In its second funding phase, project C1 is concerned with Christian poetics of ekphrasis based on poems from Eastern Roman-Byzantine Late Antiquity (mainly fifth to seventh century CE). The main objects of our research are the Ekphrasis of Christodoros (AP II), the Ekphrasis of Hagia Sophia and the Ekphrasis of the Ambon by Paulus Silentiarius as well as the Ekphrasis tabulae mundi by John of Gaza. These texts originate from a Christian-dominated context, which is why, according to our hypothesis, the Christian religion is relevant as a dynamic heterological component for the interpretation of these poems.
Considering the late antique-Christian transformation of the old Hellenistic educational culture, it will be necessary to examine the extent to which elements of the Hellenistic poetics of ekphrasis are reflected in the Progymnasmata of the imperial age and late antiquity and late antique poetic ekphrasis. The focus here is, on the one hand, on the ekphrasis of artefacts that were created in a pre-Christian context and are now resemantised or recontextualised as spolia following a new Christian aesthetics. On the other hand, our research will be concerned with the ekphrastic poetisation of a priori Christian artefacts (e.g. cross, pulpit) and spaces (e.g. churches), which will be examined in accordance with a specifically Christian praxeology.
Furthermore, the performative character of these poems, which are characterised by an unconventional cumulative aesthetic, will be analysed against the background of the socio-cultural context, art production and religious discourse of the time. Are we dealing with a museum-like preservation of pre-Christian artefacts, their subtle deconstruction or a programmatic claim for a religious-political agenda? How do familiar figures of reflection and poetic practices of ekphrasis change through the Christian gaze and do they contribute to a Christian aesthetic?
Second funding phase:
Dr. des. Viola Palmieri
First funding phase:
Dr. Matthew Chaldekas
Arianna Canu
Workshop: Ekphrasis in Kaiserzeit und Spätantike, Universität Tübingen, Hegelbau, 02.02.2024.
Guestlecture: Saskia Schomber M.A. (Universität Gießen): No Sense of an Ending: Narrative Ästhetiken der Spätheit in Kolluthos’ Raub der Helena, Universität Tübingen, Hegelbau, 17.01.2024.
Guestlecture: Prof. Dr. Jacquline J.H. Klooster: Can You Feel It? Styles of Ekphrasis in Hellenistic Epigram, Universität Tübingen, Hegelbau, 14.02.2023.
Presentation: Chaldekas, M.: Pyrrhonische Phantasia? Der Anfang der hellenistischen Epistemologie, Gräzistisches Oberseminar (PD Dr. Michael Schramm), Universität Tübingen, Hegelbau, 09.02.2023.
Presentation: Chaldekas, M.: kalos kalos in Context. Callimachus’ Unreal Aesthetics, SCS Annual Meeting, New Orleans, LA, 06.01.2023.
Conference: The Politics of Female Divinity in the Hellenistic Period, Universität Tübingen, Neue Aula, 03.–04.11.2022.
Lecture: Chaldekas, M.: Leonidas von Tarent und hellenistische Ekphrasis, Internationale Tagung (SFB-Tagung), „Zur Poetik der Ekphrasis in der Griechischen Dichtung“, Universität Tübingen, Hegelbau, 13–14.10.2022.
Presentation: Männlein-Robert, I.: Begrüßung und Einführung, Internationale Tagung (SFB-Tagung), „Zur Poetik der Ekphrasis in der Griechischen Dichtung“, Universität Tübingen, Hegelbau, 13–14.10.2022.
Conference: Zur Poetik der Ekphrasis in der Griechischen Dichtung, Universität Tübingen, Hegelbau, 13–14.10.2022.
Conference: Die Ambiguität des Scheins / The Ambiguity of Appearance. Dynamiken ästhetischer Praxis in der Vormoderne, Internationale Tagung der Teilprojekte A1, C1, C3 und C6, Universität Tübingen, Pfleghof, 30.06.–02.07.2022. Weitere Informationen zur Veranstaltung finden sich im Flyer.
Lecture:Chaldekas, M: Täuschung und Nachdenken im hellenistischen ekphrastischen Epigramm, Internationale Tagung (SFB-Tagung): „Die Ambiguität des Scheins / The Ambiguity of Appearance“, Universität Tübingen, Pfleghof, 30.06.–02.07.2022. Weitere Informationen zur Veranstaltung finden sich im Flyer.
Presentation: Chaldekas, M: Ekphrasis der Person bei Theokrit: intermediale Charakterisierung, Workshopreihe: Ekphrastisches Erzählen, Ekphrastisches Erzählen III, Universität Graz, 18.06.2022.
Presentation: Chaldekas, M: Ekphrasis Prosôpôn: Rhetorik, Poetik, Physiognomik,’ Gräzistisches Oberseminar (Prof. Dr. Irmgard Männlein-Robert), Universität Tübingen, Hegelbau, 02.06.2022.
Presentation: Chaldekas, M: Were there Female Philosophers in the Early Ptolemaic Court?, Tagung: Feminism & Classics 2022: body / language, 19.05.2022. (digital)
Lecture: Männlein-Robert, I.: Illusione e Fantasia -La poetica dell’aisthesis negli epigrammi ecfrastici ellenistici, Il seminario interateneo di letture sui testi classici, Università di Verona, 11.05.2022.
Lecture: Chaldekas, M: Ecphrastic Medea: Between Intermediality and Intermateriality, Internationale Tagung (SFB Querschnittsbereichstagung): „Materialität und Medialität: Aspekte einer anderen Ästhetik“, Universität Tübingen, Alte Aula, 02.–04.03.2022. Weitere Informationen zur Veranstaltung finden sich im Flyer.
Presentation: Chaldekas, M: The Aesthetics of Manual Labor: Ecphrastic Representations of Woodwork in Leonidas, SCS Annual Meeting, San Francisco, 06.01.2022. (digital)
Presentation: Chaldekas, M: The Aesthetics of Manual Labor: Ecphrastic Representations of Woodwork in Leonidas, Gräzistisches Oberseminar (Prof. Dr. Irmgard Männlein-Robert), Universität Tübingen, Hegelbau, 16.12.2021.
Presentation: Chaldekas, M.: Response to E. Sistakou, ‘The Crisis of the Hellenistic Self,’ Groningen Hellenistic Poetry Workshop, Universität Groningen (Niederlande), 16.9.2021. (digital)
Presentation: Chaldekas, M.: Das kalos-kalos Motiv, von Simonides zu Asklepiades, Gräzistisches Oberseminar (Prof. Männlein-Robert), Universität Tübingen, Hegelbau, 29.07.2021.
Guestlecture: Dr. Thomas S. Nelson (Corpus Christi, Cambridge): (Dis-)continuities in Hellenistic Aesthetics: Art, Literature, and Geopolitics, Universität Tübingen, 13.07.2021. (digital)
Presentation: Chaldekas, M.: Die Kraft der Bronze im hellenistischen Epigramm: autologische und heterologische Perspektiven, Retreat des SFB 1391 Andere Ästhetik, Universität Tübingen, 15.02.2021. (digital)
Presentation: Chaldekas, M.: Die Kraft der Bronze: ekphrastische Epigramme und seine homerischen Vorläufer?, Gräzistisches Oberseminar, Universität Tübingen, 07.01.2021. (digital)
Presentation: Chaldekas, M.: Innewohnende Kunst: verschränkte ästhetische Reflexionen über die antiken Handwerkzeuge, Querschnittsbereichtreffen Materialität & Medialität des SFB 1391 Andere Ästhetik, Universität Tübingen, 30.11.2020. (digital)
Lecture: Männlein-Robert, I.: ‚Typos‘ und Gottesbild: Zum philosophischen Vor-Bild in Platons Politeia, Platon et la pensée de l’image, Paris (Frankreich), 20.–21.02.2020.
Presentation: Chaldekas, M.: Intermedial Experimentation in AP 16.135-43 (on Timomachus’ Medea), Gräzistisches Oberseminar (Prof. Männlein-Robert), Universität Tübingen, Hegelbau, 16.01.2020.
International Workshop ‘Xenocrates’: In the context of the ‘Tübingen-Durham-Seadcorn-Program’ the workshop will be held in Hegelbau (Wilhelmstr. 36), on 1 and 2 November 2019. The workshop is organized by Prof. Dr. Irmgard-Männlein-Robert and Dr. Michele Solitario. Please find further information on the website: Griechische Philologie.
Lecture: Chaldekas, M.: Seeing Statues: Authority, Erotic Power, and the Gendered Gaze in Theocritus, Groningen Hellenistic Poetry Workshop, Groningen (Niederlande), 23.08.2019.
Lecture: Männlein-Robert, I.: Mit Blick auf das Göttliche oder: Mimesis für Philosophen in Politeia und Nomoi, Mimesis-Tagung, Tübingen, 02.–05.05.2019.
Chaldekas, M: Ecphrastic Medea: Between Intermediality and Intermateriality, in: Jan Stellmann / Daniela Wagner (Hgg.): Materialität und Medialität. Aspekte einer anderen Ästhetik in der Vormoderne, Berlin / Boston 2023 (Andere Ästhetik. Koordinaten 5), S. 367–389.
Chaldekas, M.: Trügerischer Anschein und Nachdenken im ekphrastischen Epigramm und in der hellenistischen Philosophie, in: Annette Gerok-Reiter / Martin Kovacs / Volker Leppin / Irmgard Männlein-Robert (Hgg.): Schein und Anschein. Dynamiken ästhetischer Praxis in der Vormoderne, Berlin / Boston 2023 (Andere Ästhetik. Koordinaten 3), S. 303–342.
Gerok-Reiter, A. / Kovacs, M. / Leppin, V. / Männlein-Robert, I. (Hgg.): Schein und Anschein. Dynamiken ästhetischer Praxis in der Vormoderne, Berlin / Boston 2023 (Andere Ästhetik. Koordinaten 3).
Gerok-Reiter, A. / Kovacs, M. / Männlein-Robert, I. (unter Mitarbeit von Leppin, V.): Zur Einführung: Schein und Anschein – ein Problemaufriss, in: Annette Gerok Reiter / Martin Kovacs / Volker Leppin / Irmgard Männlein-Robert (Hgg.): Schein und Anschein. Dynamiken ästhetischer Praxis in der Vormoderne, Berlin / Boston 2023 (Andere Ästhetik. Koordinaten 3), S. XI–LI.
Männlein-Robert, I.: "Typos" et image de dieu : l'image archétype philosophique dans la "République" de Platon, in: Elsa Grasso / Anca Vasiliu (Hgg.): Platon et la pensée de l'image , Paris 2023, S. 225–240.
Männlein-Robert, I.: Illusion und Phantasie – Zur Poetologie der Aisthesis in der ekphrastischen Dichtung des Hellenismus, in: Annette Gerok-Reiter / Jörg Robert / Matthias Bauer / Anna Pawlak (Hgg.): Andere Ästhetik. Grundlagen – Fragen – Perspektiven, Berlin / Boston 2022 (Andere Ästhetik. Koordinaten 1), S. 359–391.
Chaldekas, M.: The Ethnographic Eye: Verbal and Visual Identification Theocritus Idyll 22, in: Phoenix 74 (2021), S. 15–35.
Chaldekas, M. Rezension von Hellenistic Epigrams: A Selection, ed. Alexander Sens (Cambridge, 2020), in: Bryn Mawr Classical Review, URL: https://bmcr.brynmawr.edu/2021/2021.11.36/.
Chaldekas, M.: Seeing Statues: Authority, Erotic Power, and the Gendered Gaze in Theocritus, in: J.H. Klooster / M.A. Harder / R.F. Regtuit / G.C. Wakker (Hgg.): Women and Power in Hellenistic Poetry, Leuven 2021 (Hellenistica Groningana 26), S. 59–82.
Männlein-Robert, I.: Mythos als Ressource: Prometheus und Epimetheus als Reflexionsfiguren bei Hesiod, in: Dominik Delp / Xenja Herren (Hgg.): TextRessourcen. Agrarische, soziale und poetische Ressourcen in archaischer und hellenistischer Zeit, Hildesheim / Zürich / New York 2021, S. 123–146.
Männlein-Robert, I.: Autofiktionen und Maskenspiele bei Kallimachos: eine Poetik der Irritation?, in: Gregor Bitto / Bardo Maria Gauly (Hgg.): Auf der Suche nach Autofiktion in der antiken Literatur, Berlin / Boston 2021 (Philologus, Supplemente Band 16), S. 15–29.
Männlein-Robert, I.: Das Motiv der Höhle in Literatur und Kunst: Porphyrios, De antro Nympharum, in: Manuel Baumbach (Hg.): Die Seele im Kosmos. Porphyrios, Über die Nymphengrotte in der Odyssee, Tübingen 2019 (SAPERE XXXII), S. 97–116.
Männlein-Robert, I.: Ekphrasis (Hauptseminar, Fr 10–12).
Chaldekas, M.: Griechische Epigramme [mit Schwerpunkt auf hellenistische und ekphrastische Exemplare] (Lektüreübung, Mi 14–16)
Männlein-Robert, I.: ‚Kallimachos‘ [mit Schwerpunkt auf Ästhetik und Poetik] (Hauptseminar, Fr 9–12).
‘Different’ poetics of ekphrasis in Hellenistic poetry
Project C1 investigates Greek poetic ekphrases, i.e. (image) descriptions especially of works of art and artefacts from the Hellenistic period. These reflect various aesthetic concepts, techniques and effects from an agent’s perspective. What is new is the interpretation of poetic ekphrases with a focus on contemporary philosophical discourses and concepts of aisthesis (sensual perception) and phantasia (imagination). The aim is to develop new (meta-)poetic and praxeological parameters of the (Hellenistic) aesthetic discourse by means of detailed analyses.