Uni-Tübingen

A4: Music in English Bath and Spa Towns in the Late Seventeenth and Eighteenth Centuries

In the communication and interaction space of public baths and spa towns, music can be experienced, is performed and consumed. Project A4 examines an interdisciplinary corpus of sources in which the interaction between curare and delectare, narratio and moralisatio is reflected. The balneo-musical interaction space emerges in the dynamic interplay of applied dietetics, artistic performance, social communication and theoretical reflection. While it is present in the history of medicine, art and literature, balneology is a neglected field in musicological research.

Based on the results of the first funding phase, the changes in the social, institutional and musical history of the seventeenth and eighteenth centuries will be taken into account. These include bathing as an event, its space and the resulting artistic production, performance, and reception. In addition to the general development of musical practice in the context of bathing, specific compositions (increasingly) appear as independent artistic contributions to bathing and spa music, and institutions supporting music increasingly evolve. The aim of the project is to document the specific nature of such music in terms of genre, form and compositional style, combined with its performance in the bath house. Bathing practice itself was also subject to change, as life in the bathing resorts and dietary practice became very different with the spread of mineral water cures.

The aim is to investigate musical activities and experiences in the spa towns from an autological and heterological perspective. The interactions between practical dietetics, social convention, artistic performance and aesthetic reflection will be analysed. By adding England as a comparative focus, the project will also be expanded geographically in the second funding phase. The diverse sources will also be incorporated into a multimedia database.


Team

principal investigator:

Prof. Dr. Thomas Schipperges

researcher:

Second funding phase:
Claudius Hille

First funding phase:
Lorenz Adamer

associated:

Lorenz Adamer M.A., M.A.
Jun.-Prof. Dr. Matthew Gardner

student assistants:

Julia Pauler

 

 


Activities

Events

2023

Konzert: Adamer, L. / Hille, C. / Schipperges, T.: Gesundung mit Klängen. Bade und Kurmusik der Frühen Neuzeit, Science & Innovation-Days, Tübingen, 08.11.2023.

 

2022

Lightning-Talks: Schipperges, T.: Norm und Diversität: Zur Kompositionsgeschichte des Ave verum nach KV 618, Forschungskolloquium (Prof. Dr. Stefan Morent), Universität Tübingen, 14.12.2022.

International conference: Im Bad wöll wir recht fröhlich sein. Bade- und Kurmusik der frühen Neuzeit, Pfleghof, Universität Tübingen, 22.–24.09.2022.

Lightning-Talks: Schipperges, T.: Davids Ständchen vor Batseba, Forschungskolloquium von Prof. Dr. Stefan Morent, Universität Tübingen, 22.06.2022.

Lecture: Schipperges, T.: Norm und Diversität: Zur Kompositionsgeschichte des Ave verum nach KV 618, Tagung: „Aktuelle Fragen der Mozart-Forschung IV. Prag“, Akademie der Wissenschaften, 12.–13.06.2022.

Lecture: Schipperges, T.: Davids Ständchen vor Batseba im Bade, Tagung: Musikalische Bibelrezeption, Universität Mainz, 24.03.2022.

Presentation: Adamer, L. / Hille, Claudius / Schipperges, T.: Projektvorstellung, 4. Retreat des SFB 1391, 16.02.2022. (digital)

Lecture: Adamer, L.: Bade- und Kurmusik der Frühen Neuzeit. Tandemvortrag mit Prof. Dr. Nicole Schwindt (Musikhochschule Trossingen), Forschungskolloquium (Prof. Dr. Thomas Schipperges), Universität Tübingen, 01.02.2022.

 

2021

Lecture: Adamer, L.: Musik und Medizin. Musikwissenschaftliche und Medizinhistorische Zugänge, Tagung „Bade- und Kurmusik der Frühen Neuzeit“, Universität Innsbruck 04.–06.11.2021. (digital)

Lecture with artistic intervention: Adamer, L. / Schipperges, T.: Im Bad wöl wir recht fröhlich sein. Bade- und Kurmusik in der Frühen Neuzeit, Verein Salz + Kunst, Frauenbad Eglisee Basel, 28.09.2021.

Lecture: Adamer, L. / Schipperges, T.: Therapie, Ästhetik und mehr – Bade- und Kurmusik in der Frühen Neuzeit, Ringvorlesung des SFB 1391 Andere Ästhetik: „Aesthetic Turn. Perspektiven einer Anderen Ästhetik der Vormoderne, SoSe 21, Universität Tübingen, 24.06.2021. (digital). Weitere Informationen finden Sie hier.

 

2020

Lecture: Adamer, L. / Schipperges, T.: Kollektive Autorschaft in der Musik. Ansatzpunkte und Beobachtungen, Internationale Tagung / International Conference (SFB Querschnittsbereichstagung): Ästhetik(en) pluraler Autorschaft: Literatur – Kunst – Musik / (The) Aesthetics of Collaborative Authorship: Literature – Art – Music, Universität Tübingen, Alte Aula, 12.–14.11.2020. Weitere Informationen zur Veranstaltung finden sich hier.

Presentation: Adamer, L.: Bade- und Kurmusik der frühen Neuzeit, Projektbereichstreffen des SFB 1391 Andere Ästhetik, Universität Tübingen, 26.10.2020. (digital)

Guest Lecture: Prof. Dr. Michele Calella (Wien): Entlehnen, Bearbeiten und Komponieren. Die Entstehung der Wiener Pasticci von 1750, Universität Tübingen, 15.06.2020. (digital)

Presentation: Adamer, L. / Schipperges, T.: Projektvorstellung, 2. Retreat des SFB 1391 Andere Ästhetik, Heiligkreuztal, 20.02.2020. 

 

2019

Lecture: Adamer, L. / Schipperges, T.: Im Bad wöll wir recht fröhlich sein. Die Bade- und Kurmusik der frühen Neuzeit, Vortrag im Rahmen des Forschungskolloquiums am Musikwissenschaftlichen Institut, Universität Mainz, 05.12.2019.

Publications

2023

Adamer, L: Überlegungen zum Autorschaftskonzept der Musikermotetten, in: Stefanie Gropper / Anna Pawlak / Anja Wolkenhauer / Angelika Zirker (Hgg.): Plurale Autorschaft. Ästhetik der Co-Kreativität in der Vormoderne, Berlin / Boston 2023 (Andere Ästhetik. Koordinaten 2), S. 185–202 [im Druck].

Adamer, L. / Schipperges, T. / Hille, Claudius (Hgg.): Bade- und Kurmusik der Frühen Neuzeit, Berlin / Boston 2023 (Andere Ästhetik. Studien) [im Druck].

Schipperges, T.: „Musica amorem allicit“. Davids Ständchen an Batseba im Bade (2 Sam 11,2), Teil I, in: Die Bibel in der Kunst / Bible in the Arts 7 (2023) [im Druck].

Schipperges, T.: Norm und Diversität: Zur Kompositionsgeschichte des Ave verum nach KV 618, in: Manfred Hermann Schmid / Milada Jonášová (Hgg.): Mozart Studien 29, Wien 2023 [zur Publikation angenommen].

 

2022

Adamer, L: Music for Bathing and Spa Therapy in the Early Modern Period, in: VIRUS. Beiträge zur Sozialgeschichte der Medizin 21 (2022), S. 69–83.

Adamer, L. / Schipperges, T.: Bade- und Kurmusik als Reflexionsraum einer Anderen Ästehtik, in: Annette Gerok-Reiter / Jörg Robert / Matthias Bauer / Anna Pawlak (Hgg.): Andere Ästhetik. Grundlagen – Fragen – Perspektiven, Berlin / Boston 2022 (Andere Ästhetik. Koordinaten 1), S. 125–159.

 

2020

Schipperges, T.: 1416. Unter den Klängen der Symphonien, der Trompeten, der Zithern. Bade- und Kurmusik, in: Frieder Reininghaus / Judith Kemp / Alexandra Ziane (Hgg.): Musik und Gesellschaft: Marktplätze, Kampfzonen, Elysium 1: 1000–1839: Von den Kreuzzügen bis zur Romantik, Würzburg 2020, S. 155–158.

Teaching

SoSe 2022

Adamer, L. / Schipperges, T.: Kur- und Bademusik (Vorbereitung einer Online-Ausstellung sowie der Tagung), (Hauptseminar, Do 10–12).

 

WiSe 2021/22

Adamer, L. / Schipperges, T.: Norm und Diversität. Kompositionen jenseits der Gattungszuweisungen (Hauptseminar, Mo 14–16).

 

SoSe 2020

Adamer, L. / Schipperges, T.: Kooperative Autorschaft in der Musik (Hauptseminar, Mo 14–16).

 

WiSe 2018/19

Schipperges, T.: Bade- und Kurmusik (Übung, Mi 14–16).


First funding phase

Public bathing and spa-music in the early modern period

Project A4 explores to what extent music plays a central role in the communication and interaction space 'public bath' of the early modern period which is reflected in images, texts and musical notes. Music is practiced and heard, respected and ostracized in the context of bathing and spas. The balneomusical space of interaction arises in the dynamic interplay of applied dietetics, artistic performance, social communication and theoretical reflection. In contrast to the history of medicine, art and literature, balneology is an almost vacant field in musicological research. Our aim is to discover the relevant sources and to understand their functional and aesthetic potential in an interdisciplinary context.