Uni-Tübingen
Got Skills?

Unser Qualifizierungsprogramm

Hier finden Sie unsere aktuelles Programm. Diese haben wir chronologisch sortiert und in unsere beiden Qualifizierungsprogramme eingeteilt, dem Doctoral Researcher Development Program (DRDP) für Promovierende und dem Researcher Development Program (RDP) für promovierte Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler.

Übersicht aktuelle DRDP-Kurse (September-Dezember 2024)

Übersicht aktuelle RDP-Kurse (September-Dezember 2024)

Hier kommen Sie zu der Beschreibung der Kurse für das DRDP-Programm und das RDP-Programm. 

Registrierung für unser Qualifizierungsprogramm

Für die Anmeldung an unseren Veranstaltungen ist es notwendig, dass Sie auf unserer ILIAS-Plattform registriert sind: Graduiertenakademie

Wenn Sie über eine zentrale Universitäts-Kennung (zx..... oder qz.....) verfügen, können Sie sich mit dieser einloggen. Klicken Sie dazu auf "Login mit Universitäts-Account".

Sollten Sie diese nicht haben, können Sie sich alternativ auch durch das Klicken auf "Neues Benutzerkonto registrieren" unten links auf der Login-Seite einen neuen Account unter Angabe einer beliebigen E-Mailadresse erstellen.

Sobald Sie zugelassen worden sind, können Sie das Qualifizierungsprogramm sehen und sich für die einzelnen Veranstaltungen anmelden. 

Doctoral Researcher Development Program

Wissenschaft & Verantwortung

ONLINE Publishing Research Articles in the Natural & Life Sciences (EN)

Register by 02.09.2024; 23:55 CET

12.09.2024, 9:00-17:00, online - Dr. Philipp Mayer

Target Group

  • Advanced Doctoral Candidates of the Natural and Life Sciences

 Objectives

  • to understand the publication process in peer-reviewed journals
  • to know ethical standards and legal regulations
  • to develop individual publishing strategies

Content

  • the peer review system: stakeholders, processes, benefits, criticism
  • ­criteria for journal selection (e.g. journal reputation, decision time, rejection rate)
  • ­publishing in open access journals
  • ­how to write a cover letter
  • ­what editors want
  • ­what reviewers do
  • ­how to respond to editors’ and reviewers’ comments
  • ­what to do in case of rejection
  • ­authorship ­
  • ethical obligations
  • ­copyright issues

Methods
Short lectures provide information and tips; extended exercises help to develop individual strategies. Participants gather and share experiences. They progress during the workshop with their own PhD projects.

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

ONLINE Writing Grant Proposals (EN)

Register by 03.09.2024; 23:55 CET

13.09.2024, 9:00-12:30, online - Dr. Philipp Mayer

Target Group
- Advanced Doctoral Candidates 

Objectives
The objectives of this workshop are to answer three questions:

  • What are characteristics of high-quality grant proposals? 
  • What are appropriate section structures for proposals? 
  • Which techniques and materials facilitate the preparation of proposals?

Content

  • Refining research ideas, choosing and narrowing research topics 
  • Section structure of proposals: problem statement, aims and objectives, methodology, etc. 
  • Differences between proposal writing and paper writing 
  • Characteristics of high-quality proposals: clarity, correctness, consistency, conciseness, confidence

Methods
The workshop includes lectures and exercises. In the exercises, participants analyse sample proposals and draft components of their own proposals.

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

ONLINE - Good Scientific Practice in the Life Sciences (EN) (Start: 16.10.2024)

Register by 06.10.2024; 23:55 CET

Start: 16.10.2024; Webinars: 23.+30.10.2024, 15:00-17:00, online - Dipl. Biol. Gisela Bauer-Haffter, Dr. Martina Bross, Dr. Tanja Rieß

Target Group
- Doctoral Candidates from Medicine and the Life Sciences

This online course consists of two webinars and material participants have to work on in their own time. The course starts 1 week before the first webinar. During that week, participants work on the first set of online assignments. Please note that all assignments and tasks will have to be completed in that week in order to be able to participate in the webinars. There will be additional online assignments to complete in the week between the two webinars as well.

In this interactive workshop you will learn about:

  • general principles of good scientific practice
  • work on and reflect guidelines for good scientific practice and regulations at our University
  • historic cases of scientific misconduct (to provide some context)
  • scientific misconduct, your personal "no-gos" and values in science,
  • data documentation
  • how authorship should be defined

 
In addition we will discuss:

  • special pitfalls during different stages of your PhD research and where and how you can find support during your PhD time
  • your personal experiences, questions and doubts

Please note:
Please note that only Doctoral Candidates from Medicine and the Life Sciences can take part in this course. This course IS recognized by the Medical Faculty.

If you can no longer participate in this course, please cancel your registration with an e-mail to m.bross@uni-tuebingen.de.

If you do not have a university Login ID to log into ILIAS, please get in touch with m.bross@uni-tuebingen.de. We will need to create a guest account for you on ILIAS for you to be able to access the material.

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

ONLINE - Good Scientific Practice in the Life Sciences (EN)

Register by 03.11.2024; 23:55 CET

Start: 13.11.2024; Webinars: 20.+27.11.2024, 15:00-17:00, online - Dipl. Biol. Gisela Bauer-Haffter, Dr. Martina Bross, Dr. Tanja Rieß

Target Group
- Doctoral Candidates from Medicine and the Life Sciences

This online course consists of two webinars and material participants have to work on in their own time. The course starts 1 week before the first webinar. During that week, participants work on the first set of online assignments. Please note that all assignments and tasks will have to be completed in that week in order to be able to participate in the webinars. There will be additional online assignments to complete in the week between the two webinars as well.

In this interactive workshop you will learn about:

 

  • general principles of good scientific practice
  • work on and reflect guidelines for good scientific practice and regulations at our University
  • historic cases of scientific misconduct (to provide some context)
  • scientific misconduct, your personal "no-gos" and values in science,
  • data documentation
  • how authorship should be defined

 
In addition we will discuss:

  • special pitfalls during different stages of your PhD research and where and how you can find support during your PhD time
  • your personal experiences, questions and doubts

Please note:
Please note that only Doctoral Candidates from Medicine and the Life Sciences can take part in this course. This course IS recognized by the Medical Faculty.

If you can no longer participate in this course, please cancel your registration with an e-mail to m.bross@uni-tuebingen.de.

If you do not have a university Login ID to log into ILIAS, please get in touch with m.bross@uni-tuebingen.de. We will need to create a guest account for you on ILIAS for you to be able to access the material.

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

Erfolgreiches Argumentieren in der Wissenschaft (DE)

Anmeldung bis 10.12.2024, 23:55 Uhr

20.12.2024, 09:00-17:00 Uhr, Seminarraum 246, Lothar-Meyer-Bau - Simon Wolf

Zielgruppe
- Promovierende in der Forschungsphase
- Promovierende in der Abschlussphase
- Postdocs / Promovierte WissenschaftlerInnen (i.d.R. 1-2 Jahre nach der Promotion)

Ziele

  • Die Teilnehmenden kennen kennen wichtige Argumentationsarten sowie Argumentationsstrukturen und können diese auf ihre eigenen wissenschaftlichen Themen anwenden.
  • Die Teilnehmenden kennen Muster der Gegenargumentation und können mit argumentativen Verteidigungsstrategien adäquat darauf reagieren.
  • Die Teilnehmenden können eigene wissenschaftliche Argumentationsgänge durch argumentative Selbstkritik eigenständig verbessern.
  • Die Teilnehmenden können die Trainingsthemen sowohl mit Vorbereitungszeit als auch in Echtzeit-Kommunikation einsetzen.
  • Zu traininierende Fähigkeit: Argumentationskompetenz

Inhalte
Der wissenschaftliche Austausch setzt in allen Disziplinen vor allem auf ein Medium: Gute Argumente. In Publikationen formulieren Sie schriftliche Argumente, auf Forschungskolloquien, Konferenzen oder im Gespräch mit der Betreuerin/dem Betreuer müssen Sie Ihre Positionen mündlich verteidigen. Während die Methoden jeder einzelnen Disziplin intensiv eingeübt werden, wird die Argumentationskompetenz dagegen selten aktiv trainiert.
 
Im Praxisworkshop „Wissenschaftliche Positionen argumentativ vertreten“

  • lernen Sie verschiedene Argumentationsarten und Argumentationsstrukturen kennen
  • wenden Sie diese direkt auf Ihre eigenen wissenschaftlichen Themen an
  • erfahren Sie, mit welcher Art von Gegenargumenten Sie rechnen müssen
  • formulieren Sie Ihre Positionen durch selbst erhobene Gegenargumente von Anfang an überzeugender
  • trainieren Sie in vielen kleineren und einer größeren Übung, Ihre Positionen auch „live“ zu vertreten und zu verteidigen
  • übertragen Sie die Trainingsinhalte auf die eigene Fachkultur

 
Durch den Praxisworkshop können Sie eigene Positionen schneller und besser formulieren und auf Konferenzen, in Publikationen oder in der Verteidigung überzeugender vertreten.
 
Methoden
Impulsvortrag durch Trainer, Partner- und Gruppenübungen, Einzelreflexion zur Transfersicherung, fachspezifisches Coaching

 

Anmeldung

Für die Anmeldung an unseren Veranstaltungen ist es notwendig, dass Sie auf unserer ILIAS-Plattform registriert sind.

Wenn Sie über eine zentrale Universitäts-Kennung (zx..... oder qz.....) verfügen, können Sie sich mit dieser einloggen. Klicken Sie dazu auf "Login mit Universitäts-Account".

Sollten Sie diese nicht haben, können Sie sich alternativ auch durch das Klicken auf "Neues Benutzerkonto registrieren" unten links auf der Login-Seite einen neuen Account unter Angabe einer beliebigen E-Mailadresse erstellen.

Zur Veranstaltung 

ONLINE - Good Scientific Practice in the Life Sciences (EN)

Register by 21.01.2025; 23:55 CET

Start: 22.01.2025; Webinars: 29.01.+05.02.2025, 15:00-17:00, online - Dipl. Biol. Gisela Bauer-Haffter, Dr. Martina Bross, Dr. Tanja Rieß

Target Group
- Doctoral Candidates from Medicine and the Life Sciences

This online course consists of two webinars and material participants have to work on in their own time. The course starts 1 week before the first webinar. During that week, participants work on the first set of online assignments. Please note that all assignments and tasks will have to be completed in that week in order to be able to participate in the webinars. There will be additional online assignments to complete in the week between the two webinars as well.

In this interactive workshop you will learn about:

  • general principles of good scientific practice
  • work on and reflect guidelines for good scientific practice and regulations at our University
  • historic cases of scientific misconduct (to provide some context)
  • scientific misconduct, your personal "no-gos" and values in science,
  • data documentation
  • how authorship should be defined

 
In addition we will discuss:

  • special pitfalls during different stages of your PhD research and where and how you can find support during your PhD time
  • your personal experiences, questions and doubts

Please note:
Please note that only Doctoral Candidates from Medicine and the Life Sciences can take part in this course. This course IS recognized by the Medical Faculty.

If you can no longer participate in this course, please cancel your registration with an e-mail to m.bross@uni-tuebingen.de.

If you do not have a university Login ID to log into ILIAS, please get in touch with m.bross@uni-tuebingen.de. We will need to create a guest account for you on ILIAS for you to be able to access the material.

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

Kommunikation & Management

ONLINE Stresskompetenz in Auftrittssituationen (DE)

Anmeldung bis 27.09.2024; 23:55 Uhr

07.-08.10.2024, 9:00-12:30 Uhr, online - Dr. Dirk Hausen

Zielgruppe
- Promovierende aller Fachbereiche in allen Phasen der Promotion, die ihren Umgang mit Stress in Auftrittssituationen (Kolloquiumsvortrag, Präsentation, Disputation, etc.) verbessern möchten.

 Ziele

  • Kennenlernen verschiedener Strategien zum besseren Umgang mit Stress
  • Optimierung von Lampenfieber
  • Verbesserung der nonverbalen Präsenz
  • Erlernen einfacher Entspannungsübungen
     

Inhalte
Auftrittssituationen können sowohl auf mentaler als auch auf körperlicher Ebene eine besondere Herausforderung darstellen; eine Herausforderung, die es bisweilen erschwert, das persönliche Potential voll auszuschöpfen. Daher ist es wichtig, dafür zu sorgen, dass die erworbenen Fähigkeiten in der jeweiligen Situation auch verlässlich abgerufen werden können – so dass man im Idealfall in der Auftrittssituation sogar über sich selbst hinauswächst. Im Kurs werden verschiedene, leicht erlernbare und wissenschaftlich fundierte Methoden vermittelt, die genau hierbei helfen werden. 

  • Ausprägungsformen von Lampenfieber
  • Ansätze im Umgang mit Lampenfieber (körperlich, kognitiv, mental etc.)
  • Praktische Übungen zur Spannungsregulierung
  • Zeitliche Phasen des Auftritts

 

Methoden
Wechsel aus Input und Eigentätigkeit der Teilnehmer (Einzel-, Partner- und Gruppenarbeit).

 

Anmeldung

Für die Anmeldung an unseren Veranstaltungen ist es notwendig, dass Sie auf unserer ILIAS-Plattform registriert sind.

Wenn Sie über eine zentrale Universitäts-Kennung (zx..... oder qz.....) verfügen, können Sie sich mit dieser einloggen. Klicken Sie dazu auf "Login mit Universitäts-Account".

Sollten Sie diese nicht haben, können Sie sich alternativ auch durch das Klicken auf "Neues Benutzerkonto registrieren" unten links auf der Login-Seite einen neuen Account unter Angabe einer beliebigen E-Mailadresse erstellen.

Zur Veranstaltung

ONLINE Stabil zum Promotionsziel - Resilienz und mehr (DE)

Anmeldung bis 28.09.2024; 23:55 Uhr

08.-11.10.2024, 9:00-13:00 Uhr, online - Stefanie Koch

Kurssprache: Deutsch

Zielgruppe
- Promovierende aus allen Fachbereichen in allen Phasen der Promotion
- Postdocs / Promovierte WissenschaftlerInnen (i.d.R. 1-2 Jahre nach der Promotion)

Ziele
Die Teilnehmenden

  • erhalten Grundkenntnisse zum Thema „Resilienz“,
  • beschäftigen sich mit persönlichen und sozial vermittelten Ressourcen,
  • lernen Krisen als Anlass für Entwicklungen zu nutzen,
  • bekommen Hilfen für konkrete Belastungssituationen an die Hand,
  • erweitern ihre psychische und mentale Widerstandsfähigkeit,
  • gehen gestärkt in die nächste Phase ihrer Dissertation.

Inhalte

  • Resilienzmodell nach Gruhl/Körbächer
  • Gewinne durch resiliente Lebensbewältigung
  • Umgang mit konkreten Belastungssituationen
  • Work-Life-Balance – Was ist wichtig für einen gesunden Lebensrhythmus?
  • Familie und Beruf vereinbaren
  • Selbstcheck zum eigenen Resilienz-Profil
  • Praktische Übungen zur Resilienz und Achtsamkeit

Methoden

  • Theorie-Input zum Konzept der Resilienz
  • Techniken im Umgang mit angespannten Situationen und Belastungen
  • Selbst- und Gruppenreflexion
  • Fallbeispiele
  • Achtsamkeits- und Resilienzübungen

Anmeldung

Für die Anmeldung an unseren Veranstaltungen ist es notwendig, dass Sie auf unserer ILIAS-Plattform registriert sind.

Wenn Sie über eine zentrale Universitäts-Kennung (zx..... oder qz.....) verfügen, können Sie sich mit dieser einloggen. Klicken Sie dazu auf "Login mit Universitäts-Account".

Sollten Sie diese nicht haben, können Sie sich alternativ auch durch das Klicken auf "Neues Benutzerkonto registrieren" unten links auf der Login-Seite einen neuen Account unter Angabe einer beliebigen E-Mailadresse erstellen.

Zur Veranstaltung

Reaching your Goals - The Art and Science of Goal Setting (EN)

Register by 06.12.2024; 23:55 CET

16.12.2024, 9:00-17:00, Venue: Seminar room 246, Lothar-Meyer-Bau - Erika Magyarosi

Target Group

- Doctoral Candidates and Postdoctoral Researchers of all disciplines

Objectives

  • Setting clear and achievable goals for themselves
  • Developing a plan of action to achieve their goals
  • Staying motivated and focused on their goals
  • Overcoming obstacles and setbacks on the way to their goals
  • Evaluating and adjusting their goals and plan of action as needed
  • Effectively prioritizing tasks and managing their time to maximize productivity
  • Developing positive habits and behaviors to support their goals
  • Communicating their goals and progress to others to gain support and accountability
  • Celebrating their successes and learning from their failures to continue their growth and development.


Content

Are you looking to take your personal or professional life to the next level? This seminar is designed to help you achieve success by setting and achieving your goals. In You'll learn the art and science of goal setting, how to develop a plan of action to achieve your goals, and how to overcome obstacles and setbacks on the way to achieving success.

Through a series of exercises, you'll learn how to develop a growth mindset and the motivation to pursue your goals. You'll gain practical tools and strategies to help you stay on track, including time management and prioritization techniques and positive habit formation.


Methods
Trainer input, reflection, group work and support.

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

Gesprächsführung und Moderation - Intensivworkshop für Promovierende (DE)

Anmeldung bis 08.12.2024; 23:55 Uhr

18.-19.12.2024, 9:00-17:00 Uhr, Seminarraum 246, Lothar-Meyer-Bau - Simon Wolf

Zielgruppe
- Promovierende in allen Phasen der Promotion

Ziele
Nach der Veranstaltung

  • kennen Sie wichtige Grundtechniken der Moderation,
  • können Sie die Moderationstechniken auf ihre eigenen Gesprächssituationen übertragen und dort erfolgreich anwenden,
  • sind Sie insbesondere mit Grundtechniken der Interaktionsregulierung (Aktivierung / Steuerung) vertraut und können diese anwenden,
  • kennen Sie Techniken für die überzeugende Vertretung eigener Positionen und können diese aktiv anwenden.

Inhalte
Die Promotion bringt neben der fachlichen Herausforderung auch eine Reihe neuer Kommunikationssituationen mit sich: Von der Diskussionsleitung in Veranstaltungen über Dienstbesprechungen bis hin zu der Steuerung von Projektteams. Im Intensivworkshop “Gesprächsführung und Moderation” lernen Sie, wie Sie sich gut auf Ihre Gesprächssituationen einstellen, welche Steuerungsinstrumente Sie wann einsetzen können, und wie Sie durch gute Gesprächsführung gemeinsam das bestmögliche Ergebnis erreichen. Unsere Schwerpunkte sind:

  • Starten – Steuern – Landen: Die Phasen eines ergiebigen Gesprächs
  • „Stille BeobachterInnen“ involvieren
  • „AlleinunterhalterInnen“ freundlich lenken
  • Toolbox Moderationstechniken
  • Eigene Positionen überzeugend vertreten
  • Individuelles Coaching
  • Video-Feedback (optional)
  • Ihre speziellen Themen & Fragen

 
Damit wir gleich einsteigen können, überlegen Sie sich bitte vor dem Seminar: In welchen Situationen ist eine gute Gesprächsführung / Moderation für Sie im Rahmen Ihrer Promotion besonders wichtig?
 
Methoden
Kurzinput durch Trainer, Partner- und Gruppenübungen, Einzelreflexion zur Transfersicherung, Coaching & Peer Coaching, optionales Videotraining.

 

Anmeldung

Für die Anmeldung an unseren Veranstaltungen ist es notwendig, dass Sie auf unserer ILIAS-Plattform registriert sind.

Wenn Sie über eine zentrale Universitäts-Kennung (zx..... oder qz.....) verfügen, können Sie sich mit dieser einloggen. Klicken Sie dazu auf "Login mit Universitäts-Account".

Sollten Sie diese nicht haben, können Sie sich alternativ auch durch das Klicken auf "Neues Benutzerkonto registrieren" unten links auf der Login-Seite einen neuen Account unter Angabe einer beliebigen E-Mailadresse erstellen.

Zur Veranstaltung

Karriereentwicklung

ONLINE Discover the Do's and Don'ts of University Work Culture in Germany (EN)

Register by 06.09.2024; 23:55 CET

16.09.2024, 16:00-20:00, online - Yvonne Brockhaus - Registration possible in Researcher Development Program

Target Group
- Postdoctoral Researchers of all stages
- Doctoral Researchers

Objectives
Be more successful by learning to navigate the hidden Do`s and Don`ts of German university work life.

Content

  • “Wenn ich an Deutschland denke” or “When I think of Germany”: Culture or Your German favorites and headache makers
  • “Mein Name ist Frau Professor Dr. Dr. Dr. h. c. Märkel!!!”: Etiquette in Academia or is your Professor a human, too?
  • “Et gschimpft isch globt gnug” or “No criticism is praise enough”: Receiving and giving feedback in your workplace
  • “Arbeit ist Arbeit und Schnaps ist Schnaps” or “Work is work & liquor is liquor”: Meeting your boss & co-workers outside working hours, e.g. being invited to a party or by chance when shopping
  • “Ask Yvonne”: Anything else you always wanted to know about those strange German ways, but never dared to ask a native.

 
Methods
Input and Group Work with discussions

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

Marketing in eigener Sache - Ein Workshop für Promovierende zum Berufseinstieg (DE)

Anmeldung bis 20.09.2024; 23:55 Uhr

30.09.2024, 09:00-17:00 Uhr, Seminarraum 246, Lothar-Meyer-Bau - Wolfgang Leybold

Zielgruppe

  • Promovierende in der Forschungsphase
  • Promovierende in der Abschlussphase
  • Postdocs / Promovierte WissenschaftlerInnen (i.d.R. 1-2 Jahre nach der Promotion)

Ziele
Erarbeitung einer individuellen Kommunikationsstrategie für den Berufseinstieg mit Promotion

Inhalte

  • Grundmodelle im Recruiting: Was interessiert potentielle Arbeitgeber besonders, wenn sie Promovierende einstellen möchten?
  • Die drei Recruitingbereiche Science, Professional Experience und Personality
  • Wie kann ich meine Motivation und Begeisterung für mein Fach und meine Promotion kommunizieren?
  • Welche Kompetenzen habe ich mir im Rahmen meiner Promotion angeeignet?
  • Übersetzung der berufserfahrungsbezogenen Stärken in der Promotionserstellung für den Arbeitgeber
  • Was ist mein Alleinstellungsmerkmal mit Promotion?
  • Erarbeitung eines Handwerkszeugs für die selbstbewusste Kommunikation der Promotionserfahrungen

 
Methoden
Input, Gruppenarbeiten, Einzelarbeiten, Ergebnispräsentationen, Diskussionsrunden und Fragerunden

 

Anmeldung

Für die Anmeldung an unseren Veranstaltungen ist es notwendig, dass Sie auf unserer ILIAS-Plattform registriert sind.

Wenn Sie über eine zentrale Universitäts-Kennung (zx..... oder qz.....) verfügen, können Sie sich mit dieser einloggen. Klicken Sie dazu auf "Login mit Universitäts-Account".

Sollten Sie diese nicht haben, können Sie sich alternativ auch durch das Klicken auf "Neues Benutzerkonto registrieren" unten links auf der Login-Seite einen neuen Account unter Angabe einer beliebigen E-Mailadresse erstellen.

Zur Veranstaltung

ONLINE Die schriftliche Bewerbung für den außeruniversitären Arbeitsmarkt (DE)

Anmeldung bis 14.10.2024; 23:55 Uhr

24.-25.10.2024, 09:00-13:00 Uhr, online - Evelyn Hochheim

Zielgruppe

- Promovierende in der Abschlussphase
- Postdocs / Promovierte WissenschaftlerInnen (i.d.R. 1-2 Jahre nach der Promotion)

Ziele

  • Die Teilnehmenden sind in der Lage Anschreiben und Lebenslauf zu erstellen bzw. bereits existierende Unterlagen weiterzuentwickeln.
  • Sie wissen, über welche Kompetenzen, Erfahrungen und Stärken sie verfügen und können diese angemessen und authentisch formulieren. Dabei berücksichtigen sie sowohl Fach- als auch Methoden-, Sozial- und persönliche Kompetenzen.
  • Die Teilnehmenden beziehen bei der Erstellung und Überarbeitung ihrer Bewerbungsunterlagen die Perspektive potenzieller ArbeitgeberInnen ein.
  • Sie kennen die formalen und inhaltlichen Anforderungen, die bei der Erstellung von Bewerbungsunterlagen zu berücksichtigen sind.

Inhalte

  • Zahlen und Fakten zum Berufseinstieg Promovierter
  • Übungen zur Identifikation von Erfahrungen und Fähigkeiten
  • Kommunikation des eigenen Profils im Bewerbungsprozess
  • Bestandteile und Übermittlungswege der schriftlichen Bewerbung
  • Anschreiben
  • Lebenslauf

 
Eine überzeugende schriftliche Bewerbung erhöht Ihre Chancen auf ein Vorstellungsgespräch und kann damit Ihre Eintrittskarte in den Arbeitsmarkt sein. In diesem Workshop erfahren Sie, wie Sie Ihre Bewerbungsunterlagen optimal zusammenstellen. Anhand guter und weniger gelungener Beispiele arbeiten wir heraus, worauf es bei Aufbau und Formulierung von Anschreiben und Lebenslauf ankommt.
Um sich potenziellen ArbeitgeberInnen gut präsentieren zu können, müssen Sie zunächst selbst Ihre Potenziale kennen. Ein zusätzlicher Übungsteil gibt Ihnen deshalb Impulse zur Analyse Ihrer Kompetenzen und Fähigkeiten. Anschließend lernen Sie Strategien kennen, Ihre Stärken im Bewerbungsverfahren zu kommunizieren.
 
Methoden
Impulsvortrag, Einzelarbeit, Arbeit in Kleingruppen, Gruppengespräch

Zur Veranstaltung

Discovering Your Professional Direction - A Career Workshop for Generalists (EN)

Register by 24.10.2024; 23:55 CET

04.-05.11.2024, 9:00-17:00, Venue: Seminar room 246, Lothar-Meyer-Bau - Erika Magyarosi

Target Group
- Doctoral Candidates and Postdoctoral Researchers of all disciplines

Objectives
Are you a PhD student who feels uncertain about your career options after graduation? This career workshop is designed to help you explore and identify potential career paths that align with your skills, interests, and values. Join us to gain clarity on your professional direction and develop a plan to achieve your career goals.

Content
In this workshop you will get to know a wide range of career opportunities that help you expand your professional perspectives.
Through practical exercises and self-reflection, you will be able to better define your strengths and potential and integrate them into a professional perspective. We will show you which fields of work are available to you on the job market and what preparations you need to make to reach your dream job.
In addition, we offer a short but efficient professional feedback on your application documents and the opportunity to form Mastermind groups to further network and increase your career opportunities.

Methods
Input, selfreflection, group discussion

Please note: 
Participants should bring their CV to the workshop. 

 

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

ONLINE Discover the Do's and Don'ts of University Work Culture in Germany (EN)

Register by 29.10.2024; 23:55 CET

07.11.2024, 16:00-20:00, online - Yvonne Brockhaus -  Registration possible in Researcher Development Program

Target Group
- Postdoctoral Researchers of all stages
- Doctoral Researchers

Objectives
Be more successful by learning to navigate the hidden Do`s and Don`ts of German university work life.

Content

  • “Wenn ich an Deutschland denke” or “When I think of Germany”: Culture or Your German favorites and headache makers
  • “Mein Name ist Frau Professor Dr. Dr. Dr. h. c. Märkel!!!”: Etiquette in Academia or is your Professor a human, too?
  • “Et gschimpft isch globt gnug” or “No criticism is praise enough”: Receiving and giving feedback in your workplace
  • “Arbeit ist Arbeit und Schnaps ist Schnaps” or “Work is work & liquor is liquor”: Meeting your boss & co-workers outside working hours, e.g. being invited to a party or by chance when shopping
  • “Ask Yvonne”: Anything else you always wanted to know about those strange German ways, but never dared to ask a native.


Methods
Input and Group Work with discussions

 

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link


Researcher Development Program

Lehre

Hochschuldidaktische Angebote der Arbeitsstelle Hochschuldidaktik

Zielgruppe

  • Promovierende und promovierte WissenschaftlerInnen, die aktuell in der Lehre tätig sind
  • Promovierende und promovierte WissenschaftlerInnen, die in den nächsten 6 Monaten Aufgaben in der Lehre übernehmen werden

Bitte beachten

  • Melden Sie sich direkt über die Seiten der Arbeitsstelle Hochschuldidaktik an.
  • Es gelten die aktuell gültigen Anmelde und Teilnahmebedingungen der Arbeitsstelle Hochschuldidaktik.

Arbeitsstelle Hochschuldidaktik
Bitte informieren Sie sich auf den Webseiten der Arbeitsstelle Hochschuldidaktik der Universität über aktuelle Veranstaltungen.

Sollten Sie einmal ein Thema vermissen, können Sie uns gerne kontaktieren - wir kooperieren mit der Arbeitsstelle Hochschuldidaktik und geben Ihre Vorschläge gerne weiter.

ONLINE - Good Scientific Practice for Supervisors (EN)

Register by 13.10.2024 23:55 CET

Start: 21.10.2024; Webinar: 08.11.2024, 09:00-11:00, online - Dr. Martina Bross

Target Group
- Researchers supervising early career researchers

This course consists of an asynchronous online phase via ILIAS. You should expect to work on material independently for approx. 3 hours spread over 10 days. The asynchronous phase starts on the date specified above. On this first day of the course, you will receive an email with instructions. Completing work on all of the material is required for participation in the webinar. The course finishes with a 2-hour long webinar via Zoom. The date of the webinar is specified above. The link will be sent to everyone who has completed the material the day before the webinar takes place.

Course description

For researchers, following the rules of good scientific practice is a central tenet of their work and their work ethics. Knowing and following the rules set out in the University of Tübingen’s Guidelines for Safeguarding Good Scientific Practice and the DFG Code of Conduct on Research Integrity not only ensures that researchers can fulfill their obligation to the public to use resources efficiently and contribute to important developments in science and society in a reliable and integer manner. It also ensures that the working culture within the academic setting is based on mutual respect and responsibility. Especially for researchers in an early phase of their career, their supervisors and team leaders are important role models. As the DFG Code of Conduct states, researchers should be instructed and receive training on the rules of Good Scientific Practice as early in their career as possible.

In this online workshop, we will have a twofold perspective: We will refresh our knowledge of the rules as set out in the documents mentioned above, but we will also reflect on how they come into the process of doctoral supervision.

In this online workshop the following topics will be adressed:

  • general principles of good scientific practice
  • data/research documentation and management
  • plargiarism prevention
  • regulations for authorship
  • guidelines for supervision
  • ombudspersons and the procedure in cases of reported misconduct

Please note: 

This course IS recognized by the Faculty of Science as a course on supervision.

Please also note that researchers of the Medical Faculty should register for the specific courses of the Medical Faculty via their website. If you are unsure which course to take, please make sure to contact us: infospam prevention@graduiertenakademie.uni-tuebingen.de

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

Führung

ONLINE Supervision of Doctoral Researchers (EN)

Register by 30.09.24; 23:55 CET

08.10.2024, 9:30-16:30 Uhr, online - Dr. Matthias Schwarzkopf

Target Group
- Postdoctoral Researchers, who have leadership responsibilities or who will take on leadership responsibiities within the next 6 months

Objectives

Participants know and are able to:

- Develop their supervision concept
- Define their expectations of the supervision process, competencies of doctoral researchers, and how collaboration should be done
- Develop a fruitful and positive way of communication by using different means and situations
- Create a good structured approach to do onboarding and to support learning processes of PhD-students

Content

Part 1 How to structure supervision - developing and reflecting on one's own supervision concept

- What is good supervision of doctoral researchers?
-The doctorate as a learning process - making the learning process visible and structuring it
- How do I want to supervise? Clarify your own expectations and include them in the process.
- Closeness and distance, support and personal responsibility: reflecting on the advantages and disadvantages of different supervision concepts.
- How to recruit and select doctoral candidates on the basis of one's own expectations.

Part 2 Supervision practice - from the supervision agreement to feedback and conflict resolution

- Starting point: joint clarification of expectations
- The supervision agreement as a way of clarifying expectations
- Onboarding and development of collaboration
- Giving feedback and doing fruitful meetings
- Dealing well with conflicts and motivation problems
- How to support doctoral researchers to finish their dissertation?

Methods
short talks, exchange of experiences, joint development of solutions, shor role plays

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

Teamkommunikation im internationalen und interkulturellen Kontext (DE)

Anmeldung bis 08.10.2024; 23:55 Uhr

17.10.2024, 9:00-17:00 Uhr + 18.10.2024, 9:00-13:00 Uhr, Ort: Seminarraum 246, Lothar-Meyer-Bau - Matthias Merkelbach

Bitte beachten: Dieser Kurs ist Teil des Zertifikatsprogramms Wissenschaftsmanagement. Teilnehmende des Zertifikatsprogramms werden vorrangig zugelassen. Verbleibende Plätze werden an andere Teilnehmende vergeben.

Zielgruppe
Doktorand*innen und Postdocs in interdisziplinären/internationalen Forschungsgruppen 

Inhalte

Regeln der Zusammenarbeit in interdisziplinären und internationalen Teams 
Herausforderungen und Konflikte in internationaler u. interdisziplinärer Kooperation 
Kulturprägungen und interkulturelle Sensibilität 
Grundlagen konstruktiver und zielgerichteter Gesprächsführung 
Konfliktmanagement: Strategien zwecks Klärung von Unstimmigkeiten 
Bewusstsein über die eigene Rolle im Team

Methoden

Kurzvorträge 
Erfahrungsaustausch u. Diskussionen 
Kollegiale Beratung, Bearbeitung von Fallbeispielen
Einzel- und Gruppenübungen, Rollenspiele 
Feedback 

Anmeldung

Für die Anmeldung an unseren Veranstaltungen ist es notwendig, dass Sie auf unserer ILIAS-Plattform registriert sind.

Wenn Sie über eine zentrale Universitäts-Kennung (zx..... oder qz.....) verfügen, können Sie sich mit dieser einloggen. Klicken Sie dazu auf "Login mit Universitäts-Account".

Sollten Sie diese nicht haben, können Sie sich alternativ auch durch das Klicken auf "Neues Benutzerkonto registrieren" unten links auf der Login-Seite einen neuen Account unter Angabe einer beliebigen E-Mailadresse erstellen.

Workshop Link

Taking the Lead for PostDocs (EN)

Register by 07.11.2024; 23:55 CET

14.11.2024, 9:00-17:00 + 15.11.2024, 9:00-13:00, Ort: Seminar room 246, Lothar-Meyer-Bau - Matthias Merkelbach

Target Group

  • Postdoctoral Researchers responsible for a team (or going to take responsibility in the months coming)

Objectives

In order to master the leadership role while keeping track of creative research projects, for postdocs it is helpful to get familiar with basic tasks and tools of management and leadership in a scientific surrounding. The workshop supports the participants to handle responsibilities by reflecting on their own experience of leadership and broaden their knowledge of useful management and leadership tools.

Content
• Leadership and management in a scientific surrounding
• Leadership tools and activities
• Organizing the supervision of PhD candidates
• Common conflicts arising during supervision
• Communication: difficult conversations
• Conditions for a motivational environment
• Exchange of good practice among the participants


Methods

  • Brief presentations
  • Discussions in (small) groups
  • Resource oriented coaching exercises

Additionally the online workshop comprises training units accompanied by short lectures:

  • Group work with various online tools
  •  Pair and group work within breakout sessions
  •  Interactive elements, e.g. surveys, etc

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

Karriereentwicklung

ONLINE Discover the Do's and Don'ts of University Work Culture in Germany (EN)

Register by 08.09.2024; 23:55 CET

16.09.2024, 16:00-20:00, online - Yvonne Brockhaus

Target Group
- Postdoctoral Researchers of all stages
- Doctoral Researchers

Objectives
Be more successful by learning to navigate the hidden Do`s and Don`ts of German university work life.

Content

  • “Wenn ich an Deutschland denke” or “When I think of Germany”: Culture or Your German favorites and headache makers
  • “Mein Name ist Frau Professor Dr. Dr. Dr. h. c. Märkel!!!”: Etiquette in Academia or is your Professor a human, too?
  • “Et gschimpft isch globt gnug” or “No criticism is praise enough”: Receiving and giving feedback in your workplace
  • “Arbeit ist Arbeit und Schnaps ist Schnaps” or “Work is work & liquor is liquor”: Meeting your boss & co-workers outside working hours, e.g. being invited to a party or by chance when shopping
  • “Ask Yvonne”: Anything else you always wanted to know about those strange German ways, but never dared to ask a native.


Methods
Input and Group Work with discussions

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link 

Visualization and Design in Science Communication (EN)

Register by 08.09.2024; 23:55 CET

16.+23.09.2024, 08:30-13:00, Venue: Seminar room 246, Lothar-Meyer-Bau - Michael Pelzer

Please note: This course is part of the Certificate Program Science Communication. Participants of the certificate program will be admitted on a priority basis. Any remaining places will be allocated to other participants.

Target Group
- Postdoctoral Researchers

Objectives

  • Introduce researchers to core aspects and basic strategies of visual science communication
  • Foster the active development of visual communication skills
  • Convey creative techniques and design principles
  • Encourage practical application of visualization skills


Content
Visualizations and infographics are an important part of scientific papers, posters, and talks: well-made graphical elements can help to bring the core message of papers across, summarize complex research results in effective and easily intelligible ways or kindle the interest and attention of a wider public.
This interactive workshop supports participants in gaining a better understanding of visual science communication and guides them to improve their visual communication skills. The workshop conveys creative techniques and design strategies that help to generate clear and effective graphical illustrations of scientific concepts and ideas. Working together on concrete examples, participants will be invited to practically apply their new skills to develop a visualization relating to their research.
For the time between the two main workshop sessions, participants will be given a hands-on task which invites them to individually apply what they have learned to their own research publications. Please make sure to have 2-3 hours available to work on this between our meetings.
 
Methods

  • (interactive) inputs
  • group discussions / peer feedback
  • short presentations
  • breakout sessions
  • individual assignments

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

Communication: authentic - professional - clear (EN)

Register by 08.09.2024; 23:55 CET

17.+18.09.2024, 08:30-16:30, Venue: Seminar room 246, Lothar-Meyer-Bau - Dr. Angelina Topan

Target Group
Postdoctoral Researchers 

Objectives
Clear and professional communication is essential in everyday business life. Especially when things get heated, when you have to react to unforeseen events, or when you want to express your own emotions appropriately, it is helpful to have a solid toolkit.
In this training:

  • Participants deal theoretically and practically with conversation management and their own communication behavior
  • participants learn how to systematically prepare and manage conversations
  • participants practice concrete conversation situations from their everyday work and receive tips on how they can improve their conversation skills

Content

  • Basics of communication (characterisitics of communication, Your own communication style, setting conversation goals, techniques and strategies for conversations
  • Critical conversation situations (giving and taking feedback, constructively conducting critical discussions, mastering negotiation meetings with confidence, getting into contact at conferences)

Methods
A varied mix of methods including keynote speeches, role plays, exercises, individual and group work support the participants in gaining more competence, clarity and sovereignty in communication situations. We work with the cases of the participants.

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

Projekt- und Change-Management (DE)

Anmeldung bis 17.09.2024, 23:55 Uhr

25.-27.09.2024, 9:00-13:00 / 17:00 Uhr, Lothar-Meyer-Bau, Seminarraum 246 - Martin Maier

Bitte beachten: Dieser Kurs findet im Rahmen des Zertifikatsprogramms Wissenschaftsmanagement statt. Die Teilnehmenden des Zertifikatprogramms werden vorranging zugelassen. Eventuelle Restplätze werden an andere Teilnehmende vergeben.

Zielgruppe
- Postdocs / Promovierte WissenschaftlerInnen aus allen Fachbereichen

Seminarzeiten
25.09.2024: 09:00-13:00
26.09.2024: 09:00-17:00
27.09.2024: 09:00-13:00

Ziele
Nach dem Workshop verfügen die Teilnehmer/innen über:

  • ein individuell entwickeltes Verständnis der eigenen Rolle und der anderer wichtiger Akteure in (Change-)Projekten
  • vertieftes Wissen über erfolgsrelevante Faktoren bei der Gestaltung von Veränderungsprozessen
  • einen Überblick über unterschiedliche Interventionsformen im Umgang mit kritischen Projektphasen
  • konkrete Vorstellungen über die Anwendbarkeit der Workshop-Inhalte auf die jeweiligen Bedingungen der eigenen Managementpraxis

Inhalte

  • Rollen und Funktionen in Projektvorhaben und ihre spezifische Ausprägung im Wissenschaftskontext
  • Laterale Führung: Handlungs- und Steuerungsmöglichkeiten bei Projekten ohne formale Weisungsbefugnisse
  • Instrumente der Projektplanung und -steuerung, insbesondere in komplexen Veränderungsprozessen

Methoden

  • visualisierte Kurzinputs
  • Arbeit an konkreten Praxisprojekten und handlungsorientierte Übungen
  • moderierte Diskussion und kollegialer Erfahrungsaustausch

Anmeldung

Für die Anmeldung an unseren Veranstaltungen ist es notwendig, dass Sie auf unserer ILIAS-Plattform registriert sind.

Wenn Sie über eine zentrale Universitäts-Kennung (zx..... oder qz.....) verfügen, können Sie sich mit dieser einloggen. Klicken Sie dazu auf "Login mit Universitäts-Account".

Sollten Sie diese nicht haben, können Sie sich alternativ auch durch das Klicken auf "Neues Benutzerkonto registrieren" unten links auf der Login-Seite einen neuen Account unter Angabe einer beliebigen E-Mailadresse erstellen.

Zur Veranstaltung

Generative AI for Research and Science Communication - Advanced course (EN)

Register by 21.09.2024; 23:55 CET

30.09.2024, 09:00 - 15:00 +  01.10.2024, 09:00-13:00, Venue: Seminar room 246, Lothar Meyer Bau - Dr. Markus Gottschling, Salina Weber

Target Group
- Doctoral Candidates and Postdoctoral Researchers of all disciplines

Objectives
Improving skills in using generative AI for both their own research (brainstorming, research, etc.) and science communication (copywriting, editing, etc.).

Content
The workshop is aimed at all researchers who want to deepen their knowledge of generative AI tools. Participants can establish their own AI workflow for communication and possibly research. We will test and discuss tools, keeping the limitations and ethical constraints in mind. In the end, we will provide a rhetorical perspective on generative AI.

Methods
 - creative exercises
- (interactive) inputs
- group discussions 
- peer feedback and live coaching

Participants will work with free tools. Paid tiers of the tools may be demonstrated in the workshop, but there will be no costs for any participants.

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

Interview Training (EN)

Register by 03.10.2024 23:55 CET

11.10.2024, 09:00-13:00,  Venue: Seminar room 246, Lothar-Meyer-Bau - Constance Dada

Target Group
- Postdoctoral Researchers of all stages
 

Objectives
The objective of this training is to equip young scientists with the skills and confidence necessary to effectively communicate their research in interview settings, enhancing their overall science communication abilities.

Content

The training will cover theoretical foundations of interview process, best practices for interviews, common pitfalls to avoid, and practical on-camera interview exercises with personalized feedback.

Methods

The workshop will employ a blend of theoretical lectures, interactive discussions, live demonstrations, and hands-on practice in front of the camera, followed by individual feedback sessions.   

Please note: 
This course is for participants in the certificate program Science Communication. So upon registration you will be placed on a waiting list. If there are any places not taken up by the certificate participants, they will be allocated to the PhDs and Postdocs on the waiting list.

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

Project Development in Science Communication: From creative spark to successful implementation (EN)

Register by 16.10.2024; 23:55 CET

24.10.24, 08:30-16:00 + 25.10.24, 08:30-13:00, Venue: Seminar room 246, Lothar-Meyer-Bau - Dr. Markus Gottschling, Salina Weber

Please note: This workshop is part of the certificate program Science Communication. If you are interested, you can still sign up for it. We will put you on a waiting list. If places remain that are not taken by the participants in the certificate program we will allocated them on a first come, first served basis.

Target Group

Doctoral Candidates and Postdocs

Objectives

Participants will develop a concrete science communication project that they can independently implement after the workshop. Doing this, they will get to know and develop

  • Creative techniques
  • Project management
  • Prototyping and implementation

Content

Step by step, participants will learn to develop their own science communication project and bring it to realization. With the help of the following methods, they learn to think about a communication project from all sides, building up creativity and learning to steer it in productive directions.

  • Rhetorical Situation
  • Formative feedback
  • Design thinking

This workshop is suitable for both personal and institutional science communication. Preferably, though not absolutely necessary, participants will have an idea for a SciComm project to work on at the workshop (e.g., event, social media channel, blog, website etc.)

Methods

  • creative exercises
  • (interactive) inputs
  • breakout sessions
  • group discussions
  • peer feedback and live coaching

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

ONLINE Discover the Do's and Don'ts of University Work Culture in Germany (EN)

Register by 29.10.2024; 23:55 CET

07.11.2024, 16:00-20:00, online - Yvonne Brockhaus

Target Group
- Postdoctoral Researchers of all stages
- Doctoral Researchers

Objectives
Be more successful by learning to navigate the hidden Do`s and Don`ts of German university work life.

Content

  • “Wenn ich an Deutschland denke” or “When I think of Germany”: Culture or Your German favorites and headache makers
  • “Mein Name ist Frau Professor Dr. Dr. Dr. h. c. Märkel!!!”: Etiquette in Academia or is your Professor a human, too?
  • “Et gschimpft isch globt gnug” or “No criticism is praise enough”: Receiving and giving feedback in your workplace
  • “Arbeit ist Arbeit und Schnaps ist Schnaps” or “Work is work & liquor is liquor”: Meeting your boss & co-workers outside working hours, e.g. being invited to a party or by chance when shopping
  • “Ask Yvonne”: Anything else you always wanted to know about those strange German ways, but never dared to ask a native.


Methods
Input and Group Work with discussions

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

ONLINE Strategic career planning in academia (Individual Coaching) (EN)

Register by 03.11.2024; 23:55 CET

11.+12.+20.+21.11.2024, 08:15-11:45, online - Dr. Angelina Topan

Please note: This workshop consists of individual coaching slots of 1h 45min for each participant. Please book a coaching slot when registering for the course in Ilias.

Target Group
- Postdoctoral Researchers of all disciplines

Objectives
Career planning is crucial for the post-doctoral phase: You are already about to go to your next position, but you would also like to plan further ahead for your career in academia.
You want to be certain about your strengths, how you can build on them and put these to better use in your academic career.
 
In this coaching, you will:
reflect on your strengths and their defining characteristics;
receive support for making (career) decisions;
plan your next career steps in academia;

Content

  • Self-positioning and an analysis of the status quo; what have I achieved until now and what skills have I acquired?
  • Screening: How good am I positioned for a career in academia and on what do I have to work further on?
  • What developmental goals do I set for myself and what is the next concrete step for my career such as:
  • What competencies do I want to develop further or aquire?
  • How can I sharpen my profile?
  • How can I increase my scientific visability?
  • What networks do I have to develop further and how can I do it specifically?
  • How can I improve my work-life balance?  

Methods
Solution-oriented systemic coaching approach

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

Science Communication in Social Media (EN)

Register by 29.11.2024; 23:55 CET

05. + 06.12.2024, 9:00-13:00, Venue: Seminar room 246, Lothar-Meyer-Bau - Viktorija Völker

Target Group
- Postdoctoral Researchers

Objectives
Social media cannot be understood as separated from our “real lives”, platforms such as Twitter, Instagram or TikTok function as spaces for self-presentation, knowledge transfer and the exchange of ideas – as well as conflicts and quarrels. This workshop provides an introduction to personal as well as institutional science communication through social media from a rhetorical perspective.

Content
When it comes to communicating your own – or your institution’s – research successfully and purposefully through social media, what does it really take? Awareness of one’s own perspective and that of one’s counterparts, sure. Having guidelines for one’s own communication is important as well. And of course, playfulness comes in handy: knowing your way around trends and thinking about visuality from the very beginning.

Methods
The workshop will provide very short theoretical inputs and combine them with practival group exercises as well as time for personal reflection

The participants are provided with the necessary steps to develop and subsequently implement a personal communication strategy for social media. This is helped through (peer) feedback and coaching, creative exercises and self reflection questionnaires.

Please note: 

This course is for participants in the certificate program Science Communication. So upon registration you will be placed on a waiting list. If there are any places not taken up by the certificate participants, they will be allocated to the PhDs and Postdocs on the waiting list.

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

ONLINE Grant Proposal Writing - How to design and communicate your project convincingly (for members of the Medicine Faculty) (EN)

Register by 03.12.2024 23:55 CET

11.12.+12.12., 9:00-12:30 +18.12.+19.12.2024, 14:00-17:30, online - Dr. Sabine Preusse

Target Group

Postdoctoral Researchers

Objectives

The objective of this workshop is to enable you to
a) develop an idea for a research project into a sound work programme,
b) to match it to the requirements of the funding programme, and
c) to facilitate the communication with the reviewer by presenting your complex research in an easy-to-understand way.
To achieve this, we will try out the RaumZeit Toolkit for designing and communicating your research project convincingly by working on your own research project. This may be a new idea for a real grant proposal or your current research project. Besides, you will obtain a lot of background information on different funding programmes, evaluation processes and potential pitfalls.

Content

Session 1: Funding programmes and how to read the documents
Session 2: Develop your idea into a work plan
Session 3: Communicate your project convincingly
Session 4: Impact and Budget

Methods

This is an online workshop including presentations, group work and individual work. Some "homework" will be provided for those who want to use the time between the sessions to work on their grant proposal. There will be the opportunity to obtain some feedback - either in the group or individually - on the homework.

Please note: 
This course is intended for postdocs of the Faculty of Medicine. You will therefore be placed on a waiting list when you register. If there are places that are not taken by the medical students, these will be allocated to the doctoral students and postdocs on the waiting list.

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

Ihre Ansprechpersonen

Doctoral Researcher Development Program

Sara Rogalski

Ansprechperson für das Qualifizierungsprogramm für Promovierende
+49 7071 29-76427
sara.rogalski@uni-tuebingen.de

 

Researcher Development Program

Dr. Marisa Köllner

Ansprechperson für Postdocs, Nachwuchsgruppenleiter*innen und Juniorprofessor*innen
+49 7071 29-72500
marisa.koellnerspam prevention@uni-tuebingen.de