Uni-Tübingen

Dr. Sarah Briest

associate member


short CV

2020

Wissenschaftliche Mitarbeiterin im SFB 1391 "Andere Ästhetik" an der Eberhard Karls Universität Tübingen

2017

Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Forschungsprojekt "Deploying the Dead" an der Freien Universität Berlin

2016

Abschluss des Promotionsverfahrens an der Ruhr-Universität Bonn

2013

Master an der Ruhr-Universität Bochum


research

research project

Brainchild: Conceiving of Creativity from Sidney’s "Apology for Poetry to Frankenstein"

The OED defines “brainchild” as “the product of a person’s mind; an idea or invention that is the creation of a particular person […].” While the notion of poetic inspiration as procreation certainly existed before the term “brainchild” entered the English language, the metaphor gains ground early in the 17th century, concomitant with a debate about the nature of authorship in which it serves as a powerful tool: it considers the ‘embryonic’ development of ideas, the aesthetic idiosyncrasies of texts (passed from author to work), gives expression to the emotional ties between creator and creation, and engages with questions of authorial control over (and responsibility for) the production, distribution, and interpretation of texts. My overall aim is to trace this metaphor – as it navigates the ideological gulf between creative self-emancipation and the hubris of Promethean sin – from antecedent notions in early modern poetics (especially Philip Sidney’s 1595 Apology for Poetry), via pre-Civil War drama and poetry, on to Milton’s Paradise Lost, to its ‘apotheosis’ in Frankenstein.

research focuses

  • Early modern literature
  • Pageantry (ritual/ceremonial theatre)
  • Emblem books
  • Pestilence in literature
  • Interdisciplinary exchange between literary studies and archeology

publications

Murder, They Wrote: Genre and Collaboration in the Detection Club Novels, in: Genre: Forms of Discourse and Culture 55.2 (2022), S. 117–139.

'The Graves When They Open, Will Be Witnesses Against Thee': Mass Burial and the Agency of the Dead in Thomas Dekker’s Plague Pamphlets, in: Sebastian Becker / Philip Schwyzer / Estella Weiss-Krejci (Hgg.): Interdisciplinary Explorations of Postmortem Interaction. Dead Bodies, Funerary Objects, and Burial Spaces Through Texts and Time, Cham 2022, S. 211–229.

(Zusammen mit Bauer, M. / Rogalski, S. / Zirker, A.) Englands Helicon, in: The Literary Encyclopedia 14. Oktober 2021, URL: https://www.litencyc.com/php/sworks.php?rec=true&UID=39340 (letzter Zugriff 15. Okt. 2021) 

(Zusammen mit Bauer, M. / Rogalski, S. / Zirker, A.) Tottel‘s Miscellany, in: The Literary Encyclopedia 30. August 2020, URL: https://www.litencyc.com/php/sworks.php?rec=true&UID=39340  (letzter Zugriff: 01. März 2021)

(Zusammen mit Bauer, M. / Rogalski, S. / Zirker, A.) Richard Tottel, in: The Literary Encyclopedia., 28. Juli 2020, URL: https://www.litencyc.com/php/speople.php?rec=true&UID=4429  (letzter Zugriff: 01. März 2021)

"The Narrating Serpent: Two Distinct Representations of Authorship in Thomas Nashe’s The Unfortunate Traveller," in: Cynthia Cravens (Hg.): Geniuses, Addicts, and Scribbling Women: Portraits of the Writer in Popular Culture, Lanham, MD 2020, S. 49–80.

Married to the City: The Early Modern Lord Mayor’s Show between Emblematics and Ritual. Heidelberg: Winter 2019. Anglistische Forschungen.

“#MeToo? Lumpenpüppchen und reaktionäre Travestien auf den Bühnen in Nordrhein-Westfalen.” Theaterschau der Shakespeare-Inszenierungen 2017/18. With Jan Mosch and Roland Weidle. Shakespeare Jahrbuch 155 (2019).

“’You Want It Darker’: Shakespeares Zombies in Nordrhein-Westfalen.” Theaterschau der Shakespeare-Inszenierungen 2016/17. With Jan Mosch and Roland Weidle. Shakespeare Jahrbuch 154 (2018): 181-201.

“The Allegorical X-Men: Emblems, Comics and the Allegorical Potential of Text/Image Hybrid Genres.”Imagetext, Interdisciplinary Comics Studies 9.1 (2017). University of Florida. Web.

“‘All for your delight’: Politik und Plattitüden an Rhein und Ruhr.” Theaterschau der Shakespeare-Inszenierungen 2015/16. With Jan Mosch and Roland Weidle. Shakespeare Jahrbuch 153 (2017): 179-196.

“Konzepttheater – bis auf die Unterhosen: Shakespeare in NRW.” Theaterschau der Shakespeare-Inszenierungen 2014/15. With Jan Mosch and Roland Weidle. Shakespeare Jahrbuch 152 (2016): 189-210. 

“Schwarz-Weiß-Malerei, Partytiere und metatheatrale Versuche: Shakespeare in NRW.” Theaterschau der Shakespeare-Inszenierungen 2013/14. With Melanie Heermann, Jan Mosch, and Roland Weidle. Shakespeare Jahrbuch 151 (2015): 173-85.

Morte Jack: The Evocation of Malory’s Arthur, Guenivere and Lancelot in Graham Swift’s Last Orders.” Connotations 24.2 (2014/15): 271-88.

“Rollenspiele, Dokudrama, Pastiche und Experimente: Shakespeare an Rhein und Ruhr.” Theaterschau der Shakespeare-Inszenierungen 2012/13. With Melanie Heermann, Jan Mosch, Jennifer Riediger, Roland Weidle, and Jonas Wrede. Shakespeare Jahrbuch 150 (2014): 173-85.

“Shakespeare’s Tempestivity: Veritas Filia Temporis and The Tempest.” Shakespeare Seminar Online 12 (2014): 13-36. Web.

talks

(Together with Bauer, M. / Rogalski S. / Zirker A.) Reflections on Co-Creativity in Early Modern Drama, Practices of Collaboration in Early Modern Theatre: Authors, Actors, Printers, Playhouses, and Their Texts, virtuelle Konferenz der Universität Passau und Universität Luxemburg, 04.12.2021. (digital) 

Some Body to Bear Me Company: The Logistics of Plotting in the Directional Plays, Practices of Collaboration in Early Modern Theatre: Authors, Actors, Printers, Playhouses, and Their Texts, virtuelle Konferenz der Universität Passau und Universität Luxemburg, 04.12.2021. (digital)

Give me your hands if we be friends: Early Modern Dramatic Epilogues, M.A./PhD Colloquium Bauer/Zirker, SoSe 2021, 26.04.2021. (digital)

Devil Spawn: The Pitfalls of Creative Embodiment in Paradise Lost and Frankenstein, Comparative Literature & French Conference der Lousiana State University (USA), 04.–06.03.2021. (digital)

(Together with Bauer, M. / Rogalski S. / Zirker A.) C5 Teilprojektsvorstellung / Zwischenbericht. Vorstellung des Projektbereichs C (C4, C5 und C6), 22.02.2021. (digital)

Murder, They Wrote: Genre and the Detection Club, M.A./PhD Colloquium Bauer/Zirker, WiSe 2020/21, 25.01.2021. (digital)  

Brainchild: Human Creativity Between Promethean Sin and Radical Emancipation, Projektvorstellung, Projektbereichstreffen des SFB 1391 Andere Ästhetik, Universität Tübingen, 23.11.2020. (digital)

(Together with Bauer, M. / Rogalski S. / Zirker A.) Reflections on Collaborative Authorship in Early Modern English Literature, (The) Aesthetics of Multiple Authorship: Literature – Art – Music, internationale Tagung des Querschnittsbereichs „Individuum und Kollektiv“, SFB 1391, Tübingen, 12.11.2020. 

“Verheiratet mit der Stadt: Das Politische Amt als Ehe in der Londoner Lord Mayor’s Show.” Vortrag auf der Jahrestagung der Görres-Gesellschaft zur Pflege der Wissenschaft, September 2019, Paderborn.

“Riesen, Drachen und Anderswelten − Wo ist was in Game of Thrones?” Zusammen mit Dr. Margitta Rouse und Dr. Regina Scheibe. Teilbeitrag der anglistischen Mediävistik zur “Langen Nacht der Wissenschaften 2019“ an der Freien Universität Berlin.

“‘In spite of death & his plague, to maintaine the memory’: Plague Pamphlets as Monuments to the Anonymous Dead.” Vortrag auf der Jahrestagung der European Association of Archaeologists (EAA), September 2018, Barcelona.

“Cavalier About Death: Lancelot’s Relation to Mortality in Chrétien de Troyes’ Knight of the Cart” Vortrag auf der “Beyond Death”-Konferenz des HERA-Projekts “Deploying the Dead”, Mai 2018, Wien.

“Shakespeare’s Tempestivity: Veritas Filia Temporis and The Tempest.” Vortrag im Shakespeare Seminar auf der Frühjahrstagung der Deutschen Shakespeare-Gesellschaft, April 2014, Weimar.


classes

SoSe 2021 (an der Eberhard Karls Universität Tübingen)
Seminar „Ticket to Ride: Early Modern London and Environs in the Directional Plays“

WiSe 2019/20: (an der Ruhr-Universität Bochum)
Übung “Introduction to Literary Studies”
Seminar “Many Talk of Robin Hood: Anthony Munday’s Huntington Plays” 

SoSe 2019: (an der Freien Universität Berlin)
Seminar “The Plague in Prose”

WiSe 2017/18: (an der Ruhr-Universität Bochum)
Übung “Introduction to Literary Studies”

SoSe 2017: (an der Ruhr-Universität Bochum)
Übung “Introduction to Literary Studies”

WiSe 2016/17: (an der Ruhr-Universität Bochum)
Übung “Introduction to Literary Studies”
Seminar “Allegorical Travels”

SoSe 2016: (an der Ruhr-Universität Bochum)
Übung “Introduction to Literary Studies”
Seminar “Text and Image in Comics and Graphic Novels”

WiSe 2015/16: (an der Ruhr-Universität Bochum)
Übung “Introduction to Literary Studies”
Seminar “Popular Images: An Introduction to Early Modern Emblem Books” (Ruhr-Universität Bochum)