Uni-Tübingen

Dr. Melanie Störzer

SFB 833
University of Tübingen
Nauklerstraße 35
Room 2.09
D-72074 Tübingen

+49 7071/29-77154 [at the moment in home office]
melanie.stoerzer[at]uni-tuebingen.de

 


Vita

since 12/2017
Coordinator

SFB 833

2018-2019
Lecturer in Linguistics

School for speech therapy, Tübingen

2017
PhD

in German Linguistics / Psycholinguistics

2012-2017
Research Assistant

in Project B8, SFB 833

2010-2011
Tutor

for Proseminar II (syntax) in German Linguistics

2009-2012
MA: German Linguistics

University of Tübingen

2008-2012
Student Assistant

in Projects B8 and A1 of SFB 833, at Chair Stolterfoht (Psycholinguistics), at Chair Maienborn (German Linguistics) and in the Department of Computational Linguistics (Seminar für Sprachwissenschaft)

2006-2009
BA: German studies (major) & History (minor)

University of Tübingen

Coordination & Organization

  • Organizing committee of the following conferences & workshops:
  • Organization and exectution of the SFB Tage, board meetings, member's assemblys, SFB Colloquia
  • Support, design and administration of the SFB 833’s website (based on Typo3)
  • Safety officer / Fire protection officer / First aider / Building representative / (2018, as parental leave replacement) Equal opportunities officer
  • 2014-2017: Organization of the SFB internal Research Group "Psycholinguistik Lunch"

Publications & Editorship

  • Gauza, H., Störzer, M. & Hörnig, R. (submitted). An evaluation of Sentence Fragment Arrangement as a method for determining linearization preferences.
  • Stolterfoht, B., Gauza, H. & Störzer, M. (2019). Incrementality in processing complements and adjuncts: Construal revisited. In K. Carlson et al. (eds.), Grammatical Approaches to Language Processing: Essays in Honor of Lyn Frazier (Studies in Theoretical Psycholinguistics 48) (pp. 225-240). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-01563-3_12
  • Störzer, M. & Stolterfoht, B. (2018). Is German discourse-configurational? Experimental evidence for a topic position. Glossa: A Journal of General Linguistics 3(1): 20, 1-24. http://doi.org/10.5334/gjgl.122
  • Störzer, M. (2017). Weshalb auf Mallorca wahrscheinlich alle Urlauber betrunken sind: Zur syntaktischen Position von Frameadverbialen und der Rolle der Informationsstruktur bei ihrer Verarbeitung (Dissertation). Tübingen: TOBIAS-lib Publikationssystem. http://dx.doi.org/10.15496/publikation-20900
  • Störzer, M. (2013). Syntaktische Basispositionen für Adjunkte? Psycholinguistische Untersuchungen zum Stellungsverhalten von Frameadverbialen und Satzadverbialen (MA-Thesis). Hamburg: disserta Verlag.

Theses

  • 2016: Dissertation: „Weshalb auf Mallorca wahrscheinlich alle Urlauber betrunken sind: Zur syntaktischen Position von Frameadverbialen und der Rolle der Informationsstruktur bei ihrer Verarbeitung“, University of Tübingen.
  • 2012: MA Thesis: "Syntaktische Basispositionen für Adjunkte? Psycholinguistische Untersuchungen zum Stellungsverhalten von Frameadverbialen und Satzadverbialen", University of Tübingen, awarded with the Faculty Award of Linguistics 2013
  • 2008: BA Thesis: "Lokale und direktionale Präpositionalphrasen und ihr Status in verschiedenen Kombinationen", University of Tübingen.

Award

Faculty Award of Linguistics 2013, Tübingen

Scientific Talks

  • Einfluss der Topikalität auf die Positionierung von Frameadverbialen. Workshop "Position und Interpretation. Syntax, Semantik und Informationsstruktur adverbialer Modifikatoren", Tübingen, 03. & 04.06.2016.

  • Einfluss der Topikalität auf die Positionierung von Frameadverbialen. Forschungskolloquium der Linguistischen Abteilung, Tübingen, 01.06.2016.

  • From perception to production. A comparison of three different methods in determining preferred positions for adverbials in German (with H. Gauza & R. Hörnig), Linguistic Evidence 20, Tübingen, 18.-20.02.2016.

  • Einfluss von Topikalität und Fokus auf die syntaktische Positionierung von Frameadverbialen. Forschungskolloquium der Linguistischen Abteilung, Tübingen, 20.05.2015.

  • Einfluss von Topikalität und Fokus auf die syntaktische Positionierung von Frameadverbialen. Generative Grammatik des Südens (GGS) 41, Wuppertal, 15.-17.05.2015.

  • Interpretation of Modifiers: The Interaction of Syntax, Semantics and Information Structure during Language Comprehension (with F. Buscher & B. Stolterfoht), Workshop "Division of Labor: A View from Syntax, Semantics, Information Structure and Processing", Tübingen, 22. & 23.01.2015.

  • Syntaktische Basispositionen für Adjunkte? Untersuchungen zum Stellungsverhalten von Frame- und Satzadverbialen. Forschungskolloquium der Linguistischen Abteilung, Tübingen, 05.06.2013.

  • Syntaktische Basispositionen für Adjunkte? Psycholinguistische Untersuchungen zum Stellungsverhalten von Frameadverbialen und Satzadverbialen. Generative Grammatik des Südens (GGS) 39, Frankfurt, 10.-12.05.2013.

  • Syntaktische Basispositionen für Adjunkte? Psycholinguistische Untersuchungen zum Stellungsverhalten von Frameadverbialen und Satzadverbialen. Workshop "Manners - Attitudes - Frames - Causes: Neues von den Adverbialen", Tübingen, 28.06.2012.