Hector-Institut für Empirische Bildungsforschung

Dr. Fang Xu

Dr. Fang Xu ist Postdoktorandin am Hector-Institut für Bildungswissenschaften und Psychologie. Sie arbeitet im Rahmen des Hector Children’s Academies Program (HCAP) und analysiert digitale Lerndaten, um das Engagement und die Lernprozesse von Schülerinnen und Schülern in Enrichment-Kursen für begabte Kinder besser zu verstehen. Ihre Forschung verbindet Learning Analytics mit motivationspsychologischen Modellen, um Bildungsgerechtigkeit zu fördern und datenbasiertes Lehren weiterzuentwickeln. Dieses Forschungsfeld ist besonders spannend, da es psychologische Theorien mit Echtzeit-Lerndaten verknüpft und so skalierbare Verbesserungen in Unterricht und Kursgestaltung ermöglicht. Dr. Xu ist motiviert, komplexe Forschungsergebnisse in praxisnahe Erkenntnisse zu übersetzen, die eine gerechte und evidenzbasierte Bildung unterstützen.

Adresse

Universität Tübingen
Hector-Institut für Empirische Bildungsforschung, 
Walter-Simon-Straße 12,
72072 Tübingen
Raum 3

Kontakt

Follow me:

Publikationen

Publikationen

Publikationen in peer-reviewten Fachzeitschriften

  • Zheng, S. M., Peng, R., & Xu, F . (2019). 公共环境项目如何落地生根?——基于B县垃圾焚烧发电厂的个案研究 [How can a public environmental project be rooted in the local area? A case study of B County]. Journal of Public Management (公共管理学报), 2, 120–130.
  • Zheng, S. M., Xu, F ., & Ren, L. Q. (2017). 国家高新区科技创新政策变迁研究——基于宣导联盟框架的分析 [Technological innovation policy in national high- tech zones: An analysis using the Advocacy Coalition Framework]. Public Policy Review in China (公共政策评论), 13, 136–152.

Ausgewählte peer-reviewte Konferenzbeiträge

  • Feng, W., & Xu, F . (2025, April). How architectural designs and Montessori educational methods influenced each other in Dutch Montessori schools? [Poster presentation]. American Educational Research Association (AERA) Annual Meeting, Denver, United States.
  • Xu, F . (2024, August). Educational utility value and perceived difficulty: The role of socioeconomic status and parenting factors in outcomes for Chinese students aged 12–13 and 14–15. [Oral presentation]. International Conference on Motivation & Emotion, Bern, Switzerland.
  • Xu, F . (2024, April). Understanding the relationship between socioeconomic status and academic achievement of Chinese adolescents: The role of educational motivation, depression, and school engagement. [Poster presentation]. American Educational Research Association (AERA) Annual Meeting, Philadelphia, United States.
  • Xu, F ., & Strand, S. (2023, September). Socioeconomic status, parenting factors, and academic achievement of Chinese adolescents aged 12–13. [Oral presentation]. Psychology of Education Annual Conference, British Psychological Society (BPS), Liverpool, United Kingdom.
  • Xu, F . (2023, August). Socioeconomic status, parenting factors, and educational motivations. [Oral presentation]. European Conference on Educational Research (ECER), Glasgow, United Kingdom.
  • Xu, F . (2021, June). Socioeconomic status, parental involvement, and Chinese adolescents’ academic achievement. [Oral presentation]. Kaleidoscope Conference, Cambridge, United Kingdom.

Curriculum Vitae

Seit 09/2025
Postdoktorandin

Hector-Institut für Empirische Bildungsforschung, Universität Tübingen

03/2025-05/2025
Adjunct Research Fellow of Social Science (Part-time and Remote)

New York University, Shanghai

10/2020-01/2025
PhD (DPhil) Researcher

University of Oxford

07/2021-09/2021
Inclusive Teaching Intern

Centre for Teaching and Learning, University of Oxford

03/2021-06/2021
Wissenschaftliche Mitarbeiterin

Department of Education, University of Oxford

06/2020-12/2020
Program Assistant Intern

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation (UNESCO), Beijing Office, China

10/2019-02/2020
Wissenschaftliche Mitarbeiterin

Shenzhen Institute of Artificial Intelligence and Robotics for Society, The Chinese University of Hong Kong, Shenzhen

09/2018-09/2019
M.A. in Sociology of Education

University College London

09/2014-06/2018
B.A. in Chinese Language and Literature (Teacher Education),

South China Normal University