Er soll Sprungbrett in die Arbeitswelt sein oder erster Schritt zur wissenschaftlichen Karriere, er soll Spezialwissen vermitteln und gleichzeitig Querschnittskompetenzen: Wer Masterstudiengänge anbietet, ist mit vielfältigen Anforderungen konfrontiert. Was genau macht einen Master attraktiv? Zu diesem Thema diskutierten Wissenschaftler, Studierende und Mitarbeiter der Universität Tübingen bei der ersten „Masterveranstaltung“ im November unter Leitung von Professor Dr. Stefanie Gropper, Prorektorin für Studierende, Studium und Lehre, und Lucia Vennarini, Leiterin des Dezernats Studium und Lehre. Die Moderation der abschließenden Plenumsdiskussion übernahm Heike Schmoll, Redakteurin der Frankfurter Allgemeinen Zeitung und Alumna der Universität Tübingen.
Ein Ergebnis der ausführlichen Diskussionen war, dass noch enormer Entwicklungsbedarf für den Y-Master besteht. In dem Tübinger Modell sollen sich Masterstudierende im Laufe ihres Studiengangs für eine von zwei möglichen Ausrichtungen entscheiden: Entweder sie ergänzen ihr Studium durch Praxisbezüge und finden so besser den Einstieg ins Berufsleben. Oder sie schlagen eine forschungsorientierte Richtung ein, mit der Möglichkeit, ihre Master-These gleich als Exposé für ein Promotionsprojekt zu formulieren. Das Modell war vor allem im Hinblick auf naturwissenschaftliche Fächer entwickelt worden, um deren Masterstudierenden mehr Zeit für Praktika einzuräumen.
Dafür brauche es kein Y-Modell, so die Rückmeldung von Vertretern einiger Fakultäten, sondern maßgeschneiderte Angebote für die unterschiedlichen Bedürfnisse der Fachbereiche. In den Sozial- und Geisteswissenschaften hatten zwar vereinzelt Fächer das Y-Modell aufgegriffen, um damit noch stärker forschungsbezogene Angebote zu etablieren. Doch auch hier lautete die Kritik, das Y-Modell –und die damit verbundene Entscheidung zwischen „zwei Wegen“ – greife viel zu kurz.
Gesprächsbedarf besteht auch weiterhin zum Thema „Nachhaltigkeit“, wie eine erste Workshop-Runde zeigte: In Bezug auf die Masterstudiengänge gibt es hier zahlreiche Ansätze, von einer nachhaltigen Etablierung der Studienstrukturen über Vermittlungsmethoden bis hin zu Curricula-Inhalten zum Thema Nachhaltigkeit, die mehr als ökologische Themen umfassen. Journalistin Heike Schmoll empfahl, für künftige Konzepte auf Begriffe wie „gesellschaftliche Verantwortung“ oder „ethische Reflexion“ zurückzugreifen, statt den vielfältig besetzten Begriff „Nachhaltigkeit“ zu verwenden. Gefragt ist hier das Engagement aller Fakultäten bzw. Fachbereiche, für sich entsprechende Inhalte zu definieren, so das Fazit der Veranstaltung.
Antje Karbe
Our website uses cookies. Some of them are mandatory, while others allow us to improve your user experience on our website. The settings you have made can be edited at any time.
or
Essential
in2cookiemodal-selection
Required to save the user selection of the cookie settings.
3 months
be_lastLoginProvider
Required for the TYPO3 backend login to determine the time of the last login.
3 months
be_typo_user
This cookie tells the website whether a visitor is logged into the TYPO3 backend and has the rights to manage it.
Browser session
ROUTEID
These cookies are set to always direct the user to the same server.
Browser session
fe_typo_user
Enables frontend login.
Browser session
Videos
iframeswitch
Used to show all third-party contents.
3 months
yt-player-bandaid-host
Is used to display YouTube videos.
Persistent
yt-player-bandwidth
Is used to determine the optimal video quality based on the visitor's device and network settings.
Persistent
yt-remote-connected-devices
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Persistent
yt-remote-device-id
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Persistent
yt-player-headers-readable
Collects data about visitors' interaction with the site's video content - This data is used to make the site's video content more relevant to the visitor.
Persistent
yt-player-volume
Is used to save volume preferences for YouTube videos.
Persistent
yt-player-quality
Is used to save the quality settings for YouTube videos.
Persistent
yt-remote-session-name
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Browser session
yt-remote-session-app
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Browser session
yt-remote-fast-check-period
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Browser session
yt-remote-cast-installed
Saves the user settings when retrieving a YouTube video integrated on other web pages
Browser session
yt-remote-cast-available
Saves user settings when retrieving integrated YouTube videos.
Browser session
ANID
Used for targeting purposes to profile the interests of website visitors in order to display relevant and personalized Google advertising.
2 years
SNID
Google Maps - Google uses these cookies to store user preferences and information when you view pages with Google Maps.
1 month
SSID
Used to store information about how you use the site and what advertisements you saw before visiting this site, and to customize advertising on Google resources by remembering your recent searches, your previous interactions with an advertiser's ads or search results, and your visits to an advertiser's site.
6 months
1P_JAR
This cookie is used to support Google's advertising services.
1 month
SAPISID
Used for targeting purposes to profile the interests of website visitors in order to display relevant and personalized Google advertising.
2 years
APISID
Used for targeting purposes to profile the interests of website visitors in order to display relevant and personalized Google advertising.
6 months
HSID
Includes encrypted entries of your Google account and last login time to protect against attacks and data theft from form entries.
2 years
SID
Used for security purposes to store digitally signed and encrypted records of a user's Google Account ID and last login time, enabling Google to authenticate users, prevent fraudulent use of login credentials, and protect user data from unauthorized parties. This may also be used for targeting purposes to display relevant and personalized advertising content.
6 months
SIDCC
This cookie stores information about user settings and information for Google Maps.
3 months
NID
The NID cookie contains a unique ID that Google uses to store your preferences and other information.
6 months
CONSENT
This cookie tracks how you use a website to show you advertisements that may be of interest to you.
18 years
__Secure-3PAPISID
This cookie is used to support Google's advertising services.
2 years
__Secure-3PSID
This cookie is used to support Google's advertising services.
6 months
__Secure-3PSIDCC
This cookie is used to support Google's advertising services.
6 months