Dr. Melanie Störzer
University of Tübingen
Wilhelmstraße 50, room 519
D-72074 Tübingen
melanie.stoerzer[at]uni-tuebingen.de
Vita
since 2021
Coordinator
for the submission of a new linguistic SFB proposal
2017-2021
Academic coordinator
SFB 833
2018-2019
Lecturer in Linguistics
School for speech therapy, Tübingen
2017
PhD
in German Linguistics / Psycholinguistics
2012-2017
Research assistant
in Project B8, SFB 833
2010-2011
Tutor
for Proseminar II (syntax) in German Linguistics
2009-2012
MA: German Linguistics
University of Tübingen
2008-2012
Student assistant
in Projects B8 and A1 of SFB 833, at Chair Stolterfoht (Psycholinguistics), at Chair Maienborn (German Linguistics) and in the Department of Computational Linguistics (Seminar für Sprachwissenschaft)
2006-2009
BA: German studies (major) & History (minor)
University of Tübingen
Coordination & Organization
- Organization of the following conferences & workshops:
- 03/2021: Closing Conference of the SFB 833 (containing academic and public part, online)
- 02/2020 & 02/2018: Linguistic Evidence 2018 and 2020
- 06/2016: Workshop "Position und Interpretation: Syntax, Semantik und Informationsstruktur adverbialer Modifikatoren" of Project B8
- Organizing committee of the following conferences & workshops:
- 02/2022: 44. DGfS-Jahrestagung
- 02/2016 & 02/2014: Linguistic Evidence 2014 and 2016
- 09/2015: Sinn und Bedeutung 20
- 01/2015: "The Division of Labor: A View from Syntax, Semantics, Information Structure and Processing"
- Organization and exectution of the SFB Tage, board meetings, member's assemblys, SFB Colloquia
- Support, design and administration of the SFB 833’s website (based on Typo3)
- Safety officer / Fire protection officer / First aider / Building representative / (2018, as parental leave replacement) Equal opportunities officer
- 02/2017: Planning and execution of the "Linguistisches Schülerlabor", University of Tübingen
- 2014-2017: Organization of the SFB internal Research Group "Psycholinguistik Lunch"
Publications & Editorship
- Gauza, H., Störzer, M. & Hörnig, R. (in preparation). An evaluation of Sentence Fragment Arrangement as a method for determining linearization preferences.
- Gattnar, A., Hörnig, R., Störzer, M. & Featherston, S. (Eds.) (2019). Proceedings of Linguistic Evidence 2018: Experimental Data Drives Linguistic Theory. Tübingen: University of Tübingen. https://publikationen.uni-tuebingen.de/xmlui/handle/10900/87132
- Stolterfoht, B., Gauza, H. & Störzer, M. (2019). Incrementality in processing complements and adjuncts: Construal revisited. In K. Carlson et al. (eds.), Grammatical Approaches to Language Processing: Essays in Honor of Lyn Frazier (Studies in Theoretical Psycholinguistics 48) (pp. 225-240). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-01563-3_12
- Störzer, M. & Stolterfoht, B. (2018). Is German discourse-configurational? Experimental evidence for a topic position. Glossa: A Journal of General Linguistics 3(1): 20, 1-24. http://doi.org/10.5334/gjgl.122
- Störzer, M. (2017). Weshalb auf Mallorca wahrscheinlich alle Urlauber betrunken sind: Zur syntaktischen Position von Frameadverbialen und der Rolle der Informationsstruktur bei ihrer Verarbeitung (Dissertation). Tübingen: TOBIAS-lib Publikationssystem. http://dx.doi.org/10.15496/publikation-20900
- Störzer, M. & Stolterfoht, B. (2013). Syntactic base positions for adjuncts? Psycholinguistic studies on frame and sentence adverbials. Questions and Answers in Linguistics 1(2), 57-72. http://www.ifa.uni.wroc.pl/linguistics/documents/QAL_2013_2_MS_BS.pdf
- Störzer, M. (2013). Syntaktische Basispositionen für Adjunkte? Psycholinguistische Untersuchungen zum Stellungsverhalten von Frameadverbialen und Satzadverbialen (MA-Thesis). Hamburg: disserta Verlag.
Theses
- 2016: Dissertation: „Weshalb auf Mallorca wahrscheinlich alle Urlauber betrunken sind: Zur syntaktischen Position von Frameadverbialen und der Rolle der Informationsstruktur bei ihrer Verarbeitung“, University of Tübingen.
- 2012: MA Thesis: "Syntaktische Basispositionen für Adjunkte? Psycholinguistische Untersuchungen zum Stellungsverhalten von Frameadverbialen und Satzadverbialen", University of Tübingen, awarded with the Faculty Award of Linguistics 2013
- 2008: BA Thesis: "Lokale und direktionale Präpositionalphrasen und ihr Status in verschiedenen Kombinationen", University of Tübingen.
Award
Faculty Award of Linguistics 2013, Tübingen
Scientific Talks
-
Einfluss der Topikalität auf die Positionierung von Frameadverbialen. Workshop "Position und Interpretation. Syntax, Semantik und Informationsstruktur adverbialer Modifikatoren", Tübingen, 03. & 04.06.2016.
-
Einfluss der Topikalität auf die Positionierung von Frameadverbialen. Forschungskolloquium der Linguistischen Abteilung, Tübingen, 01.06.2016.
-
From perception to production. A comparison of three different methods in determining preferred positions for adverbials in German (with H. Gauza & R. Hörnig), Linguistic Evidence 20, Tübingen, 18.-20.02.2016.
-
Einfluss von Topikalität und Fokus auf die syntaktische Positionierung von Frameadverbialen. Forschungskolloquium der Linguistischen Abteilung, Tübingen, 20.05.2015.
-
Einfluss von Topikalität und Fokus auf die syntaktische Positionierung von Frameadverbialen. Generative Grammatik des Südens (GGS) 41, Wuppertal, 15.-17.05.2015.
-
Interpretation of Modifiers: The Interaction of Syntax, Semantics and Information Structure during Language Comprehension (with F. Buscher & B. Stolterfoht), Workshop "Division of Labor: A View from Syntax, Semantics, Information Structure and Processing", Tübingen, 22. & 23.01.2015.
-
Syntaktische Basispositionen für Adjunkte? Untersuchungen zum Stellungsverhalten von Frame- und Satzadverbialen. Forschungskolloquium der Linguistischen Abteilung, Tübingen, 05.06.2013.
-
Syntaktische Basispositionen für Adjunkte? Psycholinguistische Untersuchungen zum Stellungsverhalten von Frameadverbialen und Satzadverbialen. Generative Grammatik des Südens (GGS) 39, Frankfurt, 10.-12.05.2013.
-
Syntaktische Basispositionen für Adjunkte? Psycholinguistische Untersuchungen zum Stellungsverhalten von Frameadverbialen und Satzadverbialen. Workshop "Manners - Attitudes - Frames - Causes: Neues von den Adverbialen", Tübingen, 28.06.2012.