Lisa Ebert
Eröffnung des Verfahrens: 28. September 2018
Dissertationskolloquium: 10. Mai 2019
Biographie
- Seit Oktober 2015: Promotionsstudentin der Studienstiftung des Deutschen Volkes
- Assoziiertes Mitglied im Graduiertenkolleg 1808: Ambiguität - Produktion und Rezeption
- 2014 – 2015: Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Universität Tübingen (befristete Mitarbeiterstelle im Projekt „Curriculumentwicklung Fachdidaktik Englisch“)
- 2013 – 2014: Wissenschaftliche Hilfskraft für das Graduiertenkolleg 1808: Ambiguität – Produktion und Rezeption
- 2013 – 2016: Masterstudium „English Literatures and Cultures“ and der Eberhard Karls Universität Tübingen; (Abschluss 4.3.2016 mit Auszeichung)
- 2013: Erstes Staatsexamen in den Fächern Anglistik und Germanistik (mit Auszeichnung)
- 2011 – 2012: Tutorin „Introduction to English Literature“
- 2011 – 2012: Peer Mentorin im Projekt „Annotating Literature“
- 2010 – 2013: Stipendiatin Studienstiftung des deutschen Volkes
- 2010 – 2013: Studentische Hilfskraft am Lehrstuhl Professor Dr. Bauer
- 2007 – 2013: Lehramtsstudium Anglistik, Germanistik an der Eberhard Karls Universität Tübingen und der Willamette University, OR, USA
Abstract:
"Ambiguity in Emily Brontë’s Wuthering Heights" (Arbeitstitel)
The aim of this dissertation project is to offer a new reading of Emily Brontë’s Wuthering Heights by addressing ambiguity as a thematic focal point and structural key element of the novel. Wuthering Heights is not just an ambiguous narrative; it presents a world and inhabitants whose very nature is ambiguous. Problems of perception and narration are foregrounded and interlinked, as characters and narrators struggle to evaluate and mediate their experiences. The focus of the proposed reading of the novel will be both an analysis of local phenomena of ambiguity with regard to perception, narration and fictional reality, and a global perspective on the constitution of ambiguity through the interplay of text passages that are either ambiguous in themselves or in relation to each other. Exploring the link between the ontological, epistemological and narrative ambiguity as characteristic of Wuthering Heights, my study also strives to advance our knowledge of ambiguity and the way in which its manifestations are related to each other.
Forschungsschwerpunkte
- Ambiguität
- Emily Brontë
- Englische Literatur des 19. Jahrhunderts
- Schnittstelle Literaturwissenschaft - Linguistik
Lehre
- Wintersemester 2015/2016
- Proseminar I: Introduction to Literary Studies
- Sommersemester 2013
- Proseminar II: “Nature and Narration in Nineteenth Century Literature"
- Wintersemester 2014/2015
- Proseminar I: "Introduction to Literary Studies"
Vorträge
- „Conventionalized Metaphors and Ambiguity in Oscar Wilde‘s Society Comedies”. Vortrag am 21.05.2016 auf der Konferenz „Advances in Metaphor Studies vom 20.-22.05.2016 in Genua.
- „Immediacy and Reflection in Emily Brontë‘s Wuthering Heights”. Vortrag am 17.06.2016 auf der „International Conference on Narrative 2016“ vom 16.-18.06.2016 in Amsterdam.
- „The Interplay between Ambiguous Elements in Emily Brontë’s Wuthering Heights”. Vortrag am 28.07.2016 auf der „PALA 2016: In/Authentic Styles“ Konferenz vom 27.- 30.07.2016 in Cagliari.
- „Ambiguität in Emily Brontës Wuthering Heights". Vortrag am 20.11.2015 auf dem „Abschlussworkshop GRK 1767 ‚Faktuales und Fiktionales Erzählen‘" vom 20.-21.11.2015 an der Albert-Ludwigs-Universität Freiburg.
Publikationen
- Ebert, Lisa (2020). Ambiguity in Emily Brontë's "Wuthering Heights". Paderborn: Schöningh.
- Bauer, Matthias; Lisa Ebert (2019). "Ambiguous Heroes in Nineteenth-Century Fiction. A Qualitative and Quantitative Reading of Five Authors and Ten Novels." Ambige Helden. helden. heroes. héros. E-Journal zu Kulturen des Heroischen: Special Issue, Vol. 6. 11-25.