International Center for Ethics in the Sciences and Humanities (IZEW)

Svenja Wiertz

Ethics and Education

Svenja Wiertz works as a research and teaching associate at the International Center for Ethics in the Sciences and Humanities. She studied philosophy at Düsseldorf University and completed her PhD on Philosophical Conceptions of Friendship in the Context of Contemporary Processes of Social Change. Currently her research is focusing on ethical considerations on the use of autonomous assistive technologies in the context of care as well as the influence of digitalization on personal relationships.

Research interests

  • Ethics of personal and interpersonal relationships: friendship, trust, compassion, toleration
  • Ethics of digital media
  • Theories of applied ethics
  • How to teach the competency for ethical reasoning

Career

  • Research Assistant at the IZEW (since 2018)
  • Research Assistant at the Departement of Philosophy of the University of Düsseldorf (2013-2018)
  • Doctorate at the Institute for Philosophy of the University of Düsseldorf (2014 to date)
  • Bachelor and Master studies in Philosophy in Düsseldorf (2007-2013)
  • Bachelor studies in Asian Studies at the University of Bonn (2004-2007)

Publications

Articles
 
  • Hannes Foth und Svenja Wiertz: Die Ökonomisierung der Nähe als Herausforderung für die Ethik, in: Matthias Maring (Hrsg.) (2016): Zur Zukunft der Bereichsethiken. Herausforderungen durch die Ökonomisierung der Welt, KIT Scientific Publishing, Band 8 der ZTWE-Reihe.
 
Reviews
  
Other publications
 
  • Warum Streit zur Freundschaft gehört, Blogbeitrag zum Themenschwerpunkt Liebe und Gemeinschaft von philosophie.ch (December 2017)
  • Gerechtigkeit als Achtung der Anderen, Hohe Luft, 1/2014, 29-31.
 

Teaching

Tübingen
 
  • Ethik digitaler Medien (SS 2019)
  • Blockseminar „Vertrauen“ (SS 2019)
  • Ethisches Argumentieren im Spannungsfeld von Pflichtethik und Nutzenethik (Fokus: Kindeswohl und Kinderrechte) (SS 2019)
  • Blockseminar: Ethisches Argumentieren im Spannungsfeld von Pflichtethik und Nutzenethik am Beispiel automatisierten Fahrens (SS 2019)
  • Seminar: Ethisches Argumentieren im Spannungsfeld von Pflichtethik und Nutzenethik, Schwerpunkt: Gerechtigkeit (WS 18/19)
  • Blockseminar: Toleranz (WS 18/19)
 
University of Düsseldorf

Basic seminars

  • Toleranz (Blockseminar, WiSe 16/17)
  • Aristoteles, Nikomachische Ethik (WiSe 15/16)
  • Freundschaft (WiSe 14/15)
  • David Hume, Ein Traktat über die menschliche Natur (SSe 14)
  • Versprechen (WiSe 13/14)
  • Mitgefühl (SSe 2013)

Advanced seminars

  • Ist Liebe vernünftig? (WiSe 17/18)
  • Derrida, Politik der Freundschaft (SSe 17)
  • Kollektive Intentionalität (SSe 16)
  • Feministische Ethik (SSe 15)

Tutorials

  • Übung wissenschaftliche Arbeitstechniken (WiSe 16/17, WiSe 17/18, WiSe 18/19)