Dr. Tim Fütterer

Tim Fütterer is a research scientist at the Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology. His research interests are in the field of professionalization of teachers with a focus on teacher training, digitization, portfolios and self-assessment.

Publications

  • Brouër, B., Fütterer, T. & Kunze, L. M. (2019). Empirische Bildungsforschung als interdisziplinäre Teildisziplin der Pädagogik. In M. F. Buck & M. Böge (Hrsg.), Pädagogik als Disziplin und Profession – Historische Perspektiven auf die Zukunft (S. 189–216). Berlin: Peter Lang.
  • Fütterer, T. (2019). Professional Development Portfolios im Vorbereitungsdienst. Die Wirksamkeit von Lernumgebungen auf die Qualität der Portfolioarbeit. Wiesbaden: Springer. doi:10.1007/978-3-658-24064-6
  • Fütterer, T., & Meisel, A. (2016). Eine Pilotstudie zur Akzeptanz des Einsatzes eines Berufswahl- und Bewerbungsportfolios. TALENTE, 12(26), 20-39.
  • Brouër, B., & Fütterer, T. (2015). Zeit ist Bildung? Zeit als notwendiger und hinreichender Faktor selbstregulativer Prozesse am Beispiel des Portfolioeinsatzes in der zweiten Phase der LehrerInnenbildung. In A. Rausch, J. Warwas, J. Seifried, & E. Wuttke (Eds.), Konzepte und Ergebnisse ausgewählter Forschungsfelder der beruflichen Bildung – Festschrift für Detlef Sembill (S. 361–381). Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.
  • Fütterer, T. (2014). Talente entdecken und fördern durch Portfolioarbeit. Ein kurzer Aufriss eines komplexen Instruments. TALENTE, 10(22), 14-17.

Curriculum Vitae

since 04/2018 Research Scientist at the Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology, University of Tübingen
01-03/2018

Visiting Student Researcher at the Graduate School of Education, Stanford University

11/2017

Ph.D. in Education Sciences, Christian-Albrechts-Universität, Kiel (summa cum laude)

2013-2017

Doctoral studies in Education Sciences, Christian-Albrechts-Universität, Kiel. Title of Dissertation: "Der Einsatz von professional development portfolios in der zweiten Phase der Lehrkräfteausbildung."

2012-2018

Research Scientist in Education Sciences, Christian-Albrechts-Universität, Kiel

2006-2012

Studies of Mathematics and Economics/Politics for teaching certificate, Christian-Albrechts-Universität, Kiel

Current Research Projects

Courses

Seminars

  • Bachelor: Quantitative Erhebungsverfahren und quantitative Datenanalyse
  • Master: Diagnostik, Intervention, Evaluation und diagnostische Prozesse bei Lehrkräften

Lectures

  • Einführung in die Pädagogische Psychologie