Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät

Ausschreibungen/Stellenangebote

Auf diesen Seiten finden Sie die aktuellen Stellenangebote der Wirtschafts- und Sozialwissenschaftlichen Fakultät bzw. ihrer Einrichtungen.

W3/W2-Professuren, Tenure Track-Professuren, Juniorprofessuren

Bewerbungsbogen

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Akademische Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter

Wissenschaftliche/r Mitarbeiter/in (PostDoc) im Bereich Ökonomische Bildung und Wirtschaftsdidaktik

Am Fachbereich Wirtschaftswissenschaft der Wirtschafts- und Sozialwissenschaftlichen Fakultät, Professur für Ökonomische Bildung und Wirtschaftsdidaktik, ist zum 01. April 2021 die Stelle als

Wissenschaftliche/r Mitarbeiter/in (PostDoc)

(m/w/d; 100%, E13 TV-L)

bis zum 31. März 2026 befristet zu besetzen.

Ihr Aufgabengebiet umfasst den eigenständigen Aufbau eines Forschungsschwerpunkts im Feld der Wirtschaftsdidaktik bzw. ökonomischen Bildung, die Mitarbeit an den Vorhaben und der Selbstverwaltung der Professur sowie an der Studierendenbetreuung. Der/die Stelleninhaber/in übernimmt selbstständig vier Semesterwochenstunden Lehre. Im Rahmen der Tätigkeit wird Gelegenheit zur wissenschaftlichen Weiterqualifizierung gegeben.

Einstellungsvoraussetzung ist ein bis zum Zeitpunkt der Einstellung überdurchschnittlich erfolgreich abgeschlossenes Studium (Master in Wirtschaftspädagogik, Wirtschaftswissenschaft, Erziehungswissenschaft, Arbeits- und Organisationspsychologie oder verwandten Disziplinen). Eine einschlägige (abgeschlossene oder kurz vor dem Abschluss stehende) Promotion sowie sehr gute Kenntnisse im Bereich quantitativer Methoden und die Beherrschung entsprechender Analyseverfahren und -software (z.B. R, MPlus, Stata, SPSS) werden vorausgesetzt. Idealerweise haben Sie bereits an der Einwerbung und Durchführung von Drittmittelprojekten mitgewirkt. Schul- respektive Lehrerfahrung sind wünschenswert. Insbesondere erwarten wir eine eigenverantwortliche Arbeitsweise, eine ausgeprägte Kommunikations­fähigkeit sowie das Beherrschen der englischen Sprache in Wort und Schrift.

Wir bieten Ihnen ein gut ausgestattetes und spannendes Umfeld und eine produktive und kollegiale Arbeitsatmosphäre. Tübingen bietet als führender Standort im Bereich der Bildungsforschung und Lehrer*innenbildung außerdem zahlreiche Möglichkeiten zur Vernetzung und Kooperation mit Wissenschaftlern und Wissenschaftlerinnen aus dem Fachbereich Wirtschaftswissenschaft, aus anderen Fachdidaktiken, der Erziehungswissenschaft und der empirischen Bildungs- und Unterrichtsforschung.

Die Universität Tübingen strebt eine Erhöhung des Anteils von Frauen in Forschung und Lehre an und bittet deshalb entsprechend qualifizierte Wissenschaftlerinnen um ihre Bewerbung. Schwerbehinderte werden bei gleicher Eignung bevorzugt berücksichtigt.

Ihre Bewerbung adressieren Sie bitte bis zum 15. Dezember 2020 mit den üblichen Unterlagen (Motivationsschreiben inkl. erster Idee eines Forschungsschwerpunkts, Lebenslauf, Zeugnisse, ggf. Publikationsliste) per E-Mail in einer PDF-Datei an: widispam prevention@wiwi.uni-tuebingen.de.

Rückfragen können Sie an Frau Prof. Dr. Taiga Brahm unter der E-Mail: taiga.brahmspam prevention@uni-tuebingen.de richten.

Die Einstellung erfolgt durch die Zentrale Verwaltung.

2 Nachwuchsgruppenleiter/innen bzw. Postdocs (w/m/d) am Hector-Institut für Empirische Bildungsforschung

Am Hector-Institut für Empirische Bildungsforschung an der Universität Tübingen, sind folgende Stellen zum nächstmöglichen Zeitpunkt zu besetzen:

2 Nachwuchsgruppenleiter/innen bzw. Postdocs (w/m/d)

(100 %, bis zu E 14 TV-L, befristet bis 31.12.2024)

Wir suchen herausragende und enthusiastische Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler, die mit großer Leidenschaft die Landschaft der Bildungsforschung mitgestalten und zur künftigen Weiterentwicklung unseres Forschungsschwerpunkts Potenzialentwicklung und Hochbegabung beitragen wollen. Wir sind auf der Suche nach talentierten Forscherinnen und Forschern mit interdisziplinären Perspektiven und Fähigkeiten, die aus den folgenden oder verwandten Bereichen kommen: Psychologie, Empirische Bildungsforschung, Kognitionswissenschaft, Erziehungswissenschaft und Soziologie.

Wir bieten Ihnen einen mit bis zu E 14 TV-L vergüteten Vertrag bis zum 31.12.2024. Der voraussichtliche Beschäftigungsbeginn ist Frühjahr 2021. Wir sind aber flexibel und bemühen uns, auf die individuellen Umstände der Kandidatinnen und Kandidaten einzugehen. Es besteht die Möglichkeit, an der institutseigenen Postdoktorandinnen- und Postdoktorandenakademie PACE (Tübingen Postdoctoral Academy for Research on Education), die zur Nachwuchsförderung auf postdoktoraler Ebene eingerichtet wurde und u. a. ein eigenes Budget, Weiterbildungen, Coachings und Mentoring anbietet, teilzunehmen. Zudem besteht die Möglichkeit, Mitglied des LEAD Graduate School & Research Network (www.lead.uni-tuebingen.de) zu werden.

Die Stellen sind dem institutseigenen Forschungsschwerpunkt Potenzialentwicklung und Hochbegabung zugeordnet und Teil eines deutschlandweit einzigartigen Drittmittelprojektes im Bereich der Hochbegabtenförderung. Das Hector-Institut ist ein inneruniversitäres Forschungsinstitut an der Universität Tübingen, das individuelle, soziale und institutionelle Determinanten von Lern- und Bildungsprozessen untersucht. Wir nutzen dabei eine Vielzahl von methodischen Verfahren: von Large-Scale-Assessments über Längsschnitts- und Laborstudien bis hin zu randomisierten Feldstudien. Unser Forschungsinstitut gehört national und international zu den führenden Zentren für Empirische Bildungsforschung. Als interdisziplinäres Team arbeiten wir in einem gut ausgestatteten Gebäude, das direkt an die historische Altstadt Tübingens angrenzt. Weitere Informationen zu uns und unserem Institut finden Sie unter www.hib.uni-tuebingen.de.

Wir erwarten, dass die erfolgreiche Kandidatin/der erfolgreiche Kandidat durch eigene innovative Forschung an der zukünftigen Entwicklung unseres o.g. Forschungsschwerpunkts mitarbeitet, und so zur wesentlichen Mitgestaltung einer innovativen Empirischen Bildungsforschung beiträgt. Von der erfolgreichen Kandidatin/dem erfolgreichen Kandidaten wird weiterhin erwartet, dass sie/er zusammen mit den Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler des Hector-Instituts gemeinsam Studien konzipiert und durchführt, Daten sammelt und analysiert sowie die dazugehörigen wissenschaftliche Manuskripte verfasst. Die Nutzung der bereits vorhandenen hervorragenden Datenbasis ist dabei möglich und erwünscht. Die Beteiligung bei der Evaluation eines landesweiten Hochbegabtenförderprogrammes sowie die Mitarbeit im Bereich der Digitalisierung des Förderangebots und die Konzeption von Qualifizierungsmaßnahmen für Lehrkräfte gehören zu den weiteren Aufgaben. Eine Lehrverpflichtung besteht nicht, aber wir empfehlen Postdoktorandinnen und Postdoktoranden sich im Rahmen von PACE auch innerhalb der Lehre zu engagieren (ein Seminar pro Semester).

Die erfolgreiche Kandidatin/der erfolgreiche Kandidat verfügt über eine sehr gute Promotion und forscht national und international sichtbar (durch entsprechende Publikationen und/oder Drittmitteleinwerbungen belegbar) in Feldern, die eine hohe Relevanz für die Forschung zu Potenzialentwicklung und Hochbegabung aufweisen. Sehr gute Methodenkenntnisse, die es erlauben, unabhängig zu forschen, sowie nach Möglichkeit Erfahrungen in der Konzeption, Durchführung und Auswertung von Studien zur Effektivität von Lehr-Lernsettings runden das Profil ab. Enthusiasmus und Engagement für interdisziplinäre Forschung sowie sichtbares Engagement für Open Science sind von Vorteil.

Für weitere Informationen über die zu besetzende Stelle steht Ihnen Prof. Dr. Ulrich Trautwein (E-Mail: ulrich.trautweinspam prevention@uni-tuebingen.de) gern zur Verfügung.

Wir hoffen, Ihr Interesse geweckt zu haben und bitten Sie, Ihre vollständige (inkl. Lebenslauf und Zeugnisse) und aussagekräftige Bewerbung, in der Sie darlegen, (1) wie Sie mit Ihren Erfahrungen und Fähigkeiten sowie (2) Ihrer Fach- und Methodenkompetenz einen Beitrag zu unserer Forschung leisten können, in einem PDF-Dokument bis zum 11. Dezember 2020 per E-Mail zu senden an: verwaltungspam prevention@hib.uni-tuebingen.de.  Die Universität Tübingen strebt eine Erhöhung des Anteils von Frauen in Forschung und Lehre an und bittet deshalb ausdrücklich entsprechend qualifizierte Wissenschaftlerinnen um ihre Bewerbung. Schwerbehinderte Bewerber/innen werden bei gleicher Eignung bevorzugt berücksichtigt. Die Einstellung erfolgt über die Zentrale Verwaltung der Universität Tübingen.

Two 3-year doctoral positions at the Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology

The Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology is currently inviting applications for:

Two 3-year doctoral positions (m/f/d)

(65 %, E 13 TV-L[1])

We are seeking excellent doctoral candidates who are motivated to work in an interdisciplinary field of motivation and affective science, especially in connection to education research. We are aiming to establish an unique team of talented researchers from a broad range of perspectives and skills. As such, applicants can come from any of the following fields (or related fields): cognitive science, affective science, social/personality science, educational science, psychometrics/data science, neuroimaging (broadly defined), and ageing (life-long learning). We especially give priority to candidates who have strong experience in advanced statistical analysis (including big data analysis) and/or online experimental programming.

The position comes with a contract for 3 years. The expected start date is April 2021 but we are highly flexible and committed to accommodating candidates’ individual circumstances. Note that there is possibility that we can make an arrangement to add a training period before the start of the Ph.D. program (see a note below).

The position is part of the new Alexander von Humboldt Professorship and Jacobs Foundation Advanced Fellowship held by Professor Kou Murayama, who has moved to the University of Tübingen to continue his internationally renowned research at the Hector Research Institute. A Humboldt Professorship is the most highly endowed research prize in Germany and enables world class scientists to carry out long-term and ground-breaking research at universities and research institutions in Germany (https://www.humboldt-professur.de/en). The Hector Research Institute is a nationally and internationally leading research center in education sciences and psychology. Our interdisciplinary team works in a well-equipped building close to the historic old town of Tübingen, Germany. Traditionally, research at the Hector Research Institute investigates determinants of successful teaching and learning processes using large scale assessments, longitudinal studies, and randomized controlled field trials. Our team will collaborate within the institute continuing these traditions and also supplement them with a diverse array of methodological approaches. More information can be found at www.hib.uni-tuebingen.de.

The successful candidate is expected to combine research on motivation with education sciences based on his/her expertise. This could take a variety of forms, and the successful candidate is expected to design and implement studies together with Kou Murayama, Michiko Sakaki, and other researchers at the Hector Research Institute.

The PhD candidates will benefit from unique opportunities, including:

  • Close collaboration, mentoring, and professional development from a supervisory team
  • Work with an inspiring, multidisciplinary, and international team that includes many other talented PhD candidates
  • Supportive environment to enable presentations at national and international conferences and publications in highly ranked journals to advance an (international) academic career
  • Opportunities for interdisciplinary and international exchange programs (e.g., lab visits)
  • Access to the LEAD Graduate School & Research Network (www.lead.uni-tuebingen.de)

Requirements

Graduates (and applicants about to graduate) with a master’s degree in psychology, education sciences, or a related field with excellent grades and a strong interest in research from interdisciplinary perspectives are encouraged to apply. Experience and interest in quantitative research methodologies (using R, Mplus, etc.) and/or experimental programming is desirable. Some proficiency in German language would be beneficial for the position. We also encourage applications from those who do not feel fully qualified: If we find a candidate very promising but not experienced enough, there is possibility that we suggest to offer a training period before starting the Ph.D. program.

For further inquiries about the position, please reach out to Professor Kou Murayama (k.murayamaspam prevention@reading.ac.uk).

Applications including a cover letter detailing (1) your past project(s) and methodological skills, and (2) what type of project you would like to do and that you think can make an unique contribution to the research on motivation/affective science and education, a CV, degree and other certificates with transcripts should be sent via email in one single pdf-file to verwaltungspam prevention@hib.uni-tuebingen.de. The initial deadline is December 11 but we continue to seek candidates until all of the positions are filled by highly qualified candidates. Disabled candidates will be given preference over other equally qualified applicants. The University seeks to raise the number of women in research and teaching and therefore urges qualified women to apply for these positions. Employment will be officially organized by the central university administration.

[1] According to the general pay scale of German universities, the salary will be “E 13TV-L”. This corresponds to a monthly salary of at least EUR 2,601,-** (65% position, gross pay, before tax). After taxes as a single (i.e. not married or in a civil partnership; no children), the monthly salary is at least EUR 1.703 (net salary after taxes and health insurance payments). Your income will increase annually if you remain employed. Information regarding cost of living in Tübingen: https://tuebingenresearchcampus.com/tuebingen/

4 Postdoctoral Research Fellows at the Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology

The Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology is currently inviting applications for the following position:

 4 Postdoctoral Research Fellows for 3 years (+ possible 2 year extension) (m/f/d)

(100%, E 13 TV-L[1])

We are seeking excellent and enthusiastic researchers who have strong passion to reshape the landscape of research on motivation science, especially in the context of education research. To achieve the goal, we are aiming to establish an unique and unprecedented interdisciplinary team of talented researchers from a broad range of perspectives and skills. As such, applicants can come from any of the following fields (or related fields): cognitive science, social/personality psychology, educational psychology, psychometrics/data science, neuroimaging (broadly defined), and ageing (life-long learning). We especially give priority to researchers having expertise on big data analysis, fMRI analysis, and/or online experimental programming.

The position comes with a fixed-term contract for 3 years with the possibility for extension for additional 2 years. The expected start date is April 2021 but we are highly flexible and committed to accommodating candidates’ individual circumstances. There is the possibility to participate in the institute's own postdoctoral academy PACE (Tübingen Postdoctoral Academy for Research on Education) which offers further training, coaching, and mentoring at postdoctoral level.

The position is part of the new Alexander von Humboldt Professorship held by Professor Kou Murayama, who has moved to the University of Tübingen to continue his internationally renowned research at the Hector Research Institute. A Humboldt Professorship is the most highly endowed research prize in Germany and enables world class scientists to carry out long-term and ground-breaking research at universities and research institutions in Germany (https://www.humboldt-professur.de/en). The Hector Research Institute is a nationally and internationally leading research center in education sciences and psychology. Our interdisciplinary team works in a well-equipped building close to the historic old town of Tübingen, Germany. Traditionally, research at the Hector Research Institute investigates determinants of successful teaching and learning processes using large scale assessments, longitudinal studies, and randomized controlled field trials. Our team will collaborate within the institute continuing these traditions and also supplement them with a diverse array of methodological approaches. More information can be found at www.hib.uni-tuebingen.de.

The successful candidate is expected to combine research on motivation with education sciences based on his/her expertise, conducting ground-breaking research that could substantially change the way we study motivation and education. This could take a variety of forms --- e.g., developing and implementing machine-learning algorithms to predict students' academic outcomes using large datasets (behavioral and/or neuroscientific datasets); conducting behavioural/neurological experiments with naturalistic stimuli to understand dynamic motivational process in real life settings, etc. The successful candidate is expected to design and implement studies together with the PI and researchers at the Hector Research Institute, collect and analyze data, and write manuscripts. Teaching is not required but we strongly encourage postdocs to take some (e.g. one course per semester) as part of our training program for postdocs.

The successful candidate holds an excellent PhD in either Psychology or a related field (or will have obtained one by the start date of the position) and has visible track record (e.g., publication and third-party funding experience) in the fields specified above. Research experiences in motivation research (broadly defined) are good bonus. A visible commitment to research transparency is also a plus. Most importantly, the successful candidate should demonstrate (1) solid methodological skill set (experimental programming, statistical analysis) that allow them to conduct research with independence and (2) substantive experience with interdisciplinary research project(s) as well as a strong  motivation and open-mindedness with respect to building interdisciplinary links with education sciences. You will also be given the opportunity to join the LEAD Graduate School & Research Network (www.lead.uni-tuebingen.de) to develop cross-faculty collaborative network of researchers working on research on education. While beneficial, proficiency in German is not necessary for these positions.

For further inquiries about the position, please reach out to Professor Kou Murayama (k.murayamaspam prevention@reading.ac.uk).

Applications including a cover letter detailing (1) your expertise and methodological skills, and (2) how your experience and skills can make an unique contribution to the research on motivation science and education, a CV, degree and other certificates with transcripts should be sent via email in one single pdf-file to verwaltungspam prevention@hib.uni-tuebingen.de. Initial deadline December 11 but we continue to seek candidates until all of the positions are filled by highly qualified candidates. Disabled candidates will be given preference over other equally qualified applicants. The University seeks to raise the number of women in research and teaching and therefore urges qualified women to apply for these positions. Employment will be officially organized by the central university administration.

[1] According to the general pay scale of German universities, the salary will be “E 13 TV-L”. Depending on your experience this corresponds to a monthly salary of around EUR 4.560.,-** (100% position E13, experience level 3, gross pay, before tax). After taxes as a single (i.e. not married or living with a life partner; no children), this monthly salary is at least EUR 2.642 (net salary after taxes and health insurance payments). Information regarding cost of living in Tübingen: https://tuebingenresearchcampus.com/tuebingen/


Nicht-wissenschaftliche Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter


Wissenschaftliche Hilfskräfte