Institut für Medienwissenschaft

Informationen für internationale Incoming-Studierende

Switch to English Version

Willkommen am Institut für Medienwissenschaft der Universität Tübingen!

Wenn Sie ein Semester in Tübingen im Bereich Medienwissenschaft / Kommunikationswissenschaft / Journalismus studieren möchten, finden Sie wichtige Informationen auf dieser Seite.

Der erste und wichtigste Ansprechpartnerin für Sie ist jedoch die Incomings-Koordinatorin Frau Simone Hahne vom International Office der Universität. Sie ist zuständig für internationale Austauschstudierende, die im Rahmen eines Erasmus / Internationalen Austauschprogramms nach Tübingen kommen. Frau Hahne berät und unterstützt Sie in administrativen und praktischen Angelegenheiten in Bezug auf den Austausch, z.B. Einschreibung, Orientierungstage, Sprachkurse usw.

Kontaktdaten International Office
Simone Hahne

Nützliche Informationen zum Studium in Tübingen, zum Bewerbungsprozess und Leben in Tübingen finden Sie auf der Website des International Office:

International Office: Studieren in Tübingen

Die folgenden Informationen richten sich an internationale Studierende, die am Institut für Medienwissenschaft eingeschrieben sind.


Welche Kurse kann ich wählen?

Internationale Studierende, die am Institut für Medienwissenschaft eingeschrieben sind, können an folgenden Kursen teilnehmen:

  • Kurse des Instituts für Medienwissenschaft
  • freies Projekt (Journalismus, Medienproduktion, empirische Forschung)
  • Kurse in der gesamten Philosophischen Fakultät und sogar in der gesamten Universität.

Die Anmeldung läuft dabei jeweils unterschiedlich ab.

Kurse des Instituts für Medienwissenschaft

Die meisten Kurse am Institut für Medienwissenschaft werden auf Deutsch unterrichtet, einige Kurse werden auf Englisch angeboten. Sie finden alle Kurse im Campus-System der Universität.

Campus (Online-Vorlseungsverzeichnis)

Bitte bewerben Sie sich für die Kurse über Campus-System. Sollte das nicht funktionieren, wenden Sie sich bitte per E-Mail an die jeweilige Lehrperson. (Ausnahme: Um sich für die folgenden Englischkurse zu bewerben, schreiben Sie bitte eine E-Mail an die Erasmus-Fachkoordination.)

Englischsprachige Kurse am Institut für Medienwissenschaft (Wintersemester 2018/19)

Die folgenden Kurse am Institut für Medienwissenschaft werden in Englisch unterrichtet. Um sich für diese Kurse zu bewerben, schreiben Sie bitte bis spätestens Donnerstag, 18. Oktober, eine E-Mail an die Erasmus-Fachkoordination. Wir werden Ihre Bewerbungswünsche bewerten und Sie noch am selben Tag informieren.

F1a Seminar: Media Theory, Course A: Film Theory and Analysis

Module

F1: Media Theory and Media Analysis

Type of Course

Seminar

Title

Media Theory

Responsible Instructor

Dr. phil. Berenike Jung

Place

Wilhelmstraße 50, 72074 Tübingen
Brechtbau
Room No. 121

Takes Place

26.10.2018 – 08.02.2019          Friday, 10:15 p.m. – 12:00 p.m.

Content

In this seminar we will look at some of the traditional concerns of film theory. We will begin with ‘Classical Film Theory,’ including readings from Eisenstein or Bazin, which set out the traditional interests and emphases of Film Studies. Over the course of the seminar, we will look at some important cinema movements, such as neorealism or film noir, and move on to discuss a couple of examples of film theory after the digital turn (theories of ‘post-cinema’).
Another concern of this seminar is learning the analysis of the formal properties of a narrative film, such as its mise-en-scène, cinematography, editing, sound and style. We will practice textual analysis of sequences in class.

This course aims to
… allow students to develop a scholarly understanding of some of the dominant    concepts, methods and debates in film studies;
… help students develop the knowledge, analytical skills and critical vocabulary to carry out precise observation of textual detail;
… understand select examples of approaches to film theory and film as a medium, to help students think about films in medium-specific ways

Grading

1. Participation in class
2. Preparation of the readings. Readings will be in English
3. Attendance of Screenings, on selected Fridays during term (NOT all Fridays)
4. Mid-term Exam on relevant concepts and terms for film analysis
5. Final Assignment: an assessed essay at the end of the module (due 31 March 2019)

Introductory Reading

Perkins, V. (1991): Film as Film. Understanding and Judging Movies. London: Penguin Books.

Thomas Elsaesser and Malte Hagener (2010): Film Theory. An Introduction Through the Senses. New York: Routledge.

Timothy Corrigan and Patricia White (2012): The Film Experience. An Introduction. Boston: Bedford/St. Martin's.

F1a Seminar: Media Theory, Course D: Global Media Theory

Module

F1: Media Theory and Media Analysis

Type of Course

Seminar

Title

Media Theory, Course D: Global Media Theory

Responsible Instructor

Dr. Giuliana Sorce

Place

Wilhelmstraße 50, 72074 Tübingen
Brechtbau
Room No. 206

Takes Place

24.10.2018 – 06.02.2019          Wednesday, 10:15 a.m. – 12:00 p.m.

Content

Global Media Theory explores the theoretical frameworks that seek to capture the complexity of media and culture in globalizing contexts. This includes perspectives from political, economic, and cultural media studies. In this media theory course, you will become familiar with different approaches to studying international media and global information flows, while learning about the cultural impacts of globalization on global/local media industries. Among others, theories will include cultural (media) imperialism, global political economy, information flows, modernization, dependency, globalization, glocalization, cultural hybridity, and digitalization. Upon completion of this course, you will be able to understand global media theorizing; describe the global media landscape using concrete theories and examples; critically evaluate global media phenomena; and assess the globalizing industry as a future media professional. Engaged participation is expected. This course will be conducted in English.

Grading

Course assessments will include one midterm, one group presentation, and one final paper.

Introductory Readings

Thussu, Daya K. (2010) International Communication: Continuity and Change (2nded.). London: Routledge.

You will access all course readings via ILIAS.

F1a Seminar: Media Theory, Course E: Critical/Cultural Media

Module

F1: Media Theory and Media Analysis

Type of Course

Seminar

Title

Media Theory, Course E: Critical/Cultural Media

Responsible Instructor

Dr. Giuliana Sorce

Place

Wilhelmstraße 50, 72074 Tübingen
Brechtbau
Room No. 206

Takes Place

25.10.2018 – 07.02.2019          Thursday, 8:15 a.m. – 10:00 a.m.

Content

Critical/Cultural Media Theory surveys the major theoretical perspectives of cultural approaches to media studies from the mid-1800s to the present. Upon an introduction to the theoretical assumptions of the paradigm based in Marxian thinking, the course follows the development of these ideas through various schools and illustrates how the field has grown more nuanced and diverse over time. In answering the overarching question “what is cultural studies and how does it inform media studies?” we will survey the central thinkers (Williams, Hoggart, Hall, Johnson, Thompson, Spivak) and discuss their theoretical contributions with attention to the implications for media studies. Course concepts will include ideology, hegemony, culture industry, political economy, commodity audience, media reception, and media representation. Upon completion of the course, students will be able to understand critical approaches to media content, economics, technology, and reception; understand theoretical concepts relevant to media and culture; know the major perspectives in cultural media studies; and be able to critically evaluate cultural media products and structures. Engaged participation is expected. This course will be conducted in English.

Grading

Course assessments will include one midterm, one group presentation, and one final paper.

Introductory Readings

Durham, Meenakshi G., & Kellner, Douglas. (Eds.). (2012) Media and Cultural Studies: Keyworks (2nded.). Hoboken, NJ: Wiley.

Storey, John. (Ed.). (2018). Cultural Theory and Popular Culture (8thed.). London: Routledge.

You will access all course readings via ILIAS.

F1a Seminar: Media Theory, Course G: Theories of Animation

Module

F1: Media Theory and Media Analysis

Type of Course

Seminar

Title

Media Theory, Course G: Theories of Animation

Responsible Instructor

Dr. Erwin Feyersinger

Place

Wilhelmstraße 50, 72074 Tübingen
Brechtbau
Room No. 127

Takes Place

24.10.2018 – 06.02.2019          Wednesday, 10:15 a.m. – 12:00 p.m.

Content

Animated images are omnipresent, not only in form of animated films and TV series but also as visual effects, motion graphics, interface elements, projection mappings, or data visualizations. Thus, it can be argued that our media culture has become to a large degree a culture of animation. In this course, we will try to gain a better understanding of why animation is used so pervasively and what consequences this entails. After an introduction into the specifics of various analogue and digital techniques, we will discuss various theories and concepts. Some of the topics discussed in the course are animation and narration, animation as experimental form, the relation of animation and live-action as well as their hybridization, documentary animation, animation in art contexts, as well as animation as a tool of communication.

Grading

Regular and active participation, assignments, presentation, research paper (12 to 15 pages as Prüfungsleistung, 6 to 8 pages as Studienleistung)

Introductory Readings

Buchan, S. (2014). Animation, in theory. In K. Beckman (Ed.), Animating film theory (pp. 111-127). Durham: Duke University Press.

Projektstudium

Internationale Studierende, die in Medienwissenschaft eingeschrieben sind, können sich zudem jederzeit für ein freies Projekt anmelden. Sie absolvieren selbständig ein praktisches Vorhaben im Bereich Journalismus (Berichterstattung über lokale Ereignisse, ...), Medienproduktion (Film, Radiofeature, ...) oder Wissenschaftspraxis (kleine empirische Studie). Das freie Projekt entspricht dem Modul „P1 Projektstudium“ des BA-Studienganges.

Um ein Projekt anzumelden, sprechen Sie bitte eine Lehrperson des Instituts an und stellen Sie Ihre Idee in einem kurzen schriftlichen Exposé vor. (Schauen Sie sich dazu die Profile der Mitarbeiter_innen des Instituts auf der Website an; auch die Erasmus-Fachkoordination kann Ihnen helfen.) Wenn die Lehrperson sich bereit erklärt, das Projekt zu begleiten, gehen Sie in enger Abstimmung an die praktische Umsetzung. Abschließend reichen Sie zusammen mit Ihrem Werkstück einen schriftlichen Projektbericht ein.

Sie können das Projekt auch als Gruppe absolvieren. Tipp: Schließen Sie sich mit einem lokalen Studenten zusammen.

Das Projektstudium wird mit 6 ECTS bewertet und umfasst ungefähr 180 Arbeitsstunden (pro Person!). 

Kurse aus anderen Instituten

Sie können auch Kurse anderer Institute und Bereiche belegen. Im Campus-System sind alle Kurse aufgeführt. Bitte bewerben Sie sich über Campus oder kontaktieren Sie den jeweiligen Kursleiter direkt per Email.

Campus (Online-Vorlesungsverzeichnis)

Wenn Sie speziell nach englischsprachigen Kursen suchen, finden Sie auf der Website des International Office einen Überblick:

Englischsprachiges Lehrangebot der Uni