nina Beck works for the TüSE’s Executive Management. The Executive Management conceptualizes and organizes the TüSE’s work processes and projects in cooperation with the Directorate.
Fields of Work within the TüSE
- Theory- and research related conceptions (strategic decisions, conceptual framework, mission statement of the TüSE)
- Concomitant research, evaluation
- Content-related support for individual areas of work
- Studium Generale (Public Academic Lectures)
- Yearbook
- Monitor Lehrerbildung (A project to compare and analyze teacher education in Germany)
- Boards: Advisory Board, General Assembly
- Human resources
- Conferences
- Exchange/ communication with cooperation- and project partners (e.g. QLB-projects)
- Contact with student representatives (Student Body of the University of Tübingen)
Further areas of research
- Qualitative educational research
- Educational theory
- Research on university students
- Research on higher education
- Research on teacher education
- Philosophy of science and research
- Anthropology
- Portfolio work
Publications
Books
Beck, Nina (2015): ‚Wo Wissenschaft draufsteht, ist Wissenschaft drin‘?! Wie Studierende Informationen für wissenschaftliche Arbeiten suchen und beurteilen – Eine qualitative Längsschnittstudie mit Studierenden der Erziehungswissenschaft an der Universität Tübingen. Universität Tübingen, Dissertation, Online-Ressource.
Beck, Nina (2009): Das Portfolio als Kompetenzentwicklungs- und Bildungsinstrument? Darstellung und Diskussion der Konzeption am Institut für Erziehungswissenschaft der Universität Tübingen. Universität Tübingen, Diplomarbeit.
Articles
Beck, Nina (2017): Rezension von: Kraus, Anja: Pädagogische Wissensformen in der Lehrer(innen)bildung, Ein performativitätstheoretischer Ansatz. Münster: Waxmann 2016. In: EWR 16 (2017), Nr. 3 (Veröffentlicht am 30.05.2017), URL: http://www.klinkhardt.de/ewr/978383093351.html
Beck, Nina (2014): Kritische Memoranden zum Manifest der Neurowissenschaften. In: Vierteljahrsschrift für Wissenschaftliche Pädagogik. 90. Jg., 3. H., 479-488.