In the first funding phase, and under the title ‘Narrative (Self-)Reflection in the Sagas of Icelanders’, this project dealt with a rather homogeneous group of narrative elements and the analysis of smaller narrative units such as scenes or episodes and demonstrated that the narrative voice in the sagas uses a limited repertoire of commentaries to reflect the aesthetic quality of the text.
In the second funding phase, more diverse and larger elements will now be analysed, such as plot units, narrative strands, and character types. These figures of aesthetic reflection have been analysed in the past, both positively and negatively, in the context of late medieval Icelandic prose literature and described as a kaleidoscope whose constant movement endlessly produces new configurations. It is our hypothesis that such a kaleidoscopic approach can not only be applied to the – supposedly inferior and less sophisticated – late medieval saga literature, but that it is a narrative strategy typical of the entire corpus of Icelandic sagas. The project’s central concerns, which are rooted in current discussions in the field of Old Norse-Icelandic studies, thus relate to the analysis of this kaleidoscopic approach, asking: 1. What are the consequences for questions of canon formation if sagas of different genres use the same narrative strategy, which was considered inferior by older research? 2. What are the consequences for the assessment of sagas as historical sources or as fictional literature if their aesthetic quality is scrutinised more closely?
The corpus for this study consists of the Sagas of Icelanders (Íslendingasögur), which are contrasted with the Sturlunga saga compilation as a comparative corpus. In addition, the connections and interactions between Íslendingasögur and legendary sagas (fornaldarsögur) will be re-examined, as both contribute elements to the larger kaleidoscope.
Ringvorlesung: Andere Ästhetik - Kunst und Gesellschaft in der Vormoderne
Hilkea Blomeyer und Jun.-Prof. Rebecca Merkelbach: Sagas im Kaleidoskop - Kreativität und Erzählkunst im mittelalterlichen Island (Zugriff über das Intranet der Universität Tübingen)
Second funding phase:
Prof. em. Dr. Stefanie Gropper
Jun. Prof. Dr. Rebecca Merkelbach
First funding phase:
Prof. Dr. Stefanie Gropper
Second funding phase:
Hilkea Blomeyer
First funding phase:
Dr. Anna Katharina Heiniger
Tyler Green
Yvonne Meixner
Lecture: Blomeyer, H.: Ok hefir nú sannazt þat, er ek sagða þér. A Kaleidoscopic Approach to the Narrative of the fornaldarsögur, 16th Bergen International Postgraduate Symposium in Old Norse Studies, Universität Bergen, 07.–10.04.2025.
Lecture: Merkelbach, R.: Kaleidoscopic Uses of Medieval(ist) Storytelling in Rings of Power, Internationaler Workshop: „Prequels, Sequels, Spin-offs. Logics of Neomedievalist Transmedia Storytelling“, University of Oxford, 02.–04.04.2025.
Presentation: Blomeyer, H.: Vorstellung des Projekts B5, Projektbereichsvorstellungen des SFB 1391 Andere Ästhetik, Universität Tübingen, 31.01.2025.
Lecture: Blomeyer, H. / Merkelbach, R.: Sagas im Kaleidoskop: Kreativität und Erzählkunst im mittelalterlichen Island, Ringvorlesung: „Andere Ästhetik – Kunst und Gesellschaft in der Vormoderne“, Universität Tübingen, 25.11.2024.
Lecture: Heiniger, A. K. [MPh1]: Die literarische Funktion von Gefühlen und Gedanken in den Íslendingasögur: Eine Analyse der Erzählstimme, Arbeitstagung der deutschsprachigen Skandinavistik (AtdS), Universität Bonn, 24.–26.09.2024.
Lecture: Blomeyer, H.: Angantýr, Örvar-Odd und ... Prinz Eisenherz? Emotionen in Kampfszenen der Fornaldarsögur und ihre Rezeption in modernen Comics, Arbeitstagung der deutschsprachigen Skandinavistik (AtdS), Universität Bonn, 24.–26.09.2024.
Presentation: Blomeyer, H. / Gropper, S. / Merkelbach, R.: Projektvorstellung B5, Kolloquium Abteilung Skandinavistik, Universität Tübingen, 23.07.2024.
Lecture: Merkelbach, R.: „Betra er slíkt með gamni at heyra“: Kanonisierung und die isländische Sagaliteratur, Internationale Tagung (SFB-Jahrestagung): „Kanonisierung und Revision. Historische Prozesse ästhetischer Autoritätsbildung“, Universität Tübingen, Alte Aula, 04.–06.07.2024. Weitere Informationen zur Veranstaltung finden sich im Flyer.
Lecture: Blomeyer, H.: Crisis in the fornaldarsögur: Women Wanted?, International Medieval Congress, University of Leeds, 01.–04.07.2024.
Presentation: Blomeyer, H.: Vorstellung des Projekts B5, Projektbereichsvorstellungen des SFB 1391 Andere Ästhetik, Universität Tübingen, 06.05.2024.
Lecture: Blomeyer, H.: Kaleidoskop? Ein anderer Blick auf das Erzählen in den fornaldarsögur, 19. Überregionale Promovierendentagung der Skandinavistik, Universität Münster, 05.–06.04.2024.
Lecture: Merkelbach, R.: Expanding the Sagaverse: Worldbuilding and Fictionality in Late-Medieval Icelandic Literature, Tagung: „The Rise of Fiction in the Long Twelfth Century“, University of Cambridge, 06.–07.12.2023.
Presentation: Heiniger, A. K.: The Narrative Voice and its Comments. A Quantitative and Qualitative Analysis of Jómsvíkinga saga, Kolloquium Skandinavistik, Universität Tübingen, 22.11.2022. (digital)
Workshop: miklu meira óhljóð en frá megi segja: Möglichkeiten und Grenzen der erzählerischen Gestaltung in der altnordischen Literatur, Universität Tübingen, 21.10.2022.
Presentation: Heiniger, A. K.: Nú er at segja frá: Narratorial Comments in Jómsvíkinga saga, 18th International Saga Conference, Helsinki / Tallin, 07.–12.08.2022.
Guestlecture: Prof. Dr. Roland Scheel (Universität Göttingen): Die Erzählung des Rechts und Erzählen vom Recht: zur Spannung zwischen normativen und narrativen norrönen Texten, Universität Tübingen, 28.06.2022.
Guestlecture: Dr. Elena Brandenburg (Universität zu Köln): Unfeste Texte, offene Genres – mouvance und remaniement des Genre-Begriffs am Beispiel der europäischen Gattungstransmission im Mittelalter, Universität Tübingen, 14.06.2022.
Vortrag: Merkelbach, R.: Rogue Sagas: Transgressive Storytelling and Kaleidoscopic Worldbuilding in the ‘Post-Classical’ Sagas of Icelanders, Keynote-Lecture beim Aarhus Student Symposium on Viking and Medieval Scandinavian Subjects, Aarhus Universitet, 28.–29.04.2022. (digital)
Presentation: Heiniger, A. K.: Waiting for the Porridge: Three Embedded Narratives in Egils saga einhenda, Tagung: „Embedded Narratives in the Literatures of the Medieval North,“ Universität Katowice, 08.–09.04.2022. (digital)
Vortrag: Merkelbach, R.: Embedded Worlds: Worldbuilding and Ontological Proliferation in Late Medieval Saga Literature, Tagung: „Embedded Narratives in the Literatures of the Medieval North,“ Universität Katowice, 08.–09.04.2022. (digital)
Presentation: Gropper, S.: skrifa, segja frá, setja saman: Multiple authorship in the Sagas of Icelanders, University of Aberdeen, 24.03.2022. (digital)
Presentation: Heiniger, A. K.: The Influence of Narratorial Comments on the Storyworlds of the Íslendingasögur, fornaldarsögur and riddarasögur, Workshop: Storyworlds and Worldbuilding (Organisatorin: Rebecca Merkelbach), Universität Tübingen, 19.–20.03.2021. (digital)
Presentation: Gropper, S.: Plurale Autorschaft in den Íslendingasögur. Kolloquium Skandinavistik, Universität Tübingen, 24.11.2020.
Lecture: Gropper, S.: Skrifa, segja frá, setja saman: Die Problematik der Autorschaft / narrativen Autorität in den Íslendingasögur, Internationale Tagung / International Conference (SFB Querschnittsbereichstagung): „Ästhetik(en) pluraler Autorschaft: Literatur – Kunst – Musik /(The) Aesthetics of Collaborative Authorship: Literature – Art – Music“, Universität Tübingen, Alte Aula, 12.–14.11.2020. Weitere Informationen zur Veranstaltung finden sich im Flyer.
Presentation: Gropper, S.: Narrative auctoritas in der Reykdæla saga. Kolloquium Skandinavistik, Universität Tübingen, 14.11.2020.
Presentation: Heiniger, A. K.: Nú er at segja frá: Vergleichende Analyse der Erzählerkommentare im altnordischen Sagakorpus als Ausdruck literarischer Ästhetik (Arbeitstitel), Kolloquium Skandinavistik, Universität Tübingen, 19.05.2020. (digital)
Presentation: Heiniger, A. K.: Nú er at segja frá: Vergleichende Analyse der Erzählerkommentare im altnordischen Sagakorpus als Ausdruck literarischer Ästhetik (Arbeitstitel), Projektbereichstreffen des SFB 1391 Andere Ästhetik, Universität Tübingen, 27.04.2020.
Presentation: Gropper, S.: Authorship and auctoritas in Sagas of Early Icelanders. The example of Reykdœla saga, Kolloquium Skandinavistik, Universität Tübingen, 14.01.2020.
Blomeyer, H.: The Polar Bear Conspiracy – The Narrative Voice and Strategies of Silence in Brands þáttr örva, Þorsteins þáttr uxafóts, and Sneglu-Halla þáttr, in: Anna Katharina Heiniger (Hg.): Narrative Voices: Options and Limitations in Saga Literature, Oldenburg 2025 (Beiträge zur mittelalterlichen Erzählforschung. Themenheft 18), S. 75–106. URL: ojs.uni-oldenburg.de/ojs/index.php/bme/article/view/291 (letzter Zugriff: 13. Juni 2025).
Gerok-Reiter, A. / Gropper, S. / Pawlak, A. / Wolkenhauer, A. / Zirker, A.: Introduction, in: Stefanie Gropper / Anna Pawlak / Anja Wolkenhauer / Angelika Zirker (Hgg.): Multiple Authorship. Aesthetics of Co-Creativity in the Pre-Modern Era, translated by Alexander Wilson, Berlin / Boston 2025 (Andere Ästhetik. Koordinaten 2E), S. IX–XLII.
Gropper, S.: Stanzas in the Margin: Njáls saga as Prosimetric Narrative. in: Brynja Þorgeirsdóttir / Stefanie Gropper / Judy Quinn / Alexander Wilson (Hgg.): The Prosimetrum of the Íslendingasögur. Aesthetic and Narrative Effects, Berlin / Boston 2025, S. 25–54.
Gropper, S.: Unnr’s story: Interaction between Prose and Poetry in Njáls saga, in: Anna Katharina Heiniger (Hg.): Narrative Voices: Options and Limitations in Saga Literature, Oldenburg 2025 (Beiträge zur mittelalterlichen Erzählforschung. Themenheft 18), S. 75–106. URL: ojs.uni-oldenburg.de/ojs/index.php/bme/article/view/293 (letzter Zugriff: 13. Juni 2025).
Gropper, S.: Navigating through the Storyworld(s). The narrative Voice in the Íslendingasögur, in: Rebecca Merkelbach (Hg.): Storyworlds and Worldbuilding in Old Norse-Icelandic Literature, Turnhout, S. 55–78 (Medieval texts and cultures of Northern Europe 38).
Gropper, S.: ‘Ek segi,’ ‘vér segjum,’ ‘verðr sagt.’. Multiple Authorship in the Íslendingasögur, in: Stefanie Gropper / Anna Pawlak / Anja Wolkenhauer / Angelika Zirker (Hgg.): Multiple Authorship. Aesthetics of Co-Creativity in the Pre-Modern Era, translated by Alexander Wilson, Berlin / Boston 2025 (Andere Ästhetik. Koordinaten 2E), S. 275–299.
Gropper, S. / Pawlak, A. / Wolkenhauer, A. / Zirker, A. (Hgg.): Multiple Authorship. Aesthetics of Co-Creativity in the Pre-Modern Era, translated by Alexander Wilson, Berlin / Boston 2025 (Andere Ästhetik. Koordinaten 2E).
Heiniger, A. K. [MPh1] / Reiter, N. [MPh1] / Wiedmer, N. [MPh1] / Gropper, S. / Zirker, A.: Can Aesthetics be Counted? Systematic Annotation and Quantitative Analysis of Narratorial Comments in the Sagas of Icelanders, in: Annette Gerok-Reiter / Jörg Robert / Matthias Bauer / Anna Pawlak (Hgg.): Different Aesthetics. Principles – Questions – Perspectives, translated by David. B Dollenmayer, Berlin / Boston 2025 (Andere Ästhetik. Koordinaten 1E), S. 265–288.
Heiniger, A. K. [MPh1]: Introduction: Narrative Voices, their Effect in Saga Literature, and the Case of Gull-Þóris saga, in: Anna Katharina Heiniger (Hg.): Narrative Voices: Options and Limitations in Saga Literature, Oldenburg 2025 (Beiträge zur mittelalterlichen Erzählforschung. Themenheft 18), S. 1–50. URL: ojs.uni-oldenburg.de/ojs/index.php/bme/article/view/289 (letzter Zugriff: 13. Juni 2025).
Heiniger, A. K. (Hg.) [MPh1]: Narrative Voices: Options and Limitations in Saga Literature, Oldenburg 2025 (Beiträge zur mittelalterlichen Erzählforschung. Themenheft 18). URL: ojs.uni-oldenburg.de/ojs/index.php/bme/issue/view/33 (letzter Zugriff: 13. Juni 2025).
Merkelbach, R (Hg.): Storyworlds and Worldbuilding in Old Norse-Icelandic Literature, Turnhout 2025 (Medieval texts and cultures of Northern Europe 38).
Bampi, Massimiliano / Gropper, S.: Translation als Cultural Appropriation in Medieval Scandinavia, in: Massimiliano Bampi / Stefanie Gropper (Hgg.): Medieval Translatio. Interdisciplinary Studies in the Translation and Transfer of Language, Culture, Literature, Berlin / Boston 2024 (Modes of Modification 2), S.149–174.
Bampi, Massimiliano / Gropper, S.: Introduction, in: Massimiliano Bampi / Stefanie Gropper (Hgg.): Medieval Translatio. Interdisciplinary Studies in the Translation and Transfer of Language, Culture, Literature, Berlin / Boston 2024 (Modes of Modification 2), S. 1–9.
Bampi, Massimiliano / Gropper, S. (Hgg.): Medieval Translatio. Interdisciplinary Studies in the Translation and Transfer of Language, Culture, Literature, Berlin / Boston 2024 (Modes of Modification 2).
Gropper, S.: Narrative Strukturen in der Hrafnkels saga, in: Alessia Bauer (Hg.): Florilegium nordmannicum. Beiträge zur norrönen Kultur- und Literaturwissenschaft Nordeuropas. Festschrift für François-Xavier Dillmann, Wien 2024, S. 91–115.
Heiniger, A. K. [Ass.]: The Narrative Voice and its Comments: A Quantitative and Qualitative Analysis of Jómsvíkinga saga, in: European Journal of Scandinavian Studies 53.2 (2024) S. 328–353.
Merkelbach, R.: Story, World, and Character in the Late Íslendingasögur: Rogue Sagas, Cambridge 2024 (Studies in Old Norse Literature 13).
Gropper, S.: Authorship and auctoritas in Sagas of Early Icelanders. The example of Reykdœla saga, in: Jan Alexander van Nahl / Wilhelm Heizmann (Hgg): „Arbeit gibt es genug". Gedenkschrift Heinrich Beck (1929–2019). Ergänzungsbände zum Reallexikon der Germanischen Altertumskunde, Berlin / Boston 2023, S. 139–156.
Gropper, S.: ‚Ek segi‘, ‚vér segjum‘, ‘verðr sagt‘. Plurale Autorschaft in den Íslendingasögur, in: Stefanie Gropper / Anna Pawlak / Anja Wolkenhauer / Angelika Zirker (Hgg): Plurale Autorschaft. Ästhetik der Co-Kreativität in der Vormoderne (Andere Ästhetik. Koordinaten 2), Berlin / Boston 2023.
Gerok-Reiter, A. / Gropper, S. / Pawlak, A. / Wolkenhauer, A. / Zirker, A.: Einführung, in: Stefanie Gropper / Anna Pawlak / Anja Wolkenhauer / Angelika Zirker (Hgg.): Plurale Autorschaft. Ästhetik der Co-Kreativität in der Vormoderne, Berlin / Boston 2023 (Andere Ästhetik. Koordinaten 2), S. IX–XLII.
Heiniger, A. K.: Rezension zu Christina Kunstmann: Magie und Liminalität. seiðr in der altnordischen Überlieferung, Berlin / Boston 2020 (Ergänzungsband zum Reallexikon der Germanischen Altertumskunde 122), in: Journal Preternature: Critical and Historical Stuides on the Preternatural 12.2 (2023), S. 186–189.
Heiniger, A. K. / Reiter, N. / Wiedmer, Nathalie / Gropper, S. / Zirker, A.: Kann man Ästhetik zählen? Systematische Annotation und quantitative Analyse von Erzählerbemerkungen in den Isländersagas, in: Annette Gerok-Reiter / Jörg Robert / Matthias Bauer / Anna Pawlak (Hgg.): Andere Ästhetik. Grundlagen – Fragen – Perspektiven, Berlin / Boston 2022 (Andere Ästhetik. Koordinaten 1), S. 283–308.
Heiniger, A. K.: Die zwei Versionen des Sneglu-Halla þáttr: Ein narratologisches Bewusstsein für die kurze Erzählform?, in: Anna Katharina Heiniger / Rebecca Merkelbach / Alexander Wilson (Hgg.): Þáttasyrpa – Studien zu Literatur, Kultur und Sprache in Nordeuropa, Tübingen 2022 (Beiträge zur Nordischen Philologie 72), S. 117–126.
Gropper, S.: The ‚Heteronomous Authorship‘ of Icelandic Saga Literature. The Example of Sneglu-Halla þáttr, in: Lukas Rösli / Stefanie Gropper (Hgg.): In Search of the Culprit: Aspects of Medieval Authorship, Berlin / Boston 2021 (Andere Ästhetik. Studien 1), S. 75–96.
Gropper, S.: Die Reichen und die Schönen in der Laxdæla saga. Die Funktion höfischer Ästhetik, in: Sabine Heidi Walther / Regina Jucknies / Judith Meurer-Bongardt / Jens Eike Schnall (Hgg.): Res, Artes et Religio. Essays in Honour of Rudolf Simek, Leeds 2021, S. 219–233.
Rösli, Lukas /Gropper, S. (Hgg.): In Search of the Culprit: Aspects of Medieval Authorship, Berlin / Boston 2021 (Andere Ästhetik. Studien 1).
Rösli, Lukas / Gropper, S.: In Search of the Culprit. Aspects of Medieval Authorship. Introduction, in: Lukas Rösli / Stefanie Gropper (Hgg.): In Search of the Culprit: Aspects of Medieval Authorship, Berlin / Boston 2021 (Andere Ästhetik. Studien 1), S. 9–16.
Merkelbach, R.: Kjalnesinga saga and the Outlaw Saga Tradition: Subversion and Simultaneity in a Kaleidoscopic Perspective, in: Saga-Book 46 (2022), S. 65–92.
Merkelbach, R.: Voice and World in Jökuls þáttr Búasonar, in: Anna Katharina Heiniger / Rebecca Merkelbach / Alexander Wilson (Hgg.): Þáttasyrpa – Studien zu Literatur, Kultur und Sprache in Nordeuropa, Tübingen 2022 (Beiträge zur Nordischen Philologie 72), S. 127–36.
Gropper, S.: Die Macht der Worte. Konstruktion und Aushandlung von Machtpositionen in und mit der altnordischen Literatur, in: Florian M. Schmid / Anita Saukel (Hgg.): Verhandlung und Demonstration von Macht. Mittel, Muster und Modelle in Texten deutschsprachiger und skandinavischer Kulturräume, Stuttgart 2020 (Zeitschrift für deutsches Altertum und deutsche Literatur; Beiheft 32), S. 29–43.
Gropper, S.: The Human Condition, in: Massimiliano Bampi / Carolyne Larrington / Sif Rikhardsdottir (Hgg.): A Critical Companion to Old Norse Literary Genre, Cambridge 2020, S. 177–191.
Gerok-Reiter, A. / Wolkenhauer, A. / Robert, J. / Gropper, S. (Hgg.): Ästhetische Reflexionsfiguren in der Vormoderne, Heidelberg 2019 (Germanisch-Romanische Monatsschrift; Beiheft 88).
Gropper, S.: Hrærð dikt með ástarorðum: Die Lilja als Synthese zwischen skaldischer Tradition und Innovation, in: Annette Gerok-Reiter / Anja Wolkenhauer / Jörg Robert / Stefanie Gropper (Hgg.): Ästhetische Reflexionsfiguren in der Vormoderne, Heidelberg 2019 (Germanisch-Romanische Monatsschrift; Beiheft 88), S. 35–66.
Heiniger, A.: Softwarebasierte Analyse der Erzählstimme in den þættir (Proseminar II, Mi 14–16).
Gerok-Reiter, A. / Gropper, S.: Modelle von Autorschaft im Mittelalter (Hauptseminar, Mi 10–12).
Gerok-Reiter, A. / Gropper, S.: Modelle von Autorschaft im Mittelalter (Hauptseminar, Di 16–18). (coronabedingt verschoben)
Gropper, S.: Die Instanz des Erzählers in den Isländersagas (Hauptseminar, Di 12–14).
Gropper, S.: Prosimetrum in der altnordischen Literatur (Hauptseminar, Di 10–12).
Instagram Post: Blomeyer, H. / Gropper, S. / Merkelbach, R. / Simmendinger, S.: „Wusstest Du schon, dass …?“, Veröffentlichung: 16.01.2025.
Instagram Post: Blomeyer, H. / Gropper, S. / Merkelbach, R. / Simmendinger, S.: Ausschnitt „Grettir“, Veröffentlichung: 15.01.2025.
Instagram Post: Blomeyer, H. / Gropper, S. / Merkelbach, R. / Simmendinger, S.: „Was ist eigentlich … eine Saga?“, Veröffentlichung: 14.01.2025.
Instagram Post: Blomeyer, H. / Gropper, S. / Merkelbach, R. / Simmendinger, S.: Ausschnitt „Kaleidoskop“, Veröffentlichung: 13.01.2025.
Instagram Post: Blomeyer, H. / Gropper, S. / Merkelbach, R. / Simmendinger, S.: Ausschnitt „Geschichtenerzählen“, Veröffentlichung: 10.01.2025.
Instagram Video: Merkelbach, R. / Traub, S. (Dreh und Schnitt): Vorstellung des Projekts B5 für den Instagram-Auftritt des SFB, Aufnahme: 15.07.2024, Veröffentlichung: 09.01.2025.
Instagram Post: Blomeyer, H. / Gropper, S. / Merkelbach, R. / Simmendinger, S. / Joseph & Sebastian (Grafikagentur): Ganze Illustration „Kaleidoskopisches Erzählen in den Isländersagas“, Veröffentlichung: 08.01.2025.
Project B5 explores a common feature of the Icelandic family sagas: narratorial comments that point to a reflection of intratextuality, intertextuality and referentiality. Although they are (at a first glance) not very exciting, these comments give insight into the kind of aesthetic reflections as well as social conditions and connexions of narrating in the vernacular. These heretofore under-researched comments will be systematically collected, contextualised and analysed with regard to narrative (self-)reflection in the Icelandic family sagas; they thus form a central contribution to the reconstruction of an early modern aesthetics.