Project B1 is concerned with the ‘natural history’ (Naturalis Historia) of Pliny the Elder. He treats the arts both as an integral part of nature among metals, stones and soils as well as in micronarratives (anecdotes etc.) reflecting on art. The approach of the CRC allows for viewing both aspects in their relatedness to each other: The micronarratives will be explored as figures of reflection that help us recognize the interdependencies between discourses of natural history and aesthetics. This will show that not only the history of knowledge concerning nature is at issue but also the place of the arts in nature as well as that of the Naturalis Historia in the field of literature. The project contributes to the research agenda of the CRC by integrating specialist texts into the aesthetic discourse in an innovative manner.
Dr. Eva Falaschi
Linda Forstmann
Eric Alexander Eichkorn
Presentation: Cecere, S.: Die Unterwerfung der Tierwelt als Metapher für das Verhältnis zwischen Mensch und Natur bei Martial und Statius, Oberseminar Prof. Dr. Anja Wolkenhauer, Tübingen, 14.11.2023.
Lecture: Falaschi, E. [Ass.]: Wine and viticulture in Pliny’s Naturalis Historia (Books 14 and 17): some literary and cultural aspects, Workshop: „Plinius’ Erbe: Zwei Jahrtausende Lektüre der Naturalis Historia“, Universität Tübingen, 03.11.2023.
Lecture: Cecere, S.: Die Beurteilung von Kunstwerken in der Naturalis Historia des Plinius: zwischen ars und materia, Workshop: „Plinius’ Erbe: Zwei Jahrtausende Lektüre der Naturalis Historia“, Universität Tübingen, 03.11.2023.
Workshop: Cecere, S. / Falaschi, E. [Ass.] / Wolkenhauer, A.: Plinius’ Erbe: Zwei Jahrtausende Lektüre der Naturalis Historia, Universität Tübingen, 03.11.2023.
Lecture: Cecere, S.: The Judgment of Artworks in Pliny’s Natural History: between ars and materia, Symposium Vesuvianum: „Reading Pliny the Elder in the 21st Century“, Villa Vergiliana, Bacoli (NA), Italien, 13.–15.10.2023.
Keynote lecture: Falaschi, E. [Ass.]: Between Europe and the Americas. Pliny the Elder’s legacy, Symposium Vesuvianum: „Reading Pliny the Elder in the 21st Century“, Villa Vergiliana, Bacoli (NA), Italien, 13.–15.10.2023.
Moderation: Falaschi, E. [Ass.]: Session 3 – Pliny’s Gems and the Encyclopaedia, Tagung: „A Natural History of Gems. Contexts and Materials of Pliny the Elder’s Book 3“, University of Pisa, 08.–09.06.2023.
Lecture: Wolkenhauer A.: Est enim benignum et plenum pudoris. Die Funktionen der Paratexte in Buch I der Naturalis Historia des Plinius, Tagung: „A Natural History of Gems. Contexts and Materials of Pliny the Elder’s Book 3“, University of Pisa, 08.–09.06.2023.
Lecture: Cecere, S.: Le gemme. Un’imitazione in miniatura della natura („A Natural History of Gems. Contexts and Materials of Pliny the Elder’s Book 37“), Tagung: „A Natural History of Gems. Contexts and Materials of Pliny the Elder’s Book 3“, University of Pisa, 08.–09.06.2023.
Lecture: Falaschi, E. [Ass.]: Plinio, la vite e il vino: i punti di vista dell’autore e la sua eredità, Trilaterale Forschungskonferenz der Villa Vigoni: „Plinius der Ältere, die Natur und wir: vermitteln, bewahren, bewundern“, Erstes Treffen: „Trasmettere la Natura: una Storia Naturale“, 13.–15.03.2023.
Lecture: Cecere, S.: Le personificazioni della natura in Plinio: mater, noverca, dea, Trilaterale Forschungskonferenz der Villa Vigoni: „Plinius der Ältere, die Natur und wir: vermitteln, bewahren, bewundern“, Erstes Treffen: „Trasmettere la Natura: una Storia Naturale“, 13.–15.03.2023.
Lecture: Wolkenhauer A.: Neu bedeutet nicht traditionslos: Plinius novicium opus und andere naturkundliche Traditionen des Mittelmeerraumes, Trilaterale Forschungskonferenz der Villa Vigoni: „Plinius der Ältere, die Natur und wir: vermitteln, bewahren, bewundern“, Erstes Treffen: „Trasmettere la Natura: una Storia Naturale“, 13.–15.03.2023.
Workshop: Arte senza opera. Scomparsa e sopravvivenza dell’arte antica tra mondo antico e moderno, organisiert von: E. Falaschi [Ass.] (Scuola Normale Superiore), Chiara Nenci (Accademia di Belle Arti di Brera), Aurelio Peréz Jiménez (Universidad de Málaga), Scuola Normale Superiore (Pisa), 15.–16.02.2023.
Presentation: Forstmann, L. [Ass.]: Naturdarstellungen im Stadt-Land Kontrast bei Horaz, Oberseminar Prof. Dr. Anja Wolkenhauer, 24.01.2023.
Lecture: Cecere, S.: Die Beschreibung des asarotos oikos-Mosaiks bei Statius (silv. 1, 3, 47–57): Die Täuschung des Naturalismus als andere Ästhetik, 42. Metageitnia. Klassisch-Philologische Konferenz mit benachbarten Universitäten, Universität Basel, 13–14.01.2023.
Presentation: Cecere, S.: Die Beschreibung des asarotos oikos-Mosaiks bei Statius (silv. 1, 3, 47–57): Die Täuschung des Naturalismus als Andere Ästhetik, Oberseminar Prof. Dr. Anja Wolkenhauer, 20.12.2022.
Report Workshop: Cecere, S. / Eichkorn, Eric: Bericht zum Workshop „ars und natura im ersten nachchristlichen Jahrhundert“, 29.11.2022.
Lecture: Wolkenhauer, A.: Pliny's indices, display of an epistemic architecture, International Workshop „Extra-Ordinary Knowledge. Epistemic Forms of Representation in Roman Nature and Science Writing“ (Leitung: Prof. Dr. Melanie Möller, Dr. Matthias Grandl [SFB 980, Episteme in Bewegung]), FU Berlin, 25.–26.11.2022.
Reading Group: Dr. Chiara Ballestrazzi (Pisa/Tübingen): Natura artifex: The Art of Nature in Pliny the Elder´s Natural History, 25.10.2022 (Präsenz), 06.12.2022 (digital), im Zusammenhang mit einem Forschungsaufenthalt von Frau Dr. Ballestrazzi (23.–30.10.2022).
Trilateral research conference of the Villa Vigoni: Bewilligung des internationalen Tagungszyklus „Plinius der Ältere, die Natur und wir: vermitteln, bewahren, bewundern“ durch die DFG für die Jahre 2022–2025, getragen von A. Wolkenhauer (Tübingen), Valérie Naas (Sorbonne, Paris) und Gianfranco Adornato (SNS Pisa). An den Konferenzen sind auch die wiss. Mitarbeiterin des Projekts B1, S. Cecere, und NachwuchswissenschaftlerInnen aus Italien, Frankreich und Deutschland beteiligt.
Lecture: Forstmann, L. [Ass.]: Metapoetische Naturdarstellungen in Horaz’ Oden, Workshop: „ars und natura im ersten nachchristlichen Jahrhundert“, Universität Tübingen, 14.07.2022.
Workshop: Cecere, S. / Wolkenhauer, A.: ars und natura im ersten nachchristlichen Jahrhundert, Universität Tübingen, 14.–15.07.2022.
Lecture: Falaschi, E. [Ass.]: Art Treatises and Biographical Works on Artists in the Greek and Roman World, JMU Würzburg, 28.06.2022.
Keynote lecture: Wolkenhauer, A.: Quattro elementi costitutivi della Naturalis Historia, Tagung „Le memorie del commandante. I Plinii e la natura“, (Organisation: Dr. Alessandro Luciano), Neapel, 01.06.2022.
Presentation: Cecere, S.: Ars und natura bei Statius: Die Beherrschung der Natur durch die Technik des Bauens, Oberseminar Prof. Dr. Anja Wolkenhauer, 31.05.2022.
Lecture: Falaschi, E. [Ass.] / Naas, Valérie: Les oeuvres monumentales dans l'Antiquité: l'appréhension globale du savoir avant l'encyclopédie, Tagung: „Aux marges de l'encyclopédie: formes de circulation des savoirs dans les textes au Moyen Age et à la Renaissance”, Université Paris-Est Créteil, 17.–18.03.2022.
Lecture: Cecere, S.: Der moralische Hintergrund der Materialien in Plinius’ kunstreflexiven Anekdoten, Internationale Tagung (SFB-Querschnittsbereichstagung): Materialität und Medialität: Aspekte einer anderen Ästhetik, Universität Tübingen, Alte Aula, 02.–04.03.2022. Weitere Informationen zur Veranstaltung finden sich im Flyer.
Presentation: Forstmann, L. [Ass.]: Politische Landschaften in Horaz’ Oden (work in progress), Oberseminar Prof. Dr. Anja Wolkenhauer, 08.02.2022.
Lecture: Cecere, S.: Il rapporto mimetico tra ars e natura negli aneddoti pliniani: da imitatio a provocatio, Interdisciplinary Research Workshop on Ancient World: International Meeting on Nature and Antiquity, Universidad Autόnoma de Madrid, 25.11.2021.
Lecture: Wolkenhauer, A.: Naturkunde und Kunstgeschichte – Plinius' kunstreflexive Anekdoten in Albertis De pictura, Tagung „Leon Battista Alberti, De pictura (red. Latina). Kunsttheorie–Rhetorik–Narrative“, Wien, 07.10.2021.
Presentation: Cecere, S.: Naturalismus und Rhetorik in der Kultur der Flavischen Zeit: Plinius und Quintilian, Projekttreffen B1, Universität Tübingen, 23.07.2021.
Presentation: Cecere, S.: Die mimesis in Plinius’ Anekdoten über die Malerei, Retreat SFB 1391 Andere Ästhetik, Universität Tübingen, 01.07.2021. (digital)
Reading Group: Dr. Eva Falaschi (Pisa), Art & Nature in Pliny’s Naturalis Historia, 14.05.2021, 21.05.2021, 04.06.2021, 11.06.2021, 18.06.2021, 25.06.2021. (digital)
Lecture: Cecere, S.: La mimesis negli aneddoti pliniani sulla pittura, Ritratti di artisti, ritratti di imperatori. Scrittura e arti figurative a Roma (I–IV sec. d.C.), Universität Federico II Neapel, 28.05.2021.
Presentation: Cecere, S.: ars und natura bei Plinius´ kunstreflexiven Anekdoten, Projektbereichstreffen SFB 1391 Andere Ästhetik, Universität Tübingen, 15.07.2020. (digital)
Presentation: Cecere, S.: Die kunstreflexiven Anekdoten der Naturalis Historia, Oberseminar Prof. Dr. Anja Wolkenhauer, 21.01.2020.
Guestlecture: Prof. Dr. Bardo Maria Gauly (Katholische Universität Eichstätt): Von Löwen und Mönchen. Tiere in spätantiker Hagiographie, Universität Tübingen, Hegelbau, B1, 13.11.2019.
Falaschi, Eva [Ass.]: Plutarch and Pliny the Elder: Rome, art and artworks, in: Katarzyna Jażdżewska / Filip Doroszewski (Hgg.): Plutarch and His Contemporaries: Sharing the Roman Empire, Leiden 2024 (Brill’s Plutarch Studies 14), S. 222–238.
Cecere, S.: Die Moral des Materials bei Plinius: Eisen, Gold und Marmor, in: Jan Stellmann / Daniela Wagner (Hgg.): Materialität und Medialität. Aspekte einer anderen Ästhetik in der Vormoderne, Berlin / Boston 2023 (Andere Ästhetik. Koordinaten 5), S. 167–184.
Falaschi, E. [Ass.]: The Hermoglyphos Pason and the Enigma of a Stone: Arist. Metaph. 9.8.1050a and its commentaries, in: Byzantinische Zeitschrift 116.3 (2023), S. 797–812.
Wolkenhauer, A.: Naturkunde und Kunstgeschichte. Plinius' Naturalis Historia in Albertis De pictura, in: Hartmut Wulfram/ Gregor Schöffberger (Hgg.): Leon Battista Alberti De pictura (lat.). Kunsttheorie – Rhetorik – Narrative, Stuttgart 2023 (Studia Albertiana Vindobonensia 2), S. 51–70.
Adornato, Gianfranco / Falaschi, E. [Ass.]: Sfinire l’arte, l’arte sfinita. Il progetto OltrePlinio per lo studio del lessico artistico greco e latino, in: Marco Collareta / Massimo Ferretti / Sonia Maffei / Cinzia M. Sicca (Hgg.): Le voci del marmo. Materiali per un lessico tecnico della scultura in marmo, Pisa 2022, S. 89–108.
Falaschi, E. [Ass.]: Pliniography: A Digital Bibliography of Pliny the Elder, in: Classico Contemporaneo 8 (2022), Session: Ricerca e sperimentazione didattica, S. 1–11. URL: https://www.classicocontemporaneo.eu/index.php/220-numero-8/ricerca-e-sperimentazione-didattica-8/580-pliniography-a-digital-bibliography-of-pliny-the-elder (letzter Zugriff: 7. Dezember 2023).
Falaschi, E. [Ass.]: Pliny the Elder and the portraits of ancient authors. The philosophical and literary value of images, in: Ute Tischer / Ursula Gärtner / Alexandra Forst (Hgg.): Ut Pictura Poeta. Author Images and the Reading of Ancient Literature / Autorbilder und die Lektüre antiker Literatur, Turnhout 2022 (Giornale Italiano di Filologia. Bibliotheca 29), S. 51–78.
Wolkenhauer, A.: Scalptura sacra: Ein Beitrag zur Wort- und Begriffsgeschichte der Hieroglyphik in der lateinischen Literatur, in: Johannes Helmrath / Anja Wolkenhauer (Hgg.): Ägypten übersetzen. Fremde Schrift als Imaginationsraum europäischer Kulturen, Wiesbaden 2022 (Wolfenbütteler Forschungen 173), S. 21–54.
Falaschi, E. [Ass.]: Biografie, trattati e letteratura artistica: problemi di genere e di frammenti. Per una edizione della Kunstgeschichte (FGrHist IV), in: Annali della Scuola Normale Superiore di Pisa. Classe di Lettere e Filosofia. 5. Folge, 13.1 (2021), S. 63–89.
Falaschi, E. [Ass.]: Competing (in) Art. Rivalry Among Greek Artists and Its Reception in the Imperial Age, in: Pieter d’Hoine / Geert Roskam / Stefan Schorn / Joseph Verheyden (Hgg.): Polemics and Networking in Graeco-Roman Antiquity, Turnhout 2021 (LECTIO. Studies in the Transmission of Texts & Ideas 12), S. 291–315.
Wolkenhauer, A.: Erfinderdenken, typologische Konzepte, Traditionalismus und „invented traditions“ als Konzepte zur Bestimmung des Klassischen in der Vormoderne, in: Claudia Schindler / Marc Föcking (Hgg.): Klassik und Klassizismen in römischer Kaiserzeit und italienischer Renaissance, Stuttgart 2020, S. 23–41.
Wolkenhauer, A.: Lukrez' Honigbechergleichnis als ästhetische Reflexionsfigur: Struktur, Funktionen, Kontexte, in: Annette Gerok-Reiter / Anja Wolkenhauer / Jörg Robert / Stefanie Gropper (Hgg.): Ästhetische Reflexionsfiguren in der Vormoderne, Heidelberg 2019 (Germanisch-Romanische Monatsschrift; Beiheft 88), S. 111–131.
Cecere, S.: Martial und das literarische Genre des Epigramms, (Proseminar I, Do 16–18).
Falaschi, E. [Ass.]: Latin texts in context: art through the eyes of Roman authors (Lektüreübung, Mi 12–14).
Falaschi, E. [Ass.] / Wolkenhauer, A.: Naturbegriff und Kulturkritik in Rom: Plinius’ Naturalis Historia, (Hauptseminar, Mo 12–14).
Wolkenhauer, A.: Lukrez: De rerum natura (Hauptseminar, Mo 12–14).
Cecere, S.: Isidor von Sevilla: Etymologiae XVI: De lapidibus et metallis, (Lektüreübung, Mo 14–16).
Wolkenhauer, A.: Plinius d. Ä. – Natur, Wissenschaft und Kunst in der Frühen Kaiserzeit (Hauptseminar, Mi 16–18).
Wolkenhauer, A.: Medialität und Kunsttheorie in der lateinischen Literatur (Oberseminar, Di 18–21).
Eichkorn, Eric: Spectant victores ruinam naturae. Bergbau in Plinius’ Naturalis Historia, Masterarbeit (Betreuung durch A. Wolkenhauer, WiSe 2022/2023; ausgezeichnet als beste Abschlussarbeit mit dem Preis des Fördervereins des Philologischen Seminars 2022).
Reis, Stephanie: Die laus Italiae bei Plinius dem Älteren. Panegyrik und Naturkunde in der Frühen Kaiserzeit (Betreuung durch A. Wolkenhauer, WiSe 2022/23).
Kern, Fritz: Mensch und Natur bei Plinius dem Jüngeren, Bachelorarbeit (Betreuung durch A. Wolkenhauer, SoSe 2021).
Our website uses cookies. Some of them are mandatory, while others allow us to improve your user experience on our website. The settings you have made can be edited at any time.
or
Essential
in2cookiemodal-selection
Required to save the user selection of the cookie settings.
3 months
be_lastLoginProvider
Required for the TYPO3 backend login to determine the time of the last login.
3 months
be_typo_user
This cookie tells the website whether a visitor is logged into the TYPO3 backend and has the rights to manage it.
Browser session
ROUTEID
These cookies are set to always direct the user to the same server.
Browser session
fe_typo_user
Enables frontend login.
Browser session
Videos
iframeswitch
Used to show all third-party contents.
3 months
yt-player-bandaid-host
Is used to display YouTube videos.
Persistent
yt-player-bandwidth
Is used to determine the optimal video quality based on the visitor's device and network settings.
Persistent
yt-remote-connected-devices
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Persistent
yt-remote-device-id
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Persistent
yt-player-headers-readable
Collects data about visitors' interaction with the site's video content - This data is used to make the site's video content more relevant to the visitor.
Persistent
yt-player-volume
Is used to save volume preferences for YouTube videos.
Persistent
yt-player-quality
Is used to save the quality settings for YouTube videos.
Persistent
yt-remote-session-name
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Browser session
yt-remote-session-app
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Browser session
yt-remote-fast-check-period
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Browser session
yt-remote-cast-installed
Saves the user settings when retrieving a YouTube video integrated on other web pages
Browser session
yt-remote-cast-available
Saves user settings when retrieving integrated YouTube videos.
Browser session
ANID
Used for targeting purposes to profile the interests of website visitors in order to display relevant and personalized Google advertising.
2 years
SNID
Google Maps - Google uses these cookies to store user preferences and information when you view pages with Google Maps.
1 month
SSID
Used to store information about how you use the site and what advertisements you saw before visiting this site, and to customize advertising on Google resources by remembering your recent searches, your previous interactions with an advertiser's ads or search results, and your visits to an advertiser's site.
6 months
1P_JAR
This cookie is used to support Google's advertising services.
1 month
SAPISID
Used for targeting purposes to profile the interests of website visitors in order to display relevant and personalized Google advertising.
2 years
APISID
Used for targeting purposes to profile the interests of website visitors in order to display relevant and personalized Google advertising.
6 months
HSID
Includes encrypted entries of your Google account and last login time to protect against attacks and data theft from form entries.
2 years
SID
Used for security purposes to store digitally signed and encrypted records of a user's Google Account ID and last login time, enabling Google to authenticate users, prevent fraudulent use of login credentials, and protect user data from unauthorized parties. This may also be used for targeting purposes to display relevant and personalized advertising content.
6 months
SIDCC
This cookie stores information about user settings and information for Google Maps.
3 months
NID
The NID cookie contains a unique ID that Google uses to store your preferences and other information.
6 months
CONSENT
This cookie tracks how you use a website to show you advertisements that may be of interest to you.
18 years
__Secure-3PAPISID
This cookie is used to support Google's advertising services.
2 years
__Secure-3PSID
This cookie is used to support Google's advertising services.
6 months
__Secure-3PSIDCC
This cookie is used to support Google's advertising services.
6 months