Uni-Tübingen
Got Skills?

Unser Qualifizierungsprogramm

Hier finden Sie unsere aktuelles Programm. Diese haben wir chronologisch sortiert und in unsere beiden Qualifizierungsprogramme eingeteilt, dem Doctoral Researcher Development Program (DRDP) für Promovierende und dem Researcher Development Program (RDP) für promovierte Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler.

Übersicht aktuelle DRDP-Kurse (Januar bis März 2025)

Übersicht aktuelle RDP-Kurse (Januar bis März 2025)

Hier kommen Sie zu der Beschreibung der Kurse für das DRDP-Programm und das RDP-Programm. 

Registrierung für unser Qualifizierungsprogramm

Achtung: die im Programm unten gelisteten Links führen zum zugehörigen Ilias-Ordner, der Ihnen aber nur angezeigt wird, wenn Sie in Ilias auch angemeldet sind. 

Für die Anmeldung an unseren Veranstaltungen ist es notwendig, dass Sie auf unserer ILIAS-Plattform registriert sind: Graduiertenakademie

Loggen Sie sich bitte auf der Plattform ein. Wenn Sie über eine zentrale Universitäts-Kennung (zx..... oder qz.....) verfügen, können Sie sich mit dieser einloggen. Klicken Sie dazu auf "Login mit Universitäts-Account". 

Sollten Sie diese nicht haben, können Sie sich alternativ auch durch das Klicken auf "Neues Benutzerkonto registrieren" unten links auf der Login-Seite einen neuen Account unter Angabe einer beliebigen E-Mailadresse erstellen.  

Dann treten Sie bitte dem Kurs “Programmübersicht - Programme Overview” bei. 

Sobald Sie zugelassen sind, können Sie in der neuen Ilias Instanz unser Kursangebot einsehen und Kurse buchen.  

Doctoral Researcher Development Program

Wissenschaft & Verantwortung

Research Data Management for PhD Students (EN)

The Research Support Unit of the University of Tübingen offers a self-learning course (with complimentary in-person lectures) on Research Data Management, which is specifically tailored to PhD students. More information on the course and a link to registration can be found here: dann Link. In case of questions, please contact rdm@zv.uni-tuebingen.de

(Please note: this course is hosted on the University's central ILIAS plattform (not the Graduate Academy ILIAS plattform). To sign in, please use your University Login ID.)
 

ONLINE Good Scientific Practice in the Life Sciences (EN)

Register by 12.01.2025 23:55 CET

Start: 22.01.2025 ; Webinars: 29.01 + 05.02.2025 , 15:00-17:00, online - Dr. Martina Bross, Dr. Tanja Rieß

Target Group

  • Doctoral Candidates from Medicine and the Life Sciences

Please note that only Doctoral Candidates from Medicine and the Life Sciences can take part in this course.

This online course consists of two webinars and material participants have to work on in their own time. The course starts 1 week before the first webinar. During that week, participants work on the first set of online assignments. Please note that all assignments and tasks will have to be completed in that week in order to be able to participate in the webinars. There will be additional online assignments to complete in the week between the two webinars as well.

 In this interactive workshop you will learn about:

  • general principles of good scientific practice
  • work on and reflect guidelines for good scientific practice and regulations at our University
  • historic cases of scientific misconduct (to provide some context)
  • scientific misconduct, your personal "no-gos" and values in science,
  • data documentation
  • how authorship should be defined

 
In addition we will discuss:

  • special pitfalls during different stages of your PhD research and where and how you can find support during your PhD time
  • your personal experiences, questions and doubts

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

ONLINE Klar und überzeugend schreiben: Argumentieren in wissenschaftlichen Texten (DE)

Anmeldung bis 13.01.2025; 23:55 Uhr

23.-24.01.2025, 9:00-15:00 Uhr, online - Dr. Friederike Schmitz

Zielgruppe

  • Promovierende zu Beginn der Promotion (1. Jahr)
  • Promovierende in der Forschungsphase
  • Promovierende in der Abschlussphase

Ziele

  • Präzise und korrekt Argumente formulieren
  • Texte ansprechend und verständlich schreiben
  • Einen eigenen Stil entwickeln


Inhalte

Das Seminar bietet zunächst eine kurze Einführung in die logischen Grundlagen des Argumentierens: Was macht eine logisch gültige Schlussfolgerung aus? Welche Arten von Schlussfolgerungen gibt es? Hierauf aufbauend erhalten die Teilnehmenden eine Reihe von nützlichen Techniken an die Hand, mit denen sie in ihren Texten präzise und korrekt argumentieren und sich verständlich und ansprechend ausdrücken.


Methoden

Alle Inhalte werden auf interaktive Weise vermittelt und durch Übungen vertieft. Die Teilnehmenden können an mehreren Stellen eigene Textentwürfe im Seminar diskutieren und überarbeiten.   

 

Anmeldung

Für die Anmeldung an unseren Veranstaltungen ist es notwendig, dass Sie auf unserer ILIAS-Plattform registriert sind.

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ONLINE Konzentrierter arbeiten - Steigern Sie Ihr Effektivitätsniveau (DE)

Anmeldung bis 17.01.2025, 23:55 Uhr

27. + 28.01.2025, 9:00-12:30 Uhr, online - Dr. Dirk Hausen

Zielgruppe

  • Promovierende zu Beginn der Promotion (1. Jahr)
  • Promovierende in der Forschungsphase
  • Promovierende in der Abschlussphase
  • Postdocs / Promovierte WissenschaftlerInnen (i.d.R. 1-2 Jahre nach der Promotion) 

Ziele

  • Erhöhung der Ablenkungsresistenz
  • Verbesserung der Konzentrationsfähigkeit
  • Steigerung des Effektivitätsniveaus
  • Produktiver Umgang mit Neuen Medien
  • Grenzen der Konzentrationsfähigkeit erkennen und berücksichtigen


Inhalte
Die Fähigkeit, sich punktgenau auf das konzentrieren zu können, auf was man sich
konzentrieren möchte, bildet die entscheidende Grundlage für erfolgreiches Arbeiten – eine Fähigkeit, die trainierbar ist. Lernen Sie, wie Sie Ihre Ablenkungsresistenz erhöhen, Ihre Konzentrationsfähigkeit verbessern und dadurch in Ihrer Arbeit wesentlich effektiver werden können.
 

  • Umgang mit externen und internen Unterbrechungen
  • Grundbedingungen für aktive Aufmerksamkeit
  • Übungen zur Steigerung der Konzentrationsfähigkeit
  • Grundbedingungen für Flow-Erfahrungen
  • Wert von Regenerations-Pausen

 
Methoden

Wechsel aus Input (Impulsreferate, Handouts) und Eigentätigkeit der Teilnehmerinnen und Teilnehmer.
(Einzel-, Partner- und Gruppenarbeit)

 

Anmeldung

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ONLINE Displaying Information in Figures – Natural & Life Sciences (EN)

Register by 21.01.2025; 23:55 CET

31.01.2025, 9:00-13:00 Uhr, online - Dr. Philipp Mayer

Target Group

  • Advanced Doctoral Candidates of the Natural and Life Sciences

Objectives
The objective of this workshop is to know how to prepare clear, true, attractive figures. We focus on figures intended for publication in academic journals.

Content

  • principles of effective data display
  • statistical graphs (different types and points to consider)
  • diagrams (different types and points to consider)
  • photographs (points to consider)
  • figure legends
  • software tools for figure preparation

 
Methods

  • Lectures: basic principles and practical approaches of data display
  • Discussions: strength and weaknesses of sample figures (participants bring samples of their own work)
  • Exercises: improvement of sample figures

 

Registration

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ONLINE Crafting Successful Funding Proposals: A Guide for Humanities and Social Science Research (EN)

Register by 03.02.2025; 23:55 CET

13.-14.02.2025, 9:00-17:00 (13.02.), 9:00-13:00 (14.02.), online - Dr. Christine Schmidt

Target Group

  • Advanced Doctoral Candidates
  • the Humanities
  • Economics / Social Sciences

Objectives

  • Develop effective planning strategies for writing funding applications
  • Adopting the reviewer's perspective and using it specifically to optimise your own texts
  • Receive and implement practical instructions for writing and visualising all parts of the application
     

Content

  • Introduction to the ‘proposal’ text type and its special features
  • Practical tools and techniques for successful proposal writing
  • Wording that convinces: How to write a clear and concise proposal
  • Research data management, science communication and diversity as indispensable elements of modern proposals
  • Using helpful tools, including artificial intelligence, to support the writing process
  • Analysing and optimising texts from the reviewers' perspective
  • Working with best practice examples and/or own texts- Introduction to the ‘proposal’ text type and its special features
  • Practical tools and techniques for successful proposal writing
  • Wording that convinces: How to write a clear and concise proposal
  • Research data management, science communication and diversity as indispensable elements of modern proposals
  • Using helpful tools, including artificial intelligence, to support the writing process
  • Analysing and optimising texts from the reviewers' perspective
  • Working with best practice examples and/or own texts

 
Methods

  • The workshop focuses on interactive elements and combines theoretical input with practical exercises. Specific application modules are developed, reviewed and optimised in individual and group work.

 

Registration

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ONLINE - Good Scientific Practice in the Life Sciences (EN)

Register by 02.03.2025; 23:55 CET

Start: 12.03.2025; Webinars: 19.+26.03.2025, 15:00-17:00, online - Dipl. Biol. Gisela Bauer-Haffter, Dr. Martina Bross, Dr. Tanja Rieß

Target Group
- Doctoral Candidates from Medicine and the Life Sciences

This online course consists of two webinars and material participants have to work on in their own time. The course starts 1 week before the first webinar. During that week, participants work on the first set of online assignments. Please note that all assignments and tasks will have to be completed in that week in order to be able to participate in the webinars. There will be additional online assignments to complete in the week between the two webinars as well.

In this interactive workshop you will learn about:

  • general principles of good scientific practice
  • work on and reflect guidelines for good scientific practice and regulations at our University
  • historic cases of scientific misconduct (to provide some context)
  • scientific misconduct, your personal "no-gos" and values in science,
  • data documentation
  • how authorship should be defined

 
In addition we will discuss:

  • special pitfalls during different stages of your PhD research and where and how you can find support during your PhD time
  • your personal experiences, questions and doubts

Please note:
Please note that only Doctoral Candidates from Medicine and the Life Sciences can take part in this course. This course IS recognized by the Medical Faculty.

If you can no longer participate in this course, please cancel your registration with an e-mail to m.bross@uni-tuebingen.de.

If you do not have a university Login ID to log into ILIAS, please get in touch with m.bross@uni-tuebingen.de. We will need to create a guest account for you on ILIAS for you to be able to access the material.

Registration

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Viva Toolkit - Preparing for the PhD Defense (EN)

Register by 07.03.2025 23:55 CET

17.-18.03.2025, 9:00-17:00 Uhr, Seminarraum 246 Lothar-Meyer-Bau, Dr. Christine Kohistani

Target Group
- Doctoral Candidates starting their project (1st year)
- Doctoral Candidates in the research phase
- Advanced Doctoral Candidates

Objectives
- Clarifying of general frameworks in a defense
- Preparation of the examination process
- Development of preparation and coping strategies

Content
Awareness-rising for formalities and deadlines
- Formal procedures and regulations
- Do’s and Don’ts in oral Ph.D. examinations
- Training units for preparation of the talk and the defense
- Coping strategies with unexpected or difficult questions
 
Methods
- Knowledge Transfer
- Groupwork
- Coaching
- Video-Recordings

Registration

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ONLINE - Good Scientific Practice in the Life Sciences (EN)

Register by 03.11.2024; 23:55 CET

Start: 13.11.2024; Webinars: 20.+27.11.2024, 15:00-17:00, online - Dipl. Biol. Gisela Bauer-Haffter, Dr. Martina Bross, Dr. Tanja Rieß

Target Group
- Doctoral Candidates from Medicine and the Life Sciences

This online course consists of two webinars and material participants have to work on in their own time. The course starts 1 week before the first webinar. During that week, participants work on the first set of online assignments. Please note that all assignments and tasks will have to be completed in that week in order to be able to participate in the webinars. There will be additional online assignments to complete in the week between the two webinars as well.

In this interactive workshop you will learn about:

 

  • general principles of good scientific practice
  • work on and reflect guidelines for good scientific practice and regulations at our University
  • historic cases of scientific misconduct (to provide some context)
  • scientific misconduct, your personal "no-gos" and values in science,
  • data documentation
  • how authorship should be defined

 
In addition we will discuss:

  • special pitfalls during different stages of your PhD research and where and how you can find support during your PhD time
  • your personal experiences, questions and doubts

Please note:
Please note that only Doctoral Candidates from Medicine and the Life Sciences can take part in this course. This course IS recognized by the Medical Faculty.

If you can no longer participate in this course, please cancel your registration with an e-mail to m.bross@uni-tuebingen.de.

If you do not have a university Login ID to log into ILIAS, please get in touch with m.bross@uni-tuebingen.de. We will need to create a guest account for you on ILIAS for you to be able to access the material.

Registration

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Kommunikation & Management

Reaching your Goals - The Art and Science of Goal Setting (EN)

Register by 01.01.2025, 23:55 CET

10.01.2025, 9:00-17:00, Venue: Seminar room 246, Lothar-Meyer-Bau - Erika Magyarosi

Target Group

- Doctoral Candidates and Postdoctoral Researchers of all disciplines

Objectives

  • Setting clear and achievable goals for themselves
  • Developing a plan of action to achieve their goals
  • Staying motivated and focused on their goals
  • Overcoming obstacles and setbacks on the way to their goals
  • Evaluating and adjusting their goals and plan of action as needed
  • Effectively prioritizing tasks and managing their time to maximize productivity
  • Developing positive habits and behaviors to support their goals
  • Communicating their goals and progress to others to gain support and accountability
  • Celebrating their successes and learning from their failures to continue their growth and development.


Content

Are you looking to take your personal or professional life to the next level? This seminar is designed to help you achieve success by setting and achieving your goals. In You'll learn the art and science of goal setting, how to develop a plan of action to achieve your goals, and how to overcome obstacles and setbacks on the way to achieving success.

Through a series of exercises, you'll learn how to develop a growth mindset and the motivation to pursue your goals. You'll gain practical tools and strategies to help you stay on track, including time management and prioritization techniques and positive habit formation.


Methods
Trainer input, reflection, group work and support.

Registration

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ONLINE Stresskompetenz in Vortrags - und Auftrittssituationen (DE)

Anmeldung bis 01.03.2025; 23:55 Uhr

10.-11.03.2025, 9:00-12:30 Uhr, online - Dr. Dirk Hausen

Zielgruppe
- Promovierende aller Fachbereiche in allen Phasen der Promotion, die ihren Umgang mit Stress in Auftrittssituationen (Kolloquiumsvortrag, Präsentation, Disputation, etc.) verbessern möchten.

 Ziele

  • Kennenlernen verschiedener Strategien zum besseren Umgang mit Stress
  • Optimierung von Lampenfieber
  • Verbesserung der nonverbalen Präsenz
  • Erlernen einfacher Entspannungsübungen
     

Inhalte
Auftrittssituationen können sowohl auf mentaler als auch auf körperlicher Ebene eine besondere Herausforderung darstellen; eine Herausforderung, die es bisweilen erschwert, das persönliche Potential voll auszuschöpfen. Daher ist es wichtig, dafür zu sorgen, dass die erworbenen Fähigkeiten in der jeweiligen Situation auch verlässlich abgerufen werden können – so dass man im Idealfall in der Auftrittssituation sogar über sich selbst hinauswächst. Im Kurs werden verschiedene, leicht erlernbare und wissenschaftlich fundierte Methoden vermittelt, die genau hierbei helfen werden. 

  • Ausprägungsformen von Lampenfieber
  • Ansätze im Umgang mit Lampenfieber (körperlich, kognitiv, mental etc.)
  • Praktische Übungen zur Spannungsregulierung
  • Zeitliche Phasen des Auftritts

 

Methoden
Wechsel aus Input und Eigentätigkeit der Teilnehmer (Einzel-, Partner- und Gruppenarbeit).

 

Anmeldung

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Karriereentwicklung

ONLINE Marketing in eigener Sache - Ein Workshop für Promovierende zum Berufseinstieg (DE)

Anmeldung bis 19.01.2025; 23:55 Uhr

29.01.2025, 09:00-17:00, online - Wolfgang Leybold

Zielgruppe

  • Promovierende in der Forschungsphase
  • Promovierende in der Abschlussphase
  • Postdocs / Promovierte WissenschaftlerInnen (i.d.R. 1-2 Jahre nach der Promotion)

  

Ziele
Erarbeitung einer individuellen Kommunikationsstrategie für den Berufseinstieg mit Promotion

Inhalte

  • Grundmodelle im Recruiting: Was interessiert potentielle Arbeitgeber besonders, wenn sie Promovierende einstellen möchten?
  • Die drei Recruitingbereiche Science, Professional Experience und Personality
  • Wie kann ich meine Motivation und Begeisterung für mein Fach und meine Promotion kommunizieren?
  • Welche Kompetenzen habe ich mir im Rahmen meiner Promotion angeeignet?
  • Übersetzung der berufserfahrungsbezogenen Stärken in der Promotionserstellung für den Arbeitgeber
  • Was ist mein Alleinstellungsmerkmal mit Promotion?
  • Erarbeitung eines Handwerkszeugs für die selbstbewusste Kommunikation der Promotionserfahrungen

 
Methoden
Input, Gruppenarbeiten, Einzelarbeiten, Ergebnispräsentationen, Diskussionsrunden und Fragerunden

 

Anmeldung

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Build Your Career Beyond Academia: Transferring Academic Skills (EN)

Register by 17.03.2025; 23:55 CET

27.-28.03.2025, 9:00-17:00, Venue: Seminar room 246, Lothar-Meyer-Bau - Erika Magyarosi

Target Group
- Doctoral Candidates and Postdoctoral Researchers of all disciplines

Objectives
This workshop aims to help participants identify and articulate their transferable academic skills for non-academic careers. It provides an insight into a variety of non-academic career options, thereby broadening their career perspectives. Participants will develop practical skills for writing targeted applications and presenting their skills effectively. In addition, the workshop promotes networking strategies and career planning, enabling participants to move confidently into new professional fields.

Content

  • Identify Personal Strengths: Analyze and adapt academic skills to meet the requirements of non-academic roles.
  • Explore Sectors and Careers: Gain an overview of relevant career fields outside of academia and learn what preparations are needed for these roles.
  • Effective Application Strategies: Review and receive feedback on application documents tailored to non-academic job searches.
  • Networking and Group Collaboration: Establish mastermind groups to enhance career opportunities and foster long-term professional connections.

Methods
Input, self-reflection, group discussion

Registration

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Researcher Development Program

Lehre

Hochschuldidaktische Angebote der Arbeitsstelle Hochschuldidaktik

Zielgruppe

  • Promovierende und promovierte WissenschaftlerInnen, die aktuell in der Lehre tätig sind
  • Promovierende und promovierte WissenschaftlerInnen, die in den nächsten 6 Monaten Aufgaben in der Lehre übernehmen werden

Bitte beachten

  • Melden Sie sich direkt über die Seiten der Arbeitsstelle Hochschuldidaktik an.
  • Es gelten die aktuell gültigen Anmelde und Teilnahmebedingungen der Arbeitsstelle Hochschuldidaktik.

Arbeitsstelle Hochschuldidaktik
Bitte informieren Sie sich auf den Webseiten der Arbeitsstelle Hochschuldidaktik der Universität über aktuelle Veranstaltungen.

Sollten Sie einmal ein Thema vermissen, können Sie uns gerne kontaktieren - wir kooperieren mit der Arbeitsstelle Hochschuldidaktik und geben Ihre Vorschläge gerne weiter.

Führung

ONLINE Lateral Leadership – a workshop for postdocs with leadership responsibilities (EN)

Register by 20.01.25; 23:55 CET

28.01.2025, 09:00-12:00; 14:00-17:00 Online - Wolfgang Leybold

Target Group

  • Postdoctoral Researchers

Content

  • Early- and midcareer researchers often take on informal leadership roles during their career, since in the academic world, leadership often comes as a side effect and is  not formalized. Especially for postdocs, this process brings along a few challenges: Roles and expectations need to be clarified and communicated. Therefore, strong communication skills are essential.  Postdocs work with supervisors, PhDs, students, clients or stakeholders, to name just a few. In this context their conversational and leadership skills are quite vital to lead into the right direction.
  • In this workshop we will be focusing on how to act as a leader among friends and colleagues. We will look into helpful tools, theories and practices that make it easier to lead without the designated role and still fulfill the postdoc’s responsibilities. 

Methods

  • The workshop is designed to be an interactive platform for input, individual experiences and discussions to acquire new insights into an inspiring approach to leadership. It will also help to train relevant insights for the pursuit of careers outside the academic world.

Workshop topics

  • Leadership fundamentals: what is expected of an effective leader?
  • How do I lead between supervisor, PhDsand students?
  • What can I do to increase clarity and to decrease the risk of misunderstandings?
  • Essential tools for professional communication
  • The special importance of feedback for effective lateral leadership
  • Aspects of individual motivation and how to assess them
  • From a friend to a leader – What helps to be accepted and appreciated by the team members?
  • Inspiring leadership – new findings of what it takes to be a role model

Registration

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Workshop Link

Leadership: Plan - Act - Reflect (EN)

Register by: 2.03.2025, 23:55 CET

10.+11.03.2025, 08:30-17:00, Venue: Lothar-Meyer-Bau, Wilhelmstraße 56, Room 246 - Dr. Angelina Topan

This is the key workshop for the certificate program „Leadership“. Participation is only possible for participants of the program. Ten days before the session, a clarification of expectations is sent out so that the individual consultations are prepared and coordinated in a targeted and efficient manner with the leadership topics of the participants.

Please note: There will be a follow up workshop consisting of 75 minutes of individual coaching session. Please sign up for follow up workshop 

Target group

  • Postdoctoral Researchers
  • Junior Professors

Objectives
The day-to-day leadership of scientists lies in the area of tension between research, their own further qualification and employee management and involves special challenges. Successful leadership always starts with the individual. Therefore, clarifying and shaping the leadership role is a first focus in this seminar. This requires the ability to clearly communicate and implement these basics of cooperation. Communication and know-how on how to conduct professional discussions therefore form a second focus of this seminar. In this training, the participants deal with leadership theoretically and practically; deal with their understanding of the role of leadership and gain clarity about their leadership principles; expand their repertoire of actions so that they can lead in a way that is appropriate to the situation and motivating; practice how to successfully use basic communicative tools.

Contents

  • Developing self-image in the role as a manager
  • leading appropriately to the situation: Seeing and developing employee potentials
  • Experiencing different leadership styles
  • using communication techniques successfully
  • preparing and conducting feedback and delegation meetings

Some more conten information may be added.

Methods

A varied mix of methods including keynote speeches, role plays, exercises, individual and group work support the participants in gaining more competence, clarity and sovereignty in their leadership role. We work with the cases of the participants.

Please Note

There will be a follow-up meeting for this workshop 20.-21.01.2023. The basic workshop includes 2 hours in the group and then 75 minutes of individual coaching for each participant. A booking tool for the coaching slots will be sent to the participants a few weeks before the event.

This is the key workshop for the certificate program „Leadership“. Participation is only possible for participants of the program.Ten days before the session, a clarification of expectations is sent out so that the individual consultations are prepared and coordinated in a targeted and efficient manner with the leadership topics of the participants.

Registration

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Workshop Link

ONLINE Leadership Follow-Up (EN)

Register by: 30.03.2025, 23:55 CET

07.04.2025, 08:30-11:30, 08.04.25, 8:30-11:30, 09.04.25, 8:00-11:00 and 11:00-14:00, online - Dr. Angelina Topan

This is the follow-up meeting for the workshop "Leadership - Plan, Act, Reflect" (30.01.-01.02.2024). You must have participated in the previous course to participate in this one. 

Target group

  • Postdoctoral Researchers participating in the certificate programme "Leadership"

Objectives
The participants of the workshop "leadership: plan-act-reflect have the opportunity to reflect on a project concerning leadership tasks.

  • Presentation and discussion of the case with the trainer
  • Clarifying further questions from the cases
  • Discussion of new developments

Contents

Participants present their projects that have emerged from the leadership workshop. The group acts as a feedback provider and advisor.

The following questions can help you to prepare a short presentation (approx. 10 minutes)

  • What has proved to be successful?
  • What would I like to change in the future?
  • What do I have to live with?
  • What further advice to I need?
  • What new questions have arisen from my case?   

Some more conten information may be added.

Methods

Each participant reports on the project carried out and deals with open questions in a solution-oriented manner in the individual consultation.

Please Note

This is the follow-up meeting for the workshop "Leadership - Plan, Act, Reflect" (30.01.-01.02.24). You must have participated in the previous course to participate in this one. 

Registration

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Karriereentwicklung

Interview Training (EN)

Register by 13.01.2025 23:55 CET

21.01.2025, 08:00-14:00,  Venue: Seminar room 246, Lothar-Meyer-Bau - Constance Dada

Target Group
- Postdoctoral Researchers of all stages
 

Objectives
The objective of this training is to equip young scientists with the skills and confidence necessary to effectively communicate their research in interview settings, enhancing their overall science communication abilities.

Content

The training will cover theoretical foundations of interview process, best practices for interviews, common pitfalls to avoid, and practical on-camera interview exercises with personalized feedback.

Methods

The workshop will employ a blend of theoretical lectures, interactive discussions, live demonstrations, and hands-on practice in front of the camera, followed by individual feedback sessions.   

Please note: 
This course is for participants in the certificate program Science Communication. So upon registration you will be placed on a waiting list. If there are any places not taken up by the certificate participants, they will be allocated to the PhDs and Postdocs on the waiting list.

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ONLINE Discover the Do's and Don'ts of University Work Culture in Germany (EN)

Register by 15.01.2025; 23:55 CET

23.01.2025, 16:00-20:00, online - Yvonne Brockhaus

Target Group
- Postdoctoral Researchers of all stages
- Doctoral Researchers

Objectives
Be more successful by learning to navigate the hidden Do`s and Don`ts of German university work life.

Content

  • “Wenn ich an Deutschland denke” or “When I think of Germany”: Culture or Your German favorites and headache makers
  • “Mein Name ist Frau Professor Dr. Dr. Dr. h. c. Märkel!!!”: Etiquette in Academia or is your Professor a human, too?
  • “Et gschimpft isch globt gnug” or “No criticism is praise enough”: Receiving and giving feedback in your workplace
  • “Arbeit ist Arbeit und Schnaps ist Schnaps” or “Work is work & liquor is liquor”: Meeting your boss & co-workers outside working hours, e.g. being invited to a party or by chance when shopping
  • “Ask Yvonne”: Anything else you always wanted to know about those strange German ways, but never dared to ask a native.


Methods
Input and Group Work with discussions

Registration

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ONLINE Wege ins Wissenschaftsmanagement (DE)

Anmeldung bis 16.01.2025; 23:55 Uhr

24.01.2025, 9:00-17:00 Uhr, online - Oliver Grewe

Dieser Kurs findet im Rahmen des Zertifikatsprogramms Wissenschaftsmanagement statt. Die Teilnehmenden des Zertifikatprogramms werden vorranging zugelassen. Eventuelle Restplätze werden an andere Teilnehmende vergeben.

Zielgruppe
- Doktorand*innen und Postdocs aller Fachrichtungen


Ziele
Das folgende Element beschäftigt sich mit den Bedingungen und Erfordernissen einer Tätigkeit im Wissenschaftsmanagement. In einem weiteren Praxismodul beschäftigen sich die TeilnehmerInnen beispielhaft mit Institutionen im Wissenschaftsmanagement, um so ein erstes Gefühl für die Arbeit im Wissenschaftsmanagement in Bezug auf die verfolgten Werte und Ziele zu entwickeln.Informationen über Karrierewege im Wissenschaftsmanagement erweitern die Perspektive auf mögliche Fernziele.

Inhalte

  • Allgemeine Informationen zum Wissenschaftsmanagement
  • Arbeitsbedingungen im Wissenschaftsmanagement
  • Erforderliche Qualifikationen
  • Karrierewege im Wissenschaftsmanagement
  • Profilbildung und Networking
  • Qualifizierungs-und Weiterbildungsmöglichkeiten


Methoden
Die jeweiligen Infoblocks und Praxismodule bauen im Wechsel schrittweise aufeinander auf. Nach der gemeinsamen Klärung von Er-wartungen und allgemeinen Informationen zum Wissenschafts-management beschäftigen sich die TeilnehmerInnen mit ihren individuellen Werten, Zielen, Präferenzen und Wünschen am Beispiel konkreter Stellenausschreibungen.

Anmeldung

Für die Anmeldung an unseren Veranstaltungen ist es notwendig, dass Sie auf unserer ILIAS-Plattform registriert sind.

Wenn Sie über eine zentrale Universitäts-Kennung (zx..... oder qz.....) verfügen, können Sie sich mit dieser einloggen. Klicken Sie dazu auf "Login mit Universitäts-Account".

Sollten Sie diese nicht haben, können Sie sich alternativ auch durch das Klicken auf "Neues Benutzerkonto registrieren" unten links auf der Login-Seite einen neuen Account unter Angabe einer beliebigen E-Mailadresse erstellen.

Zur Veranstaltung

Project Development in Science Communication: From creative spark to successful implementation (EN)

Register by 16.01.2024; 23:55 CET

06.02.25, 08:30-16:00 + 07.02.25, 08:30-13:00, Venue: Seminar room 246, Lothar-Meyer-Bau - Dr. Markus Gottschling, Salina Weber

Please note: This workshop is part of the certificate program Science Communication. If you are interested, you can still sign up for it. We will put you on a waiting list. If places remain that are not taken by the participants in the certificate program we will allocated them on a first come, first served basis.

Target Group

Doctoral Candidates and Postdocs

Objectives

Participants will develop a concrete science communication project that they can independently implement after the workshop. Doing this, they will get to know and develop

  • Creative techniques
  • Project management
  • Prototyping and implementation

Content

Step by step, participants will learn to develop their own science communication project and bring it to realization. With the help of the following methods, they learn to think about a communication project from all sides, building up creativity and learning to steer it in productive directions.

  • Rhetorical Situation
  • Formative feedback
  • Design thinking

This workshop is suitable for both personal and institutional science communication. Preferably, though not absolutely necessary, participants will have an idea for a SciComm project to work on at the workshop (e.g., event, social media channel, blog, website etc.)

Methods

  • creative exercises
  • (interactive) inputs
  • breakout sessions
  • group discussions
  • peer feedback and live coaching

Registration

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Agile project management with SCRUM - Successful project and self management through an agile mindset (EN)

Register by 19.02.2025; 23:55 CET

27. + 28.02.2025, 10:00-16:00, Venue: Seminar room 301, Lothar-Meyer-Bau - Dr. Vanessa Hilleringmann

Target Group
- Postdoctoral Researchers of all disciplines

Objectives
Participants learn the basics of the Scrum framework. They get to know the Scrum values and an agile mindset. They will also understand the Scrum roles, artifacts and events. After the course, participants will be able to integrate agile elements into their day-to-day work. Additionally, they will learn about the relevant tools and methods in the workshop.

Content

Part 1: Basics Workshop
- Scrum basics
- Scrum roles and responsibilities
- Scrum events
- Scrum artifacts

Part 2: Application Workshop
- Transferring the Scrum framework to your own day-to-day work
- Discussion and development of practical examples
- Presentation and testing of (free) tools for integrating agile approaches into your own day-to-day work

Methods
Presentation of the Scrum Framework, lots of interactive and practical exercises, group work, and discussion of case studies.

 

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ONLINE Das deutsche Wissenschaftsmanagement und seine Akteur*innen (DE)

Anmeldung bis 17.03.25; 23:55 Uhr

25.03.2025, 09:00-16:00 Uhr, online - Dr. Matthias Schwarzkopf

Dieser Kurs findet im Rahmen des Zertifikatsprogramms Wissenschaftsmanagement statt. Die Teilnehmenden des Zertifikatprogramms werden vorranging zugelassen. Eventuelle Restplätze werden an andere Teilnehmende vergeben.

Zielgruppe

  • Postdocs / Promovierte WissenschaftlerInnen (i.d.R. 1-2 Jahre nach der Promotion)

 
Ziele
Die Teilnehmer*innen kennen die wesentlichen Institutionen des deutschen Wissen-schaftssystems und ihre Bedeutung für die Arbeit von Wissenschaftsmanager*innen. Sie haben ein Verständnis für die Interdependenzen. Sie haben eine Idee, wo sie selbst arbeiten können.

Inhalte

Der Workshop geht von der Makro-zur Mikroebene über.
Teil 1: Landkarte des deutschen Wissenschaftssystems

  • Sammlung der europäischen und deutschen Institutionenin Kleingruppen
  • Zeichnung einer Landkarte in Kleingruppen
  • Auswertung, Diskussion, Ergänzung im Plenum
  • Gespräch im Plenum: Wo und was arbeiten Wissenschaftsmanager*innen?

Teil 2: Die Universität im Kontext des Wissenschaftssystems

  • Welche der Institutionen und Akteur*innen beeinflussen die Arbeit der Universität? Auf welche Weise tun sie das? •Brainstorming in Kleingruppen
  • Auswertung und Diskussion im Plenum
  • Vertiefung entlang der Governance-Strukturen: Gesetze und Verordnungen, Geld und Agendasetting: Wer beeinflusst wen wie? Kleingruppe –Plenum
  • Individuelle Reflexion: Was bedeutet das für Wissenschaftsmanger*innen?
  • Abschlussgespräch im Plenum + Visualisierung: Die wichtigsten Ergebnisse und offene Fragen.

Abschließende Informationen zum Inhalt sind möglich.

Anmeldung

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Zur Veranstaltung

Ihre Ansprechpersonen

Doctoral Researcher Development Program

Sara Rogalski

Ansprechperson für das Qualifizierungsprogramm für Promovierende
+49 7071 29-76427

 

Researcher Development Program

Dr. Marisa Köllner

Ansprechperson für Postdocs, Nachwuchsgruppenleiter*innen und Juniorprofessor*innen
+49 7071 29-72500
marisa.koellnerspam prevention@uni-tuebingen.de