Uni-Tübingen

Wissenschaftlicher Nachwuchs

Nachfolgend finden Sie eine Auflistung aller Habilitationen und Dissertationen, die im Rahmen des SFB 833 eintstanden sind:

Habilitationen des SFB 833

Projekt A1

  • Zobel, S. (2019). The many faces of German als-phrases and English as-phrases. A study of predicative adjunct als/as-phrases and their range of interpretation. 
  • Bücking, S. (2017). Grammatische Beschränkung und pragmatischer Spielraum. Studien zur Interpretation von Modifikatoren.

Projekt A2

  • Zirker, A. (2014). Stages of the soul in Early Modern English poetry: William Shakespeare and John Donne

Projekt A7

  • Konietzko, A. (2020). Islands and complex constructions in English and German: Bridging the gap between theory of grammar, processing and neurolinguistics. 
  • Hartmann, J. (2016). The syntax and focus structure of specificational copular clauses and clefts

Projekt B1

  • Augurzky, P. (erw. 2022). The role of linguistic and non-linguistic information in predictive language comprehension: Behavioral and neurophysiological evidence.  
  • Bott, O. (2016). Processing quantifiers: A psychlinguistic investigation

Projekt B2

  • Patel-Grosz, P. (2015). On structural and contextual relations in the grammar. Individual variables, agreement and anaphoric presuppositions

Projekt C4

  • Patel-Grosz, P. (2015). On structural and contextual relations in the grammar. Individual variables, agreement and anaphoric presuppositions
  • Winter-Froemel, E. (2014). The dynamics of meaning in usage and in language change. Ambiguity in the domain of indefiniteness and 1PL meaning

Projekt C6

  • Grosz, P. G. (2015). Functional elements: Modal particles, pronouns and agreement

Dissertationen des SFB 833

Projekt A1

  • Lauterbach, J. (in Arbeit). Zwischen Wahrnehmung und Erkenntnis: Komposition und Uminterpretation bei mentalen Verben
  • Elxnath, N. (2022). Komposita als Mittel der Konzeptbenennung: Untersuchungen zur Semantik und Pragmatik von Adjektiv-Nomen-Komposita im Deutschen. 
  • Metzger, S. (2021). Wörtliche und nicht-wörtliche Lesarten bei stativ-eventiv ambigen Verben
  • Pryslopska, A. (2021). Being friendly is difficult. Psycholinguistic experiments on agentivity in copular constructions. 
  • Herdtfelder, J. (2018). Die Interpretation von kausalen Präpositionalphrasen: Spielräume und Konflikte
  • Lukassek, J. (2018). Lexikalische Semantik und Kombinatorik stativ-eventiv-ambiger Verben
  • Wang, V. (2018). Bedeutungsanpassung bei temporalen Modifikatoren
  • Buscher, F. (2016). Kompositionalität und ihre Freiräume: Zur flexiblen Interpretation von Einstellungsadverbialen
  • Gese, H. (2012). Empirische Studien zum Zustandspassiv: Bedeutungsstrukturen und ihre Verarbeitung
  • Bücking, S. (2011). Kompositional flexibel: Partizipanten und Modifikatoren in der Nominaldomäne

Projekt A2

  • Braun, J. (in Arbeit). The South-German Perfekt: Diachronic development, synchronic semantics and relevance in school teachings. 
  • Riecker, S. (2021). Reflections on fictionality: The poetics of Henry V
  • Brockmann (geb. Ottschofski), S. (2018). The relation between pronouns and definites: Evidence from first language acquisition
  • Dörge, C. (2016). The notion of turning in metaphysical poetry
  • Bade, N. (2015). Obligatory presupposition triggers in discourse - Empirical foundations of the theories maximize presupposition and obligatory implicatures
  • Niefer (geb. Zimmermann), J. (2014). Inspiration and utmost art: The poetics of Early Modern English psalm translations

Projekt A3

  • Beer (geb. Fischer), P. (in Arbeit). Semi-supervised parsing for ambiguity resolution using selectional preferences and deep neural networks
  • Strakatova, Y. (in Arbeit). Lexical-semantic modelling of adjective-noun collocations
  • Dima, C. (2019). Composition models for the representation and semantic interpretation of nominal compounds
  • Henrich, V. (2015). Word sense disambiguation with GermaNet
  • Versley, Y. (2010). Resolving coreferent bridging in German newspaper text

Projekt A4

  • Rudzewitz, B. (2020). Learning analytics in intelligent computer-assisted language learning
  • Ziai, R. (2016). Short answer assessment in context: The role of information structure
  • Quixal, M. (2012). Application-driven Natural Language Processing: Shaping NLP to the needs of foreign language teaching and learning
  • Boyd, A. (2011). Automatic diagnosis of written errors for beginning learners of German

Projekt A5

  • Wolman, R. (in Arbeit). Intrigen und Irreführung im bürgerlichen Trauerspiel – Eine pragmalinguistische Analyse im Common Ground Modell
  • Sun, Y. (in Arbeit). Zur semantischen und funktionalen Interpretation von parenthetischen attributiven Konstruktionen
  • Schwarz (geb. Trott), I. (2018). Attribute an der Schnittstelle - Zur (nicht-)restriktiven und (quasi-)adverbialen Interpretation von Adjektiv-, Partizipial- und Relativsatzattribut zwischen Syntax, Semantik und Pragmatik.

Projekt A7

  • Cortés Rodríguez, Á. (in Arbeit). An experimental lens on multiple sluicing: Amelioration effects and cross-linguistic variation
  • Kehl, A. (2021). Adjunct islands in English: Theoretical perspectives and experimental evidence
  • Jäger (geb. Knecht), M. (2017). Focus particles and extraction: An experimental investigation of German and English focus particles in constructions with leftward association
  • Remmele, B. (2017). The prosody of sluicing: Production studies on prosodic disambiguation
  • Wagner, W. (2017). Idioms and ambiguity in context
  • Konietzko, A. (2014). The syntax and information structure of bare argument ellipsis in English and German: Experimental and theoretical evidence

Projekt B1

  • Armenante, G. (in Arbeit). Issues in tense semantics: Variation, composition, incrementality
  • Schlotterbeck, F. (2016). From truth conditions to processes: How to model the processing difficulty of quantified sentences based on semantic theory

Projekt B2

  • Balbach, N. (in Arbeit). Special instances of presupposition trigger. 
  • Schneider, C. (2020). An experimental investigation of presupposition processing
  • Kirsten (geb. Schmid), M. (2015). Die kognitive Verabeitung von Präsuppositionen: Evidenz aus Verhaltens- und EEG-Daten
  • Tiemann, S. (2013). The processing of 'wieder' ('again') and other presupposition triggers

Projekt B4

  • Schütt, E. (in Arbeit). Experimental investigations on the experiential-simulations view of language comprehension
  • Berndt, E. (2020). Hybrid models of cognition: The influence of modal and amodal cues in language processing tasks
  • Wolter, S. (2017). Simulating auditory meaning aspects during language processing
  • Ahlberg, D. (2016). Embodiment in first and second language processing
  • Öttl, B. (2015)The acquisition of syntax and semantics: Evidence from artificial language learning
  • De la Vega, I. (2013). Body-specific influences on language processing: Investigating predictions of the experiential-simulations view of language comprehension
  • Lachmair, M. (2013). Understanding language comprehension: investigations using nouns with referents in the upper or lower vertical space
  • Steiner, I. (2010). On the processing of coordination structures

Projekt B5

  • Konietzko, A. (2014). The syntax and information structure of bare argument ellipsis in English and German: Experimental and theoretical evidence
  • Schwilling, E. (2011). Language reorganization after congenital left hemispheric lesions – Production and comprehension of complex grammatical structures with the right brain hemisphere

Projekt B7

  • Scheifele, E. (in Arbeit). Processing correlates of events and states
  • von Sobbe, L. (2021). Instantiations of the cognitive grounding of linguistically expressed temporal information. 
  • Eikmeier, V. (2017). From the past into the future: On the mental representation of deictic time
  • Alex-Ruf, S. (2016). The temporality of situations: Empirical studies on time reference and situation type.
  • Ruiz Fernández, S. (2012). The standard bottleneck model reloaded: About limitations and flexibilities in human information processing

Projekt B8

  • Specht, L. (2022). The time course of adverbial order processing. 
  • Gauza, H. (2016). Position und Verarbeitung VP‐interner Adjunkte
  • Störzer, M. (2016). Weshalb auf Mallorca wahrscheinlich alle Urlauber betrunken sind: Zur syntaktischen Position von Frameadverbialen und der Rolle der Informationsstruktur bei ihrer Verarbeitung.

Projekt B9

  • Truong, T. L. (in Arbeit). How adults perceive child speech: Linguistic and non-linguistic factors
  • Keßler, R. (2021). Verarbeitung und mentale Repräsentation von Idiomen im Erwachsenen- und Kindesalter.
  • Beck, S. D. (2020). Native and non-native idiom processing: Same difference

Projekt C1

  • Igel, M. (in Arbeit). Studies in plural semantics
  • Berezovskaya, P. (2020). Comparing comparatives: New perspectives from fieldwork and processing
  • Howell, A. (2018). Alternative semantics across languages: Case studies on disjunctive questions and free choice items in Samoan and Yoruba
  • Sachs, K. (2019). Indefinite intervention effects: How focus intervention restricts the scope of indefinites.
  • Hohaus, V. (2014). Context and composition: How presuppositions restrict the interpretation of free variables
  • Tiemann, S. (2013). The processing of 'wieder' ('again') and other presupposition triggers
  • Hofstetter, S. (2012). Selected issues in the theory of comparison: Phrasal comparison in Turkish and a cross-linguistic perspective on intensifiers, negative island effects and the distribution of measure phrases
  • Krasikova, S. (2010). Modals in comparatives

Projekt C2

  • Kravchenko, E. (in Arbeit). Aspektvariation im Ukrainischen
  • Heck, S. (2021). Aspektvariation im Polnischen: Historisches Präsens und Verbalnomina­­. 
  • Dübbers, V. (2020). Konzeptuelle Motivationen des Verbalaspekts im Russischen und Tschechischen. Mit besonderer Berücksichtigung von Iteration und der ‘faktischen’ Funktion sowie der Begriffe von Episodizität und Referenz.

Projekt C3

  • Wall, A. (2015). Bare nominals in Brazilian Portugese - An integral approach. Universität Zürich. 
  • Octavio de Toledo y Huerta, Á. S. (2012). A history of locative relations in Spanish (Spanischer Titel: “Los relacionantes locativos en la historia del español”)

Projekt C4

  • Ising, M. (2013). Cognitive ambiguity: Collective and dual reconceptualizations in the grammar and the lexicon of Romance languages
  • Winter-Froemel, E. (2009). Borrowing and loan word integration from the perspective of the language user: Theory and case studies on French.

Projekt C6

  • Schreier, V. (in progress). Non-restrictive relative clauses as extrapropositional structures: Experimental evidence from interclausal anaphoric relations
  • Eberhardt, I. (2022). Zumal-Sätze: Synchronie und Diachronie
  • von Wietersheim, S. (2020). The syntactic integration of adverbial clauses: Experimental evidence from binding and other anaphoric relations
  • Müller, K. (2019). Satzadverbien, Evidentialität und Non-at-issueness

Projekt C7

  • Momma, L. (in Arbeit). Die Diachronie der französischen progressiven Verbalperiphrase être en train de + Infinitiv
  • Kleineberg (geb. Friedrich), D. (2021). The expression of collectivity in Romance languages: An empirical analysis on nominal aspectuality with focus on French in comparison to Spanish, Italian and Portuguese. 
  • Coy, C. (2018). Existenz und Lokalisierung bei französisch il y a: Konsequenzen für den Definitheitseffekt

Projekt Z2

  • Capuano, F. (2022). Steps forward in the pragmatic understanding of linguistic negation
  • Günther, F. (2017). The cognitive relevance of distributional semantic models

Projekt INF

  • Lachmair, M. (2013). Understanding language comprehension: Investigations using nouns with referents in the upper or lower vertical space

Datenschutzeinstellungen

Auf unserer Webseite werden Cookies verwendet. Einige davon werden zwingend benötigt, während es uns andere ermöglichen, Ihre Nutzererfahrung auf unserer Webseite zu verbessern. Ihre getroffenen Einstellungen können jederzeit bearbeitet werden.

oder

Essentiell

in2code

Videos

in2code
YouTube
Google