Tübingen Center for Digital Education

Dr. Thérése F. Eder

Leitung des Arbeitsbereichs Transfer und Professionalisierung

Thérése Eder erforscht und etabliert Transferstrategien von Wissenschaft, Schul- und Unterrichtspraxis in der Lehrpersonenbildung. Weitere Forschungsinteressen von Thérése Eder sind lehr- und lernpsychologische Fragestellungen mit Prozessmaßen wie Eye-tracking und computerbasiertes Feedback.

seit 09/2024
Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Tübingen Center for Digital Education

Leitung des Arbeitsbereichs Transfer und Professionalisierung

07/2023 - 08/2024
Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Leibniz-Institut für Wissensmedien in Tübingen

in der Leibniz Forschungsgruppe Digitalisierung und Bildung

09/2017 - 07/2023
Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Leibniz-Institut für Wissensmedien in Tübingen

in der Arbeitsgruppe Multiple Repräsentationen

07/2022 - 07/2023, 06/2019 - 03/2020
Elternzeit
09/2017 - 07/2021
Promotion zu Dr. rer. nat.

Leibniz-Institut für Wissensmedien / Eberhard Karls Universität Tübingen

Thesis: “To see, or not to see, that is the question: Applying a  psychological perspective to supporting medical image processing of students” (Erstgutachterin: Prof. Dr. Katharina Scheiter, 
Zweitgutachter: Prof. Dr. Stephan Schwan) 

10/2016 - 08/2017
Master Studium Psychologie (M.Sc.)

Eberhard Karls Universität Tübingen 

06/2013 - 05/2015, 03/2016 - 08/2017
Studentische Hilfskraft am Leibniz-Institut für Wissensmedien in Tübingen

in der Arbeitsgruppe Multiple Repräsentationen

10/2012 - 09/2016
Bachelor Studium Psychologie (B.Sc.)

Eberhard Karls Universität Tübingen

Beiträge und Veröffentlichungen

Artikel in referierten Zeitschriften

Borchers, C., Eder, T. F., Richter, J., Keutel, C., Huettig, F., & Scheiter, K. (2023). A time slice analysis of dentistry students’ visual search strategies and pupil dilation during diagnosing radiographs. PLOS ONE, 18(6), Article e0283376. https://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0283376 [DataOpen Access

Eder, T. F., Scheiter, K., Richter, J., Keutel, C., & Hüttig, F. (2022). I see something you do not: Eye movement modelling examples do not improve anomaly detection in interpreting medical images. Journal of Computer Assisted Learning, 38(2), 379-391. https://dx.doi.org/10.1111/jcal.12619 Open Access

Scheiter, K., & Eder, T. F. (2022). Digitale Medien als Anstoß für Schulentwicklung. Pädagogik, 6, 18-21. https://dx.doi.org/10.3262/PAED2206018

Eder, T. F., Richter, J., Scheiter, K., Huettig, F., & Keutel, C. (2021). Comparing radiographs with signaling improves anomaly detection of dental students: An eye‐tracking study. Applied Cognitive Psychology, 35, 909-923. https://dx.doi.org/10.1002/acp.3819 Open Access

Eder, T. F., Richter, J., Scheiter, K., Keutel, C., Castner, N., Kasneci, E., & Huettig, F. (2021). How to support dental students in reading radiographs: effects of a gaze-based compare-and-contrast intervention. Advances in Health Sciences Education, 26(1), 159-181. https://dx.doi.org/10.1007/s10459-020-09975-w Open Access

Castner, N., Appel, T., Eder, T. F., Richter, J., Scheiter, K., Keutel, C., Hüttig, F., Duchowski, A., & Kasneci, E. (2020). Pupil diameter differentiates expertise in dental radiography visual search. PLOS ONE, 15(5), e0223941. https://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0223941 Open Access

Richter, J., Scheiter, K., Eder, T. F., Huettig, F., & Keutel, C. (2020). How massed practice improves visual expertise in reading panoramic radiographs in dental students: An eye tracking study. PLOS ONE, 15(12): e0243060https://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0243060 [DataOpen Access

Scheiter, K., Schubert, C., Schüler, A., Schmidt, H., Zimmermann, G., Wassermann, B., Krebs, M.-C., & Eder, T. F. (2019). Adaptive multimedia: Using gaze-contingent instructional guidance to provide personalized processing support. Computers & Education, 139, 31-47. https://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2019.05.005 

Tagungsbände

Castner, N., Kuebler, T. C., Scheiter, K., Richter, J., Eder, T., Huettig, F., Keutel, C., & Kasneci, E. (2020). Deep semantic gaze embedding and scanpath comparison for expertise classification during OPT viewing. In Spencer, S. N. (Ed.), ETRA '20 Full Papers: ACM Symposium on Eye Tracking Research and Applications (Article 18). ACM. https://dx.doi.org/10.1145/3379155.3391320

Castner, N., Kasneci, E., Kübler, T., Scheiter, K., Richter, J., Eder, T., Hüttig, F., & Keutel, C. (2018). Scanpath comparison in medical image reading skills of dental students: distinguishing stages of expertise development. Proceedings of the 2018 ACM Symposium on Eye Tracking Research & Applications (pp. 39-48). New York: ACM. https://dx.doi.org/10.1145/3204493.3204550

Castner, N., Klepper, S., Kopnarski, L., Hüttig, F., Keutel, C., Scheiter, K., Richter, J., Eder, T., & Kasneci, E. (2018). Overlooking: the nature of gaze behavior and anomaly detection in expert dentists. Proceedings of the Workshop on Modeling Cognitive Processes from Multimodal Data (MCPMD '18) (Article No. 8). New York: ACM. https://dx.doi.org/10.1145/3279810.3279845

Bücher

Eder, T., Scheiter, K., & Lachner, A. (2023). Einsatz digitaler Medien für einen wirksamen Unterricht. Reihe Wirksamer Unterricht, Bd. 9. Institut für Bildungsanalysen Baden-Württemberg (IBBW). https://ibbw-bw.de/site/pbs-bw-km-root/get/documents_E-1208306275/KULTUS.Dachmandant/KULTUS/Dienststellen/ibbw/Empirische%20Bildungsforschung/Programme-und-Projekte/Wirksamer_Unterricht/IBBW_WU09_digitale%20Medien_230720_BF.pdf

Konferenzbeiträge

Eder, T. F., Kuklick, L., & Lindner, M. A. (2024, September 16-19). Gaze pattern when processing elaborated feedback in computer-based assessment: Is visual attention predictive for learning? 53. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie / 15. Kongress der Österreichischen Gesellschaft für Psychologie. Universität Wien, Austria. [Talk]

Eder, T. F., Kuklick, L., & Lindner, M. A. (2024, Visual processing of elaborated feedback in assessments: Is visual attention predictive for learning? European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Special Interest Group (SIG) 6 & 7: Instructional design and technology-enhanced learning: current states and future perspectives. [Talk]

Eder, T., Richter, J., Scheiter, K., Hüttig, F., & Keutel, C. (2020, August). How dental students improve in diagnosing radiographs. European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Special Interest Group (SIG) 6 & 7 (online conference). Tübingen, Germany. [Talk]

Eder, T. F., Scheiter, K., Keutel, C., Huettig, F., Kasneci, E., & Richter, J. (2020, May). How dental students learn to diagnose radiographs. Virtuelles Symposium „What’s Cognitive About Cognitive Interfaces?” zum Abschluss des Leibniz-WissenschaftsCampus Tübingen. Tübingen. [Talk]

Scheiter, K., Eder, T., Richter, J., Hüttig, F., & Keutel, C. (2019, August). Seeing is not knowing. Detection errors do not explain poor performance in reading dental x-rays. 18th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Aachen, Germany. [Talk]

Scheiter, K., Eder, T., Richter, J., Hüttig, F., & Keutel, C. (2019, August). Dental medical students’ competencies for identifying anomalies in X-rays: When do they develop? 18th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Aachen, Germany. [Talk]

Scheiter, K., Richter, J., Eder, T. F., Hüttig, F., & Keutel, C. (2019, August). Do dental medical students develop visual diagnostic expertise already during their studies? An International Association for Medical Education (AMEE) 2019. Vienna, Austria. [Talk]

Castner, N., Kübler, T. C., Kasneci, E., Scheiter, K., Richter, J., Eder, T., Huettig, F., & Keutel, C. (2018, June). Scanpath comparison in medical image reading skills of dental students: Distinguishing stages of expertise development. ACM Symposium on Eye Tracking Research & Applications (ETRA) 2018. Warsaw, Poland. [Talk]

Eder, T. F., Scheiter, K., Richter, J., Keutel, C., Castner, N., Kasneci, E., & Hüttig, F. (2018, September). Ich sehe was, was du nicht siehst: Verändern statische Blickbewegungsvisualisierungen das Blickverhalten und die Befundungsleistung von Zahnmedizinstudierenden bei der Interpretation von Röntgenbildern? 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Frankfurt am Main. [Vortrag]

Eder, T. F., Scheiter, K., Richter, J., Keutel, C., Castner, N., Kasneci, E., & Hüttig, F. (2018, August). Do gaze visualisations foster the diagnostic performance and gaze behaviour of dental students? European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Special Interest Group (SIG) 2: Comprehension of Text and Graphics. Freiburg. [Talk]

Eder, T. F., Scheiter, K., Richter, J., Keutel, C., Castner, N., Kasneci, E., & Hüttig, F. (2018, June). Do eye movement visualisations foster the interpretation of radiology images and gaze behaviour of dental medicine students? European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Special Interest Group (SIG) 27: Online Measures of Learning Processes. Warsaw, Poland. [Talk]

Richter, J., Scheiter, K., Eder, T. F., Hüttig, F., Castner, N., Kasneci, E., & Keutel, C. (2018, August). How massed practice improves reading radiographs: An eye-tracking study in dental education. European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Special Interest Group (SIG) 2: Comprehension of Text and Graphics. Freiburg. [Talk]

Richter, J., Scheiter, K., Eder, T. F., Hüttig, F., Castner, N., Kasneci, E., & Keutel, C. (2018, September). Effekte massierten Übens bei der Betrachtung von Röntgenbildern: Eine Blickbewegungsuntersuchung in der zahnmedizinischen Ausbildung. 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Frankfurt am Main. [Vortrag]

Krebs, M.-C., Eder, T. F., Schüler, A., & Scheiter, K. (2017, August). When (no) more help is needed: Using eye movements to individually support multimedia learning. 17th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Tampere, Finland. [Talk]

Schüler, A., Krebs, M.-C., Eder, T. F., & Scheiter, K. (2017, August). Adapting instruction to learners' gaze behavior: Does an adaptive multimedia system support learning? 19th European Conference on Eye Movements. Wuppertal. [Talk]

Web Dokumente

Eder, T. F., & Scheiter, K. (2022). Lesen und Schreiben am Bildschirm. In Digitalisierung in der Lehrerbildung Tübingen (TüDiLB) (Hrsg.), Evidenzbasierte Hinweise zum Einsatz digitaler Medien im Lehr-Lernkontexthttps://vitruv.uni-tuebingen.de/ilias3/goto.php?target=wiki_wpage_802

Open Data

Borchers, C., Eder, T. F., Huettig, F., Richter, J., Keutel, C., & Scheiter, K. (2022). Dataset for: A time slice analysis of dentistry students’ visual search strategies and pupil dilation during diagnosing radiographs. [Publication]

Richter, J., Scheiter, K., Eder, T. F., Huettig, F., & Keutel, C. (2020). How massed practice improves visual expertise in reading panoramic radiographs in dental students: An eye tracking study. https://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0243060#sec025 [Publication]

Datenschutzeinstellungen

Auf unserer Webseite werden Cookies verwendet. Einige davon werden zwingend benötigt, während es uns andere ermöglichen, Ihre Nutzererfahrung auf unserer Webseite zu verbessern. Ihre getroffenen Einstellungen können jederzeit bearbeitet werden.

oder

Essentiell

in2code

Videos

in2code
YouTube
Google