Hector-Institut für Empirische Bildungsforschung

Tübingen Center for Randomized Controlled Field Trials

In den letzten zehn Jahren hat sich das Hector-Forschungsinstitut zu einem führenden Institut für die Planung, Durchführung und Analyse von Interventionsstudien im Bildungsbereich entwickelt. Das Tübingen Center for Randomized Controlled Field Trials bündelt diese Erfahrungen in einer spezialisierten Einheit mit dem Ziel, die Kapazitäten für die Durchführung innovativer randomisierter Feldstudien weiterzuentwickeln. Unter der Leitung von Professor Benjamin Nagengast soll das Zentrum den Weg für die nächste Generation von randomisierten Feldstudien ebnen, die durch psychologische und pädagogische Theorien informiert und aufschlussreich sind, und die systematisch technologische Fortschritte nutzen, um Lern- und Motivationsprozesse in Studien zu bewerten.

Weitere Informationen über das neu gegründete Zentrum finden Sie in Kürze hier.

Ausgewählte Publikationen

  • Bertram, C., Wagner, W., & Trautwein, U. (2017). Learning historical thinking with oral history interviews. A cluster randomized controlled intervention study of oral history interviews in history lessons. American Educational Research Journal, 54(3), 444-484. https://doi.org/10.3102/0002831217694833
  • Brisson, B. M., Hulleman, C. S., Häfner, I., Gaspard, H., Flunger, B., Dicke, A.-L., Trautwein, U., & Nagengast, B. (2020). Who sticks to the instructions—and does it matter? Antecedents and consequences of students’ fidelity to a classroom-based relevance intervention. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 23, 121-144. https://doi.org/10.1007/s11618-019-00922-z
  • Brisson, B. M., Dicke, A.-L., Gaspard, H., Häfner, I., Flunger, B., Nagengast, B., & Trautwein, U. (2017). Short intervention, sustained effects: Promoting students’ competence beliefs, effort, and achievement in mathematics. American Educational Research Journal, 54(6), 1048-1078. https://doi.org/10.3102/0002831217716084
  • Gaspard, H., Dicke, A.-L., Flunger, B., Brisson, B., Häfner, I., Nagengast, B., & Trautwein, U. (2015). Fostering adolescents’ value beliefs for mathematics with a relevance intervention in the classroom. Developmental Psychology, 51, 1226-1240. https://doi.org/10.1037/dev0000028
  • Gaspard, H., Parrisius, C., Piesch, H., Kleinhansl, M., Wille, E., Nagengast, B., Trautwein, U., & Hulleman, C. S. (2021). The potential of relevance interventions for scaling up: A cluster-randomized trial testing the effectiveness of a relevance intervention in math classrooms. Journal of Educational Psychology. Advance online publication. https://dx.doi.org/10.1037/edu0000663
  • Herbein, E., Golle, J., Tibus, M., Schiefer, J., Trautwein, U., & Zettler, I. (2018). Fostering elementary school children's public speaking skills: A randomized controlled trial. Learning and Instruction, 55, 158–168. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2017.10.008
  • Itzek-Greulich, H., Flunger, B., Vollmer, C., Nagengast, B., Rehm, M. & Trautwein, U. (2017). Effectiveness of lab-work learning environments in and out of school: A cluster randomized study. Contemporary Educational Psychology, 48, 98-115. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2016.09.005
  • Nagengast, B., Brisson, B.M., Hulleman, C.S., Gaspard, H., Häfner, I., & Trautwein, U. (2018). Learning more from educational interventions studies: Estimating complier average causal effects in a relevance intervention. Journal of Experimental Education, 86, 105-123. https://doi.org/10.1080/00220973.2017.1289359
  • Schiefer, J., Stark, L., Gaspard, H., Wille, E., Trautwein, U., & Golle, J. (2021). Scaling up an extracurricular science intervention for elementary school students: It works, and girls benefit more from it than boys. Journal of Educational Psychology, 113, 784-807. https://dx.doi.org/10.1037/edu0000630
  • Schiefer, J., Golle, J., Tibus, M., Herbein, E., Gindele, V., Trautwein, U., & Oschatz, K. (2019). Effects of an extracurricular science intervention on elementary school children's epistemic beliefs: A randomized controlled trial. British Journal of Educational Psychology, 90(2), 382–402. https://doi.org/10.1111/bjep.12301
  • Volk, C., Haible, S., Demetriou, Y., Krustrup, P., Thiel, A., Trautwein, U., Wagner, W., Höner, O. & Sudeck, G. (2021). Effects of a physical education intervention program for ninth graders on physical activity-related health competence – findings from the GEKOS cluster randomized controlled trial. Psychology of Sport and Exercise, 55, 101923. https://www.doi.org/10.1016/j.psychsport.2021.101923