Institut für Sportwissenschaft

Prof. Dr. Gorden Sudeck

Leiter Bildungs- und Gesundheitsforschung im Sport

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Institut für Sportwissenschaft
Wächterstraße 67,
2. Stock, Raum 201
  07071 29-76039
gorden.sudeckspam prevention@uni-tuebingen.de
Sprechzeiten (PDF)

 


Forschungsschwerpunkte

  • Verhaltens- und verhältnisorientierte Bewegungs- und Gesundheitsförderung
  • Individuelle biopsychosoziale Reaktionen auf körperliche Aktivität und Sport
  • Gesundheitsbildung und Gesundheitskompetenz in sportwissenschaftlichen Anwendungsfeldern
  • Bewegung in der Rehabilitations- und Versorgungsforschung

Forschungsprojekte 


Kurzvita

Seit 2011
Universitätsprofessor für Sportwissenschaft (Schwerpunkt Gesundheitsbildung)

Eberhard Karls Universität Tübingen

2009-2011
Assistenzprofessor für Sport und Gesundheit

Universität Bern, Schweiz

2007-2009
Wissenschaftlicher Assistent, Institut für Sportwissenschaft

Universität Bern, Schweiz

2007
Sieger des Karl-Feige-Preises der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie
2006
2. Platz Wissenschaftspreis des Deutschen Olympischen Sportbundes 2005/2006
2006
Promotion in Sportwissenschaft

Universität Bielefeld

2004
Master of Public Health

Universität Bielefeld

2001
Diplom Sportwissenschaftler

Universität Bielefeld


Ausgewählte Publikationen

Journalbeiträge

  • Wolf, S., Seiffer, B., Zeibig, J.-M., . . . Sudeck, G., Ehring, T. (2024). A transdiagnostic group exercise intervention for mental health outpatients in Germany (ImPuls): results of a pragmatic, multisite, block-randomised, phase 3 controlled trial. The Lancet Psychiatry. doi: 10.1016/S2215-0366(24)00069-5
  • Greule, C., Sudeck, G., Thiel, A., Kastner, L., Janßen, P., Nieß, A., Stuber, F., Junne, F. & Krauß, I. (2024). Correlates of sport enjoyment in children and adolescents for a new perspective on the movement-related treatment and prevention of overweight – a systematic literature review. Obesity Reviews, 25:e13655; doi: 10.1111/obr.13655

    Carl, J., Domanska, O., Buchmann, M., Jordan, S., Pfeifer, K. & Sudeck, G. (in press). Toward a representative assessment of competencies for healthy, active lifestyles in the German population: Development and validation of a short version of the PAHCO questionnaire. German Journal of Exercise and Sport Research.

  • Strohacker, K., Sudeck, G., Keegan, R., Ibrahim, A. & Beaumont, C. T. (2023). Contextualizing Flexible Nonlinear Periodization as a Behavioral Model for Exercise Maintenance. Health Psychology Review, doi: 10.1080/17437199.2023.2233592

  • Dierkes, K., Rösel, I., Giel, K. E., Thiel, A. & Sudeck, G. (2023). Moderate-intensity continuous training first or high-intensity interval training? Habitual changes in affective determinants of exercise behavior depending on the training type and sequence. Journal of Sports Science and Medicine, 22, 84-97. doi: 10.52082/jssm.2023.84

  • Fiedler, D. V.*, Rosenstiel, R.*, … Sudeck, G. & Wolf, S. (2023) Concept and study protocol of the process evaluation of a pragmatic randomized controlled trial to promote physical activity in outpatients with heterogenous psychiatric disorders – the ImPuls study. Trials, 24: 330.  doi: 10.1186/s13063-023-07331-y

  • Friedrich, J., Münch, A., Thiel. A., Völter-Mahlknecht, S. & Sudeck, G. (2023). Occupational Health Literacy Scale (OHLS). Development and validation of a domain-specific measuring instrument. Health Promotion International, 38, 1-13. doi: 10.1093/heapro/daac182

  • Gropper, H., John, J., Sudeck, G. & Thiel, A. (2023). “With the interval training, I just had the feeling that it is more beneficial”: Young adults’ subjective experiences of physical fitness and training modes when starting to exercise. Frontiers in Sports and Active Living, 5:1115944. doi: 10.3389/fspor.2023.1115944

  • Hahn, L.-S., Thiel, A., Trüb, D., Eschweiler, G. W., Nieß, A. M., Sudeck, G. & Frahsa, A. (2023). Pattern of physical activity among nursing home residents before and during the Covid 19 pandemic - A systematic observation. European Review of Physical Activity and Aging, 20. doi: 10.1186/s11556-023-00332-5

  • Lahti, H., Kulmala M., Hietajärvi, L. Lyyra, N., Kleszczewska, D., Boniel-Nissim, M., Furstova, J., van Den Eijnden, R.J.J.M., Sudeck, G. & Paakkari, L. (2023). What counteracts problematic social media use in adolescence? An international observational study. Journal of Adolescent Health. doi: 10.1016/j.jadohealth.2023.07.026

  • Zeibig, J.-M., Seiffer, B. A., Frei, A. K., Takano, K., Sudeck, G., Rösel, I., Hautzinger, M. & Wolf, S. (2023). Long-term efficacy of exercise across diagnostically heterogenous mental disorders and the mediating role of affect regulation skills. Psychology of Sport and Exercise. doi: 10.1016/j.psychsport.2022.102340

  • Rosenstiel, S., Volk, C., Schmid, J., Wagner, W., Demetriou, Y., Höner, O., Thiel, A., Trautwein, U. & Sudeck, G. (2022). Promotion of physical-activity related health competence in physical education: A person-oriented approach to evaluate effectiveness of the GEKOS randomized controlled trial. European Physical Education Review, 28 (1), 279-299. doi: 10.1177/1356336X211037432

  • Rösel, I., Bauer, L. L., Seiffer, B., Deinhart, C., Atrott, B., Sudeck, G., Hautzinger, M. & Wolf, S. (2022). Associations of exercise with depression, anxiety and sleep problems during the COVID-19 pandemic and the moderating effect of affect regulation skills: A cross-sectional survey in Germany. Psychiatry Research, 312, 114559. doi: 10.1016/j.psychres.2022.114559

  • Schweda, S., Müller, G., Munz, B., Sudeck, G., Martus, P., Dierkes, K. & Krauß, I. (2022). Implementation and evaluation of an individualized physical exercise promotion program in people with manifested risk factors for multimorbidity (MultiPill-Exercise): a study protocol for a pragmatic randomized controlled trial. BMC Public Health, 22 (1), 1174. doi: 10.1186/s12889-022-13400-9

  • Srismith, D., Dierkes, K., Zipfel, S., Thiel, A., Sudeck, G., Giel, K. E. & Behrens, S. C. (2022). Physical activity improves body image of sedentary adults. Exploring the roles of interoception and affective response. Current Psychology. doi: 0.1007/s12144-022-03641-7

  • Teuber, M., Leyhr, D., Moll, J. & Sudeck, G. (2022). Nudging digital physical activity breaks for home studying of university students – a randomized controlled trial during the Covid-19 pandemic with daily activity measures. Frontiers in Sports and Active Living. 4:1024996. doi: 10.3389/fspor.2022.1024996

  • Dierkes, K., Mattioni Maturana, F., Rösel, I., Martus, P., Nieß, A. M., Thiel, A. & Sudeck, G. (2021). Different Endurance Exercise Modalities, Different Affective Response: A Within-Subject Study. Frontiers in Psychology. doi: 10.3389/fpsyg.2021.686661

  • Geidl, W., Sudeck, G., Wais, J. & Pfeifer, K. (2021). Bewegungsförderliche Bewegungstherapie in der medizinischen Rehabilitation: Konsequenzen der bundesweiten Bestandsaufnahme für die Qualitätsentwicklung. Die Rehabilitation. Online first. doi: 10.1055/a-1693-8380xy

  • Schmid, J., Imbach, L., Klaperski, S. & Sudeck, G. (2021). The natural environment of physical activity and perceived stress: the mediating role of specific recovery experiences. Frontiers in Psychology. doi: 10.3389/fspor.2021.706467

  • Schorno, N., Sudeck, G., Gut, V., Conzelmann, A. & Schmid, J. (2021).  Choosing an activity that suits: development and validation of a questionnaire on motivational competence.  German Journal of Exercise and Sport Research, 51, 71-78. doi: 10.1007/s12662-020-00698-z

  • Sudeck, G., Geidl, W., Abu-Omar, K., Finger, J. D., Krauß, I. & Pfeifer, K. (2021). Do adults with non-communicable diseases meet the German physical activity recommendations – A cross-sectional analysis of the GEDA-2014/2015 survey. German Journal of Exercise and Sport Research. doi: 10.1007/s12662-021-00711-z

  • Volk, C., Rosenstiel, S., Demetriou, Y., Krustrup, P., Thiel, A., Trautwein, U., Wagner, W., Höner, O. & Sudeck, G. (2021). Effects of a physical education intervention program for ninth graders on physical activity-related health competence – findings from the GEKOS cluster randomized controlled trial. Psychology of Sport and Exercise. doi: 10.1016/j.psychsport.2021.101923

  • Bucksch, J.,  Häußler, A., Schneider, K., Finne, E., Schmidt, K., Dadaczynski, K. & Sudeck, G. (2020). Bewegung- und Ernährungsverhalten von Jugendlichen in Deutschland – Ergebnisse und Trends aus der HBSC-Studie 2017-18. Journal of Health Monitoring, 5 (3). doi: 10.25646/6892  

  • Carl, J., Sudeck, G. & Pfeifer, K. (2020). Competencies for a healthy physically active lifestyle – Reflections on the Model of Physical Activity-related Health Competence (PAHCO). Journal of Physical Activity and Health, 17, 688-697. doi: 10.1123/jpah.2019-0442.

  • Durst, J., Rösel, I., Sudeck, G., Sassenberg, K., & Krauß, I. (2020). Effectiveness of Human Versus Computer-based Instructions for Exercise on Physical Activity-Related Health Competence in Patients with Hip Osteoarthritis: Randomized non-Inferiority Cross-Over Trial. Journal of Medical Internet Research. doi 10.2196/18233

  • Geidl., W., Deprins, J., Fangmann, C., Ewnet, D., Pfeifer, K., & Sudeck, G. (2019). Physical activity promotion in daily exercise therapy practice: The perspectives of exercise therapists in German rehabilitation setting. BMC Sport Science, Medicine and Rehabiliation, 11, 28. doi: 10.1186/s13102-019-0143-7
  • Sudeck, G., Geidl, W., Deprins, J. & Pfeifer, K. (2019). The role of PA promotion in typical exercise therapy concepts: A latent class analysis based on a national survey in German rehabilitation settings. Disability and Rehabilitation, 13, 1-11. doi: 10.1080/09638288.2019.1608322
  • Sudeck, G., Jeckel, S. & Schubert, T. (2018). Individual differences in the competence for physical activity-related affect regulation moderate activity-affect association in real-life situations. Journal of Sport & Exercise Psychology, doi: 10.1123/jsep.2018-0017
  • Schmid, J., Gut, V., Conzelmann, A. & Sudeck, G. (2018). Bernese motive and goal inventory in leisure and health sports: Validation of an updated version of the questionnaire. PLoS ONE 13(2):e0193214. doi: 10.1371/journal.pone.0193214
  • Sudeck, G. & Pfeifer, K. (2016). Physical activity-related health competence as an integrative objective in exercise therapy and health sports – Conception and validation of a short questionnaire. German Journal of Exercise and Sport Research. doi: 10.1007/s12662-016-0405-4.
  • Demetriou, Y., Sudeck, G. & Thiel, A. & Höner, O. (2015). The effects of school-based physical activity interventions on students’ health-related fitness knowledge: A systematic review. Educational Research Review, 16, 19-40. doi: 10.1016/j.edurev.2015.07.002

Bücher

  • Schmid, J., Gut, V., Schorno, N., Sudeck, G. & Conzelmann, A. (Hrsg). (2024). Welcher Sport für wen? Zur Passung von Person und Sportaktivität. Bern: Hogrefe.

  • Thiel, A., Tittlbach, S., Sudeck, G., Wagner, P. & Woll., A. (Hrsg.) (2023). Handbuch Bewegungsbezogene Gesundheitsförderung. Schorndorf: Hofmann.

  • Wolf, S., Zeibig, J.-M., Sudeck, G. & Hautzinger, M. (2020). Psychische Gesundheit durch Bewegung. Impuls. Ein sport- und bewegungstherapeutisches Programm für Menschen mit psychischen Erkrankungen. Weinheim: Beltz.

  • Bilz, L., Sudeck, G., Bucksch, J., Klocke, A., Kolip, P., Melzer, J., Ravens-Sieberer, U. & Richter, M. (2016), Schule und Gesundheit. Ergebnisse des WHO-Jugendgesundheitssurveys „Health Behaviour in School-aged Children“ 2013/14. Weinheim: Juventa.
  • Sudeck, G. (2006). Motivation und Volition in der Sport- und Bewegungstherapie – Konzeptualisierung und Evaluierung eines Interventionskonzepts zur Förderung sportlicher Aktivitäten im Alltag. Hamburg: Czwalina.

Buchkapitel

  • Teutemacher, B., Sudeck, G. & Hapke, J. (2023). Gesundheitsbildung im Sportunterricht im Kontext von Digitalisierung. E. Balz & T. Bindel (Hrsg.), Bildungszugänge im Sport (S. 133-145). Berlin: Springer.

  • Sudeck, G., Thiel, A. & Strohacker, K. (2023). Physical Activity, Subjective Well-being and Mental Health. In J. Schüler, H. Plessner & M. Wegner (Eds.), Sport and Exercise Psychology (pp. 649-678). New York: Springer. doi 10.1007/978-3-031-03921-8_26

  • Pahmeier, I., Jekauc, D. & Sudeck, G. (2023). Individuumbezogene Ansätze zur Erklärung von Bewegungsverhalten. In A. Thiel, A., S. Tittlbach, G. Sudeck, P. Wagner & A. Woll (Hrsg.), Handbuch Bewegungsbezogene Gesundheitsförderung (S. 289-307). Schorndorf: Hofmann.

  • Pahmeier, I., Kleinert, J., Sudeck, G., Wunsch, K. (2023). Wirkungen körperlicher Aktivität auf psychische Gesundheit und Wohlbefinden. In A. Thiel, A., S. Tittlbach, G. Sudeck, P. Wagner & A. Woll (Hrsg.), Handbuch Bewegungsbezogene Gesundheitsförderung (S. 174-192). Schorndorf: Hofmann.

  • Schmid, J. & Sudeck, G. (2023). Wirkungen körperlicher Aktivität auf soziales Wohlbefinden. In A. Thiel, A., S. Tittlbach, G. Sudeck, P. Wagner & A. Woll (Hrsg.), Handbuch Bewegungsbezogene Gesundheitsförderung (S. 193-202). Schorndorf: Hofmann.

  • Sudeck, G. (2023). Von Goldstandards und anderen Evidenzen. Zur Evidenzbasierung komplexer Interventionen bewegungsbezogener Gesundheitsförderung und Prävention. In A. Thiel, A., S. Tittlbach, G. Sudeck, P. Wagner & A. Woll (Hrsg.), Handbuch Bewegungsbezogene Gesundheitsförderung (S. 138-155). Schorndorf: Hofmann.

  • Sudeck, G. & Rosenstiel, R. (2023). Public Health, Prävention und Gesundheitsförderung: Grundlagen und bewegungsbezogene Anwendungsfelder. In A. Thiel, A., S. Tittlbach, G. Sudeck, P. Wagner & A. Woll (Hrsg.), Handbuch Bewegungsbezogene Gesundheitsförderung (S. 49-65). Schorndorf: Hofmann.

  • Pfeifer, K. & Sudeck, G. (2022). Sport- und Bewegungstherapie – Zielsetzungen, Betrachtungsperspektiven, Entwicklungsmöglichkeiten. In T. Meyer, J. Bengel & M. A. Wirtz (Hrsg.), Lehrbuch der Rehabilitationswissenschaften. Bern: Hogrefe.

  • Sudeck, G., Rosenstiel, S., Carl, J. & Pfeifer, K. (2022). Bewegungsbezogene Gesundheitskompetenz – Konzeption und Anwendung in Gesundheitsförderung, Prävention und Rehabilitation. In K. Rathmann, K. Dadacznyski & O. Okan (Hrsg.), Springer Reference Werk Gesundheitskompetenz. Berlin: Springer. DOI: 10.1007/978-3-662-62800-3

  • Sudeck, G. & Thiel, A. (2019). Sport, Wohlbefinden und psychische Gesundheit. In J. Schüler, H. Plessner & M. Wegner (Hrsg.), Sportpsychologie (S. 552-579). Berlin: Springer.

  • Sudeck, G., Ptack, R. & Jeckel, S. (2016). Bewegungsverhalten von Kindern im Setting Kita: Kombinierte Analyse von Beobachtungsdaten und objektiver Aktivitätsmessung. In R. Zimmer & E. Haberer (Hrsg.), Bewegung in der frühkindlichen Bildung. Interdisziplinäre Ansätze (S. 61-80). Hamburg: Czwalina.
  • Sudeck, G. (2007). Bewegungsberatung im medizinischen Setting. In R. Fuchs, W. Göhner & H. Seelig (Hrsg.), Aufbau eines körperlich-aktiven Lebensstils: Theorie, Empirie und Praxis (S. 273-294). Göttingen: Hogrefe.

Funktionen

  • seit 2023: Mitglied Tübingen Center for Digital Education (TüCeDe)
  • von 2016 - 2018 und seit 2023: Mitglied School Board der Tübingen School of Education (TüSE)
  • seit 2023: Member Health Hub, European University Alliance CIVIS
  • seit 2020: Herausgeber (Associate Editor) German Journal of Exercise and Sport Research - Sportwissenschaft
  • seit 2019: Mitgründung und Mitglied AG Bewegungsbezogene Versorgungsforschung im Deutschen Netzwerk für Versorgungsforschung
  • seit 2019: Mitglied Interfaculty Research Insitute for Sports and Physical Activity, University Tübingen
  • seit 2016: Assoziiertes Mitglied der LEAD Graduate School and Research Network
  • 2016-2018: Mitglied School Board der Tübingen School of Education (TüSE)
  • 2015-2019: Vize-Präsident ‘Gesundheitssport’ der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie (asp)
  • seit 2012: Mitglied Kommission Studium und Lehre, Institut für Sportwissenschaft, Universität Tübingen
  • seit 2012: Studienkommission Sozialwissenschaften, Universität Tübingen
  • seit 2008: Sprecherrat Kommission Gesundheit, Deutsche Vereinigung für Sportwissenschaft
  • seit 2007: Mitglied (seit 2018 Sprecher) der Arbeitsgruppe Bewegungstherapie, Deutsche Gesellschaft für Rehabilitationswissenschaften
  • Wissenschaftlicher Beitrag, Editorial Board Fachournals: Die Rehabilitation, Bewegungstherapie & Gesundheitssport, Current Issues in Sport Science
  • ad-hoc Gutachter für > 20 wissenschaftliche Fachzeitschriften in den Bereichen Sportwissenschaft (Journal of Medicine and Science in Sport, Psychology of Sport and Exercise, German Journal of Exercise and Sport Research, Adapted Physical Activity Quarterly, Research Quarterly in Exercise and Sport), Gesundheit (z. B. International Journal of Public Health, Disability & Rehabilitation, Annals of Physical and Rehabilitation Medicine, BMC Public Health), Psychologie (z. B. Frontiers in Psychology, Stress and Coping, Applied Psychology: Health and Wellbeing, Psychology & Health), Bildung (z. B. Health Education Journal)
  • ad-hoc Gutachter für wissenschaftliche Institutionen und Forschungsförderer (z. B. Bundesministerium für Gesundheit, Schweizerischer Nationalfonds (SNF), Bundesministerium für Wissenschaft und Forschung, Österreich)