Uni-Tübingen

Laura Di Carlo

researcher


contact

Universität Tübingen
SFB 1391 „Andere Ästhetik“
Keplerstr. 17
D-72074 Tübingen

Room 16
+49 (0)7071 29-72868
laura.di-carlospam prevention@uni-tuebingen.de

 


short CV

2019

Wissenschaftliche Mitarbeiterin im SFB 1391 "Andere Ästhetik" an der Eberhard Karls Universität Tübingen

2019

Abschluss des Masterstudiums an der Eberhard Karls Universität Tübingen (Kunstgeschichte)

2017

Abschluss des Bachelorstudiums an der Eberhard Karls Universität Tübingen (Kunstgeschichte und Philosophie)


research

research project

Cultural Transfer and Conceptual Hybridity in 16th-Century - Religious Paintings from Antwerp

The research project in Art History is focused on the creative appropriation of Italian art in the altarpieces by 16th-century Antwerp painters, who travelled to Rome in particular for study purposes, in order to engage intensively with the city’s ancient and contemporary art. During their stays in Italy and especially after their return or move to the city on the Scheldt, Jan Gossaert (c. 1478-1532), Frans Floris (1517-1570) and Marten de Vos (1532-1603), among others, developed pictorial concepts in which a remarkable cultural synthesis is inherent. In order to be able to grasp the potential for reflection that the conspicuous hybridity of these innovative pictorial formulas holds, the traditional art historical methods are combined with social- and cultural-historical approaches. Furthermore, the research will be oriented towards the questions that current research on cultural transfers deals with.

research focuses

  • Nordalpine und Mittelitalienische Malerei der Frühen Neuzeit
  • Frühneuzeitliche Kunsttheorie
  • Antikenrezeption und Kulturtransfer in der Frühen Neuzeit

publications

Kat. Nr. 6, Jacques de Gheyn III, „Laocoon und seine Söhne“; Kat. Nr. 8, Hendrick Goltzius, „Herkules Farnese“. Katalogbeiträge, in: Johannes Lipps / Anna Pawlak (Hg.): Antike im Druck – zwischen Imagination und Empirie. Ausst.-Kat. Tübingen 2018, 131f, 137f.

Kat. Nr. 14, Nicolas Henri Tardieu, „Allegorisches Grabmal von Wilhelm III.“; Kat. Nr. 23, Frans Seitz, „Der Engelsturz“; Kat. Nr. 34, Rembrandt Harmensz van Rijn, „Landschaft mit Bauernhaus und Zeichner“. Katalogbeiträge, in: Celia Haller-Klingler / Anette Michels (Hg.): Kehrseite(n). Von Meisterwerken, Sammlern und Marken. Die Graphiksammler Ernst Riecker (1845-1918) und Otto Freiherr von Breitschwert (1829-1910). Ausst.-Kat. Backnang 2018, 69f, 94f, 127f.